عرضه خدمات جدید نظام مهندسی در هرمزگان

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان از موافقت با انتخاب این استان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور خبر داد و گفت: با رایزنی هایی که در دیدار اخیر با مهندس خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور داشتم، این موضوع مطرح شد و سپس مورد قبول ایشان قرار گرفت.
به گزارش تاسیسات نیوز، سازمان نظام مهندسی ساختمان یکی از سه ضلع اصلی نظام ساخت و ساز شهری است. این سازمان با توجه به جایگاه بالایی که در ساخت و سازهای شهری دارد دارای نقشی مهم در کیفیت و استحکام ساخت و ساز در سطح کشور است، همچنین این سازمان دارای بیش از ۸ هزار عضو در سطح استان هرمزگان می باشد که دغدغه های این بخش از فعالان به همراه سایر موارد مطروحه در مورد حقوق عامه ما را بر آن داشت تا با ایشان به گفتگو بپردازیم.
مهندس مهدی رضایی سردره رئیس سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان در گفتگو با صبح ساحل به تشریح عملکرد سازمان نظام مهندسی و پاسخگویی به مسائل روز جامعه مهندسی استان هرمزگان و مردم در این مورد پرداخت.
-مهدی رضایی سردره گفت: با توجه به اهمیت بسیار بالا و همچنین حساسیت بالای صنف حرفه مندان به مهندسی ساختمان و اینکه عملکرد این بخش از بسیاری از صنوف  بیشتر در معرض دید و قضاوت عموم قرار دارد، این حرفه مندان دارای کمترین میزان تخلف در میان کلیه صنوف هستند.
وی افزود: بر خلاف برخی تصورات اشتباه، ضمن تعهد بالای این شاغلان در چارچوب قانون نظام مهندسی، ساز و کاری تعریف شده است که بر عملکرد این صنف نظارت جدی می گردد. این سخت گیری ها در نظارت بر این بخش، به حدی بالاست که بسیاری از مهندسان حتی به این سطح سخت گیری ها انتقاد دارند.
-میزان دستمزد مهندسان ساختمان با سطح مسئولیت آنها همخوانی ندارد
 رضایی گفت: میزان دستمزد مهندسان ساختمان با سطح مسئولیت و اهمیت حرفه آنها فاصله بسیار زیادی دارد. او تصریح کرد: تعرفه خدمات و نرخ این دستمزدها به کمتر از ۵ درصد هزینه تمام  شده ساختمان می رسد، ضمن اینکه متاسفانه مبنای این محاسبه از قیمت واقعی ساختمان بسیار پایین‌تر است.
وی اظهارداشت: هم اکنون اگر هزینه ساخت هر واحد مسکونی را سه و نیم تا چهار میلیون تومان در نظر بگیریم، این هزینه در مبنای محاسبه دستمزد خدمات مهندسی در مواردی نزدیک به نصف است چه آنکه مبنای قیمت های ساخت هر سال از بهای همین هزینه ها در سه ماهه پایانی سال قبل تعیین می گردد و با این میزان تورم کنونی,  اما از ابتدای سال تا پایان آن ثابت است. این یعنی آنکه حتی از ۵ درصد نیز کمتر است و در صورت سقف افزایش مصوبه بهای خدمات  سالیانه این میزان افزایش در هزینه تمام شده ساخت مسکن به کمتر از نیم درصد می رسد.
رضایی عنوان کرد: برخی جوسازی ها و بزرگنمایی قیمت خدمات مهندسی ضمن آنکه غیر واقعی است، عمدتاً از سوی کسانی مطرح می شود که خود بیشترین تقصیر را در افزایش قیمت تمام شده ساختمان دارند و این جفایی بزرگ به صنف حرفه مندان مهندسی ساختمان است.
 به گفته رئیس نظام مهندسی ساختمان هرمزگان، مهندسان ساختمان بیشترین مبالغ را نسبت به درآمد خود در میان سایر صنوف به عنوان مالیات پرداخت می‌کنند چرا که ضمن شفافیت بسیار بالایی که در ابراز درآمد وجود دارد و به این علت که کلیه درآمدهای این صنف و حتی بیش از میزان واقعی آن در سازمان نظام مهندسی ثبت و به سازمان امور مالیاتی ارائه می گردد، چرا که در این اظهار درآمد، سازمان امور مالیاتی تخفیف ها و کسورات متعلقه را قبول نمی کند حال آنکه خالص دریافتی مهندسان از ارائه خدمات مهندسی به مراتب کمتر از آن مبالغی است که در سازمان ثبت می گردد و مبنای محاسبه سازمان امور مالیاتی.
رضایی تصریح کرد: مالیات متعلقه به درآمد مهندسان حتی بیش از آن مقداری است که باید پرداخت شود؛ همچنان که از بسیاری از صنوف دیگر که درآمد آنها از این صنف نیز بیشتر است، مالیات پرداخت می کنند اما متأسفانه در قبال این حجم پرداخت مالیات از کمترین حمایت های دولتی هم برخوردارند.
وی در ادامه اعلام کرد: استان هرمزگان به عنوان استان پایلوت در زمینه های گودبرداری و تخریب ساختمان و پوشش دادن ساخت و سازهای خارج از حریم شهرها و روستاها تعیین شد.
 مهدی رضایی اضافه کرد: با رایزنی های انجام شده با شورای مرکزی نظام مهندسی کشور، با به کارگیری مهندسان صاحب صلاحیت در دو بخش تخریب ساختمان و گودبرداری، ضمن گسترش زمینه ها و میزان اشتغال مهندسان، شاهد بهبود روندها در این بخش ها خواهیم بود.
وی توضیح داد: مثلا ما در فرآیند گودبرداری و تخریب شاهد خسارت ها و آسیب های زیادی به املاک مجاور هستیم که با این روند این خسارت ها کاهش چشمگیر خواهد یافت و با ورود مهندسان صاحب صلاحیت در مقوله تخریب که تاکنون به آن پرداخته نشده بود و هم اکنون توسط افراد فاقد صلاحیت صورت می گیرد و در مرحله برداری همچنین طراحی نظارت و اجرای سازه‌های نگهبان، توسط مهندسین صاحب صلاحیت شاهد برداشتن گامی مهم در تحقق حقوق عامه در این بخش خواهیم بود.
به کفته رئیس نظام مهندسی ساختمان هرمزگان، با تخصصی کردن روند ساخت و سپردن آن به افراد صاحب صلاحیت، بهبود کیفیت ساخت و ساز از خسارت‌های ناشی از عملیات ساختمانی به ویژه در مراحل تخریب و گودبرداری به نحوی چشمگیر کاسته خواهد شد.
رضایی اظهارداشت: ساختمانهایی که هم اکنون در خارج از محدوده شهرها و روستاها ساخته می شود، توسط بخشداری ها مراحل فنی و مهندسی شان تصدی گری می شود.
 او اضافه کرد: خوشبختانه با تلاش‌های انجام شده، استان هرمزگان به استان  پایلوت در این بخش نیز تعیین شده است، مثلاً در شرایط فعلی  که ساخت و سازهای خارج از محدوده حریم شهرها و روستاها متولی صدور پروانه و نظارت بر روند  اجرای آن  بخشداری هاست و شاهدیم  بخشداری ها از توان فنی و نیروی انسانی لازم برای ارائه خدمات مهندسی در این مقوله ناتوانن.
رضایی در ادامه از موافقت با انتخاب استان هرمزگان به عنوان پایلوت ارائه خدمات جدید مهندسی در کشور خبر داد و اعلام کرد: با رایزنی هایی که در دیدار اخیر بنده با مهندس خرم رئیس شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی کشور صورت گرفت، این موضوع مطرح شد و مورد قبول ایشان قرار گرفت, همچنین با هماهنگی هایی که با معاونت عمرانی استانداری استان صورت گرفته این اتفاق در استان ما و در سطح کشور برای اولین بار رخ خواهد داد.
به گفته رئیس نظام مهندسی ساختمان هرمزگان، قرار بر این است که این طرح ابتدا در دو شهرستان به صورت پایلوت برگزار شود و با تسری به سایر شهرستان های استان انشالله در کل کشور شاهد این رویه باشیم که هم زمان با ایجاد بازار جدیدی برای حرفه مندان به شغل مهندسی ساختمان شاهد بالاتر رفتن کیفیت ها در ساخت و سازها و قرار گرفتن سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان بازوی کمکی بخشداریها خواهیم بود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;