عدد عجیب کمبود برق در ایــــران

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر گفت:با پیش بینی های انجام شده امسال ۳ هزار مگاوات کمبود داریم که صنایع تا ۱۵ درصد و مشترکان خانگی تا ۳۰ درصد باید صرفه جویی کنند تا مشکلی ایجاد نشود.
علیرضا احمدی یزدی درحاشیه شرکت در همایش مدیریت مصرف برق در بخش صنایع ، ضرورت های صرفه جویی برای جلوگیری از خاموشی ها در سال جاری را تشریح کرد.

 

در سالی که به نام اقتصاد مقاومتی و اقدام و عمل نامگذاری شده چه طرح هایی برای مدیریت مصرف انجام داده اید؟

 

 

صنعت برق به دلیل حساسیت و اهمیتی که دارد نیازمند اقدامات عملی است و اگر فعالیتهای ما در بخش های مختلف به هر دلیلی متوقف و یا دچار رکود شود زیانهای جبران ناپذیری به شبکه وارد می شود.
برای مدیریت مصرف و داشتن شبکه پایدار از سالهای گذشته برنامه ها و طرح های مختلفی اجرا شده که توانسته به کاهش میزان مصرف کمک کند.

 

 

 

برای کاهش مصرف انرژی در بخشهای مختلف چه برنامه هایی را اجرا کرده اید؟

 

 

طرح جابجایی تعطیلات و تعمیرات واحدهای صنعتی در فصل تابستان برای پانزدهمین سال متوالی در حال اجراست و در کنار آن طرح ذخیره عملیاتی، اجرای برنامه TOU افزایش و شناور شدن میزان ساعات اوج بار، تولید پراکنده و استفاده از انرژی های نو از دیگر برنامه های اجرا شده است.

همراه کردن صنایع برای کاهش پیک بار از دیگر برنامه هاست که در این راستا ۷۰۶ مولد همکار در سال گذشته ۴۴۱ مگاوات کاهش قدرت اعمال شده است.





میزان مصرف انرژی در بخش صنایع چه میزان است و آیا همکاری واحدهای تولیدی با توانیر در کاهش مصرف مناسب بوده است؟

 

 

 

در چهارسال گذشته همکاری مشترکین با طرح های مدیریت مصرف شرکت برق بسیار خوب بوده به طوری که در حال حاضر از مجموع ۳۳ میلیون مشترک برق در کشور حدود ۴۲۰۰ مشترک صنعتی داریم که در طرح های بهینه سازی مشارکت خوب داشته اند.
با اقدامات بهینه مصرف توسط مشترکین شاهد کاهش ۲۲۰۰ مگاوات برق هستیم که ۱۵۰۰ مگاوات صرفه جویی مربوط به صنایع است.
هرچند صنایع حدود کمتر از یک درصد مشترکین را شامل می شوند اما حدود ۳۴ درصد انرژِی الکتریکی را به خود اختصاص می دهند که در صرفه جویی برق نیز سهم خوبی را به خود اختصاص دادند و کاهش ۱۵۰۰ مگاوات مصرف از دستاوردهای همکاری این بخش است.

 

 

 

سال گذشته چقدر پاداش همکاری به مشترکان پرداخت شد؟

 

 

۱۱۰ میلیارد تومان تخفیف مشترکین صنعتی همکارو ۸۵ میلیارد تومان به مشترکینی که باطرح تعطیلات وتعمیرات همکاری کردند و ۱۵ میلیارد تومان مشترکانی که با طرح ذخیره عملیاتی همکاری کردند همچنین ۱۰ میلیارد تومان به مشترکینی که بابکارگیری مولدهای خودباشرکت برق همکاری داشتند پرداخت کردیم تا انگیزه ای برای همکاری بیشتر داشته باشند.

 

 

 

امسال میزان مصرف چه میزان پیش بینی شده و آیا کمبودی خواهیم داشت؟

 

 

 

در پیک کار امسال پیش بینی شده میزان مصرف به ۵۴ هزار و۵۰۰ مگاوات برسد که ۴۰۰۰ مگاوات افزایش میزان مصرف خواهیم داشت که با ظرفیت نصب شده و پیش بینی انجام شده احتمال کمبود ۳۰۰۰ مگاوات برق داریم که امیدواریم با همکاری مشترکان برق بتوانیم این کمبود را جبران کنیم.
برای مشترکان برق سهمی برای صرفه جویی پیش بینی شده که در مجموع اگر حدود ۱۵ درصد صرفه جویی و همکاری در مدیریت بار و مصرف صورت گیرد سهم مشترکین صنعتی پوشش داده می شود.
مشترکین خانگی می توانندتا۳۵ درصد صرفه جویی کنند چون در بخش مولد نیستند لذا توصیه می شود به جای استفاده از وسایل پر مصرف از وسایل با راندمان بالا استفاده کنند.

 

 

 

 

نوسازی صنایع چقدر می تواند به بهینه سازی مصرف کمک کند؟

 

 

 

با مطالعاتی که تحت عنوان ممیزی مشترکین صنعتی انجام شده تقریبا ۳۰ درصد امکان صرفه جویی در مشترکین صنعتی وجود دارد و مشترکینی که از تکنولوژی جدید استفاده می کنند کمتر از ۳۰ درصد قادر به همکاری هستند اما برخی صنایع که خط تولید آنها قدیمی و کهنه است و حدود ۵۰ سال قدمت داردتا ۴۰ درصد می توانندبه شرط استفاده از وسایل و تجهیزات جدید در مصرف صرفه جویی کنند.

 

 

 

ظرفیت نصب شده نیروگاهی چه میزان است؟

 

 

تاکنون ۷۴ هزار مگاوات ظرفیت نصب شده داریم و ۵۰ هزار و ۱۷۷ مگاوات قدرت سال قبل بوده که ۲۸ هزار و ۵۰۰ مگاوات قدرت مورد نیاز و نیاز شبکه به افزایش سالانه ۴ هزار مگاوات است.
برای تولید هر مگاوات انرژی برق به یک میلیارد تومان اعتبار نیاز است که برای چهار هزار مگاوات حدود ۱۴ هزارمیلیارد تومان اعتبار نیاز است.
ظرفیت نصب شده درحال حاضر ۷۴ هزار مگاوات است تاپایان سال قبل که ازاین میزان ۱۰ هزار مگاوات مربوط به مشترکین خصوصی است مانند صنایع سیمان، پتروشیمی، پالایشگاه، صنایع بزرگ که در این زمینه مشکلی نداریم.
در حال حاضر در سراسر کشوردر ۳۱ استان شرکت های توزیع برق منطقه ای داریم که برخی استانها دو توزیع شرکت برق داریم که قزوین در ردیف استانهای خوب است که جایگاه مناسبی دارد.

 

 

منبع: مهر

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;