عبور از بحران آب با روشهای نوین آبیاری

 آبیاری نوین

 

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از ایرنا،در شرایطی که کشورمان باکمبود آب روبرو است هر نهادی باید به دنبال کم کردن مصرف آب باشد،بالاخص نهادی مانند کشاورزی که بیشترین میزان هدر رفت آب در این بخش صورت می گیرد.

حمید چیت چیان روز پنجشنبه در حاشیه افتتاح بزرگترین مرکز تولید ذرت با استفاده از شیوه آبیاری سطحی گفت: اگر با بهره گیری از معیارهای علمی و روش های نوین آبیاری اقدام به کشت محصولات کشاورزی کنیم، هیچ مشکلی در تامین آب کشاورزی نخواهیم داشت.
وی گفت: استفاده بهینه از آب و افزایش تولید که به تامین امنیت غذایی منجر می شود، از مصادیق بارز اقتصاد مقاومتی است که باید آن را در کل جامعه ترویج کرد.
چیت چیان تاکید کرد: اگر این راهبری در تمامی مناطق کشور اجرایی شود، در برابر هر نوع شرایط تحمیلی به ویژه کم آبی می توان مقاومت کرد.
وی گفت: استفاده از روش های نوین آبیاری در اراضی کشاورزی و مصرف بهینه در امور مختلف می تواند مشکل کم آبی را تا حدودی کاهش دهد. این در حالی است که با استفاده از آبیاری نوین مصرف آب به یک سوم کاهش پیدا کرده و می توانیم از منابع آبی کشور بهره برداری کنیم.
چیت چیان گفت: با بکارگیری سامانه نوین آبیاری می توان با وجود کاهش هزینه ها شاهد افزایش کیفیت و درآمد در بخش کشاورزی بود. این در حالی است که به دلیل برداشت های بی رویه از روان آب رودخانه ها، شاهد خشکی زمین نیز هستیم، اما به هرحال، تنها راهکار مقابله با کم آبی، مدیریت مصرف آب است.
وی اظهار امیدواری کرد با همکاری و همدلی وزارتخانه های نیرو و جهاد کشاورزی استفاده از روش های نوین آبیاری بیش از پیش گسترش یابد.
وزیر نیرو با اشاره به اجرای طرح نوین آبیاری در کشت محصول ذرت در شهرستان پیشوا گفت: اجرای این طرح نمونه موفقی در بهره گیری از شیوه های علمی در کاهش مصرف آب و افزایش تولید این ماده حیاتی است؛ به گونه ای که میزان مصرف آب در این مزرعه از 18 هزار متر مکعب در شیوه غرقابی به 4 تا 5 هزار مترمکعب کاهش یافته ضمن این که میانگین تولید در این مزرعه از 45 تن به یکصد تن افزایش یافته است.
چیت چیان گفت: تجربه خوب این مزرعه که با دو برابر شدن میزان تولید و کاهش دو سوم مصرف آب، به افزایش درآمد و پایداری تولید کمک کرده است باید در سایر مناطق نیز مورد بهره برداری قرار گیرد.

 

پایان خبر/

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;