طی تفاهمنامه آبفا و نظام مهندسی، مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان عملیاتی شد

صادق یونسلو  با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین سازمان نظام مهندسی و شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران در خصوص اجرایی شدن مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان و الزام‌های مدیریت بهینه مصرف آب، گفت: مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان بیانگر حداقل الزام‌ها در مورد تاسیسات بهداشتی است .
به گزارش تاسیسات نیوز، صادق یونسلو با اشاره به امضای تفاهم‌نامه بین سازمان نظام مهندسی و شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران در خصوص اجرایی شدن مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان و الزام‌های مدیریت بهینه مصرف آب، گفت: مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان بیانگر حداقل الزام‌ها در مورد تاسیسات بهداشتی است و در این مبحث مواردی از قبیل لوله‌کشی و ذخیره‌سازی آب مصرفی در ساختمان، لوله‌کشی بهداشتی فاضلاب، لوله‌کشی آب باران ساختمان، توزیع آب مصرفی در ساختمان، بست و تکیه‌گاه ارائه شده است.
وی یکی از الزامات مدیریت بهینه مصرف آب در این مبحث را ساخت مخزن ذخیره آب عنوان کرد و افزود: مخزن ذخیره آب برای ساختمان‌های بیش از سه طبقه یا بیش از ۱۰ واحد با گنجایش ۷۵ لیتر به ازای هر نفر در روز پیش‌بینی شده است.
یونسلو ادامه داد: تعیین حداکثر فشار و مصرف آب در لوازم بهداشتی اعم از دستشویی و حمام از دیگر الزامات این دستورالعمل است و مطابق آن مقدار مصرف آب در لوازم بهداشتی باید به کمک شیرهای مناسب و استفاده از لوازم کنترل مقدار جریان، به میزان حداکثر مجاز محدود شود.
مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران ضمن اشاره به اینکه بخش عمده هدررفت آب در ساختمان‌های مسکونی ناشی از مدت‌زمان بازبودن شیر آب برای رسیدن به آب داغ است، افزود: مطابق این الزامات با کم‌شدن فاصله بین نقطه گرمایش از محل مصرف از ۳۰ متر به ۱۰ متر امکان داغ‌بودن شیرهای آب گرم همیشه فراهم خواهد بود و چنانچه این فاصله بیش‌تر از ۱۰ متر باشد، راهکار سامانه سه‌لوله‌ای شامل لوله آب گرم، لوله آب سرد و لوله برگشت آب گرم در نظر گرفته می‌شود.
یونسلو افزود: از دیگر الزامات مهم این تفاهم‌نامه وصل‌نکردن مجرای آب باران به شبکه جمع‌آوری است و چنانچه آب باران به شبکه جمع‌آوری فاضلاب متصل شود، در هنگام بارندگی حجم زیادی آب وارد تصفیه‌خانه فاضلاب خواهد شد و شوک بزرگی به شبکه جمع‌آوری فاضلاب وارد می‌کند و فرآیند تصفیه فاضلاب را مختل خواهد کرد.
 آینده آب در سطح جهان بحرانی است و ایران ما در دل بحران قرار دارد زیرا طبق پیش‌بینی‌ها منطقه ما به سمت خشکی کامل پیش می‌رود و باید تدابیر لازم برای کاهش مصرف آب در سریع‌ترین زمان ممکن اتخاذ شود.
ممکن است شما دوست داشته باشید
1 نظر
  1. علی کاوه می گوید

    آقای صادق یونسلو مدیر دفتر مدیریت مصرف آب شرکت آب‌وفاضلاب استان تهران
    به مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان و الزام‌های مدیریت بهینه مصرف آب، اشاره فرمودید
    بنده رستورانی را میشناختم که چاه باران و فاضلاب رستورانش را با هم ترکیب کرده بود و هر وقت باران میآمد فاضلاب در پارکینگ ساختمان بیورن میزد
    با هماهنگی ماموران فاضلاب منطقه از زیر حیاط یک نقبی به منهول شبکه فاضلاب منطقه زدند که هنوز به بهره برداری نرسیده بود و در انتهای پایین دست مسدود بود و لوله فاضلاب انسانی و آشپزخانه این رستوران را به شبکه غیر فعال وصل کردند
    نتیجه اخلاقی در یک خیابان پایین تر فاضلاب انسانی این رستوران از درب منهول به بیرون میآمد و ماشینها آنرا در اثر تردد به ساختمانها و عابران میپاشیدند و بوی تعفن فاضلاب تمام محله را برداشت
    بعد از پیگیری های مکرر از اداره آب و فاضلاب توسط اهالی محل اداره بهداشت آن سازمان یک خانم دکتری با جدیت قول پیگیری دادند
    اما هیچ اتفاقی نیافتاد و چندسالی است که اهالی محل از این مصیبت در رنج هستند
    بنظرم مشکل قوانین مبحث ۱۶ مقررات ملی ساختمان را اول در خود ادارات آب و فاضلاب حل کنند

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;