طرح تعویض یک میلیون کولر گازی قدیمی با کولرگازی کم مصرف

تعویض یک میلیون واحد کولر گازی قدیمی و پرمصرف در عین اینکه عامل کاهش فشار کاری بر شبکه برق رسانی کشور تا مرز ۱۶۰ هزار کیلو وات ساعت در ساعات پیک مصرف برق می گردد باعث صرفه جویی سالانه حدود ۲ میلیارد مترمکعب از منابع گاز نیز می‌شود. این طرح تعویض باعث افزایش چندین برابری تولید کولر گازی کم مصرف ساخت ایران می‌شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، به نقل از پیمانکار طرح بهینه سازی مصرف برق شرکت توانیر از منتشر شدن اسناد بررسی و ارزیابی تولید کنندگان واجد شرایط شرکت در طرح تعویض کولر های گازی کم مصرف خبر داد و اعلام کرد که متقاضیان باید در زمان معین شده تمامی اسناد و مدارک مربوطه را در سامانه شرکت توانیر به آدرس http://http;//ef.tavanir.org.ir بارگذاری کرده و اسناد فراخوان را نیز مشاهده کنند.
خانی در ادامه عنوان کرد که این طرح تعویض که بسیار مورد استقبال قرار گرفته بر طبق مجوز شورای اقتصاد و همراستا با استفاده از ظرفیت های ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت پذیر و بالابردن توان و نظام مالی کشور صورت می‌گیرد اولویت استفاده از مشترکان از این طرح با ساکنین جنوب کشور است و فقط ۳۰ درصد مبلغ کولر گازی های کم مصرف به صورت قسطی از مشترک دریافت می گردد و مابقی هزینه اجرای طرح از محل صرفه‌جویی سوخت حاصل از منابع داخلی شرکت توانیر و بودجه صنعت برق و تولیدکنندگان پرداخت می گردد.
طرح تعویض یک میلیون کولر گازی قدیمی با کولرگازی کم مصرف
کولر گازی کم مصرف چه ویژگی هایی دارد؟
مصوب اجرایی این طرح مبین اهمیت استفاده از کولر گازی کم مصرف است و اینکه ویژگی این دستگاه چگونه باعث افزایش تقاضا در این حوزه می گردد.
استفاده از گاز R۴۱۰
در میان گازهای مبرد متفاوت، در کولر گازی کم مصرف گاز R۴۱۰ به عنوان مبرد در سیکل سرمایش جریان دارد که باعث تسریع در فرایند تولید سرما و این عامل ( تسریع )باعث کاهش مصرف برق می گردد.
کمپرسور روتاری
تفاوت های زیادی در نوع کمپرسور است که مهم‌ترین آن یعنی کاهش مصرف برق و صدای حاصل از کارکرد است در کمپرسورهای روتاری که در کولر گازی کم مصرف استفاده می شود نسبت به کمپرسور های پیستونی کاملاً مشهود است.
رده انرژی A و A+
برچسب انرژی حاوی اطلاعاتی است که با حروف اختصاری مبین میزان بهره‌وری دستگاه نسبت به انرژی صرف شده می باشد کولرگازی کم مصرف باید حداقل دارای رده انرژی A یا A+ باشد.
کمک بزرگ طرح تعویض کولر گازی به شبکه برق و محیط زیست
قاعدتاً طرح‌های ملی و عام المنفعه در راستای بهره وری از انرژی و دوستدار محیط زیست هستند اما می‌تواند به نوعی یاری رسان زیرساخت‌ها و دیگر تجهیزات زیربنایی کشور نیز باشد.
طرح تعویض کولر گازی قدیمی دوستدار محیط زیست است
تولید برق در ایران تقریباً به طور کامل به محیط زیست مربوط است از آنجا که اکثرا تولید برق از طریق سد ها، توربین ها و منابع آبی است و کمتر به انرژی خورشیدی و باد متکی است باعث کاهش منابع آب و صدمه به محیط زیست می گردد طرح تعویض کولر گازی از عوامل موثر صرفه جویی در مصرف برق است.
شرکت های تولید کننده کولر گازی کم مصرف در ایران
در بازار ایران انواع برندهای کولر گازی یافت می شود اما نکته مهم این است که آن کولر اول ساخت ایران باشد و سپس کم مصرف باشد کولر های زیادی نیز به عنوان کولر گازی کم مصرف وارد بازار شده است اما صحت و سقم کم مصرف بودن آن اطلاعات کافی در اختیار خریداران قرار نمی‌گیرد.
اهمیت محل نصب کولر گازی و تایید آن در کاهش مصرف برق
محل نصب کولر گازی هم پنل داخلی و هم پنل خارجی آن باید دارای ویژگی هایی باشد پنل داخلی باید در محلی نصب شود که تقریباً ۸۰ درصد فضا را تحت پوشش سرمای خود قرار دهد ارتفاع نصب آن باید حدود ۵۰ سانتی‌متر پایین‌تر از سقف باشد و در محل‌هایی که دارای گرد و خاک، لرزش می باشد نصب نشود .پنل خارجی دستگاه هم باید در نزدیک ترین محل ممکن به پنل داخلی نصب شود و در زیر نور آفتاب نصب نگردد. جهت خروجی هوا از پنل خارجی نباید به جهت ورودی کندانسورها مجاور باشد.نکات ذکر شده هرچند کوچک به نظر می‌رسد اما تاثیر بسزایی در کاهش مصرف برق دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;