طراحی شیشه‌های هوشمند توسط ایرانی‌ها

به گزارش تاسیسات نیوز، با وجود پرده ها جلوی پنجره ها، ما معمولاً مجبوریم بین نور و حریم خصوصی یکی را انتخاب کنیم، اما تا تحقق پنجره های هوشمند چیز باقی نمانده است.

 

به تازگی محققان دانشگاه پیتزبورگ نوع جدیدی از شیشه ها را اختراع کرده اند که تنها با اضافه کردن آب، در مدت چند ثانیه بین حالات شفاف و مات تغییر وضعیت می دهد.

 

سیستم های شیشه ای هوشمند قبلی از الکترودها، واکنش های الکتروشیمیایی یا سیم های نانوی نقره ای برای تغییر شفافیت استفاده می کنند اما این تولید این وسایل گران، نصب آنها سخت و مدت زمان تغییر حالتشان چند دقیقه است.

 

به گفته سجاد حقانی پور – مدیر پروژه تحقیقاتی دانشگاه پیتزبورگ – نیازی به هیچ کمک الکترونیکی ندارد و ظاهر ابری شیشه از ساختار نانویی آن می آید که شبیه برگ های علف است و به همین دلیل است که مخترعان آن را نانوگرس (nanograss) می نامند که با پراکنده کردن نور عبوری از آن ماده را مات می کند.

 

در تولید این شیشه ها، آب بین ساختارهای نانوی بسیار هیدروفیل قرار می گیر که شیشه نانوگرس را همنند یک سوبسترای مسطح می سازد. از آنجایی که ضریب شکست آب بسیار شبیه شیشه است، نور مستقیم از آن عبور می کند. وقتی آب جدا می شود، نور به ساختار پخش کننده برخورد می کند که آن را تیره نشان می دهد.

 

محققان چندین کاربرد برای این نوع شیشه ها بر می شمارند. در درجه اول، ساختار نانو برای بهبود راندمان پیل های خورشیدی طراحی شد که اجازه کاهش شکست از سطح و هدایت نور بیشتر به ماده نیمه رسانا را می دهد. به همین روش اما در جهت مخالف، شیشه نانوگرس می تواند به هدایت نور بیشتر از یک LED کمک کند.

 

البته توانایی این شیشه ها برای پنجره های هوشمند مفید است. بدین منظور، تیم یک صفحه شیشه عادی روی شیشه نانوگرس می گذارد و آب یا مایع دیگر می تواند در فضای بین آنها پمپ شود تا وضعیت شفافیت تغییر کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;