ضرورت توجه به بیمه و خدمات مهندسی

به گزارش تاسیسات نیوز، به بهانه روز معمار با مهندس عامری رئیس نظام مهندسی خراسان جنوبی در خصوص چالش‌ها و فرصت‌های حوزه ساختمان دقایقی همکلام شدیم:
۱-دغدغه‌های اصلی مهندسان معمار که عضو سازمان نظام مهندسی ساختمان هستند، چیست و برای برون‌رفت از این مشکلات و چالش‌ها چه راهکارهایی را پیشنهاد می‌دهید؟
در گام نخست باید اشاره کنم که قطعا اولین دغدغه جامعه مهندسی از جمله مهندسان معمار، نرخ خدمات مهندسی است که هر ساله براساس عدد غیرواقعی هزینه تمام شده یک مترمربع ساختمان تعیین می‌شود که برطرف کردن این دغدغه اصلاح و تدوین ویرایش جدید مبحث دوم (پس از ۱۷ سال) خواهد بود.
موضوع تخلفات ساختمانی و اجرای ساختمان‌ها مغایر با نقشه‌های مصوب یکی دیگر از مهمترین دغدغه‌های جامعه مهندسی ازجمله طراحان معمار است. نقشه‏ هایی که صرفاً برای اخذ پروانه طراحی و ترسیم می‌شوند و مالک قصد پیاده‌کردن آن را ندارد. متاسفانه بعضاً شاهدیم که هیچگونه حساسیتی برای خلق یک اثر معماری در حوزه نظام مهندسی وجود ندارد و موجب نزول سطح جایگاه مهندسان سازمان می‏شود. تعیین تکلیف کمیسیون ماده ۱۰۰ و رسیدن به راهکاری منطقی برای حذف موضوع تخلفات ساختمانی به ارتقاء خدمات مهندسی در تمامی حوزه‏ ها کمک شایانی می‏کند.
تعیین مدت زمان مشخص و معین برای مسئولیت معمار در قبال ساختمانی که اجزا و مصالح آن دارای یک عمر مفید هستند از دغدغه‏ های مشترک کلیه رشته‌های مهندسی از جمله معماری است.

۲- با توجه به افزایش تعرفه خدمات مهندسی در سال جدید، تعرفه و حق‌الزحمه مهندسان معمار را در مقابل شرح خدمات مهندسان این رشته چطور ارزیابی می‌کنید؟

نسبت به سال گذشته شاهد افزایش تعرفه خدمات مهندسی بودیم اما باید بپذیریم که همچنان با رقم دقیق و واقعی هنوز اختلاف معناداری دارد. از طرفی عدم تعیین تکلیف و وحدت رویه درخصوص جدول توزیع تعرفه بین ۴ رشته اصلی در استان‌ها، مشکلاتی را برای هیأت‌مدیره‏ ها بوجود می‏ آورد که لازم است شورای مرکزی به مسأله ورود کرده و آن را یکبار برای همیشه حل و فصل کند.

۳- وضعیت بیمه مهندسان چگونه است؟
در پیش‏نویس اصلاح قانون نظام مهندسی و در ماده ۲۸ آن، بیمه مهندسان در قانون پیش‏بینی شده‏ است. بزرگترین مشکلات بر سر راه این مسأله، تعیین زیرساخت‏ های قانونی آن توسط سازمان تأمین اجتماعی و همچنین تعیین محل پرداخت سهم سازمان تأمین اجتماعی برای بیمه مهندسانی است که رابطه کارفرمایی و کارگری با سازمان نظام مهندسی ندارند. ان شاا… در آینده نزدیک با تلاش رئیس سازمان این مشکل مرتفع خواهدشد و شاهد اجرایی شدن بیمه مهندسان عضو سازمان باشیم.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;