ضرورت به کارگیری عایق‌های صوتی در صنعت ساخت و ساز

صنعت عایق‌های صوتی رشد بسیاری داشته و امروزه انواع متفاوتی از عایق‌های صوتی در جهان موجود است اما شما باید قبل از استفاده از عایق‌های صوتی به چند نکته توجه کنید. همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد صداها انواع و قدرت‌های متفاوتی دارند.
به گزارش تاسیسات نیوز، ما امروزه با رشد روزافزون جمعیت و زندگی شهرنشینی روبرو هستیم. به‌خصوص در کشورهای در حال‌ توسعه مانند کشور خودمان ایران، همواره شاهد مهاجرت از روستاها و اسکان در شهرها هستیم.
با افزایش جمعیت شهرها میزان شلوغی و آلودگی‌ها نیز افزایش می‌یابد. همان‌طور که اطلاع دارید تهران یکی از شهرهای بسیار شلوغ و آلوده دنیاست اما این آلودگی تنها به آلودگی هوا و محیط محدود نمی‌شود.
چیزی که امروزه در تهران و بیشتر شهرهای شلوغ دنیا بسیار آزاردهنده شده، آلودگی صوتی است. این نوع از آلودگی معضلی جدی در زندگی های شهری محسوب می‌گردد.
همه ما بعد از سپری کردن یک روز پرتنش وقتی به خانه‌ بر می‌گردیم دوست داریم تا در محیطی آرام و به‌ دور از هر گونه تنش‌ها و صداهای آزاردهنده کنار خانواده خود باشیم. ایجاد یک چنین محیطی و داشتن خانه‌ای که امکان ورود خروج صداهای آزاردهنده در کمترین حد ممکن باشد، امری بسیار ضروری است.
در کشورهای توسعه‌یافته دنیا سازه‌ها کاملاً به‌صورت آکوستیک ساخته می‌گردد و از بهترین متریال و سیستم‌های عایق‌کاری صوتی برای خانه‌ها، اداره‌ها، مدارس و … استفاده می‌گردد. انجام این کار تبدیل به یک قانون و ضرورت در صنعت ساختمانی این کشورها شده است.
متاسفانه در کشورهای در حال‌ توسعه مانند کشور ایران فعالان صنعت ساختمانی به این موضوع به‌عنوان یک ضرورت نگاه نمی‌کنند و در بیشتر سازه‌ها خبری از سیستم عایق صوتی نیست و حتی سازه دارای استاندارهای لازم نیست تا در آینده بتوان از یک سیستم عایق‌کاری مناسب برای آن استفاده کرد.
برای مثال در شهر تهران تنها در ساختمان‌های شمال تهران و سازه‌های لوکس شاهد استفاده از عایق های صوتی هستیم؛ و بیشتر ساکنان در این شهر از صداهای آزاردهنده شکایت دارند.
صداهای آزاردهنده‌ای که از خانه همسایه می‌آید تا صدای دویدن بچه‌های همسایه‌ی طبقه بالا و صدای وسایل نقلیه در حال عبور از خیابان‌ها، سوهان روح ما شده و حتی برای مدتی کوتاه نیز شده آرزو داریم تا از شر این صداها خلاص شده و در آرامش استراحت کنیم.
همین‌طور گاهی ما نیاز داریم تا اطمینان پیدا کنیم که صداهای داخل ساختمان خودمان به بیرون نرود و دوست داریم تا حریم خصوصی خود را حفظ کنیم. برای رفع هر دو این مشکل‌ها نیاز داریم تا از یک عایق صوتی مناسب برای دیوارها و سقف و کف سازه خود استفاده کنیم.
انواع صداهای آزاردهنده (type of noises)
عایق‌های صوتی عموماً برای مهار دو نوع از صداهای آزاردهنده استفاده می‌گردد.
· دسته اول صداهای موجود در هوا هستند (airborn noises)، مانند صدای تلویزیون و صدای صحبت‌کردن افراد و یا مانند صدای تردد وسایل نقلیه در خیابان
· دسته دوم صداهای ناشی از ضربه هستند (compact noises)، مانند صدای لرزش ناشی از راه رفتن افراد یا صدای اساس کشی و …
برای مهار هر دو نوع از این صداها نیاز به استفاده از یک سیستم عایق‌کاری صوتی بسیار مناسب و قوی است. امروزه عایق‌های مدرنی برای صدا استفاده می‌گردد؛ اما این‌گونه عایق‌های صوتی هزینه‌های بسیار بالایی نیز دارند.
چگونه یک عایق صوتی مناسب انتخاب کنیم؟
صنعت عایق‌های صوتی رشد بسیاری داشته و امروزه انواع متفاوتی از عایق‌های صوتی در جهان موجود است اما شما باید قبل از استفاده از عایق‌های صوتی به چند نکته توجه کنید. همان‌طور که قبلاً توضیح داده شد صداها انواع و قدرت‌های متفاوتی دارند.
به همین دلیل یک عایق صوتی باید از چندین متریال متفاوت تولید گردد تا هرکدام از این متریال بتواند نوع خاصی از صدا را جذب کند. نکته دیگری که بسیار حائز اهمیت است این است که نباید این متریال با هم ترکیب گردند بلکه باید به‌صورت لایه‌هایی در روی‌ هم قرار بگیرند تا بیشترین کارآیی را داشته باشند.
زمانی که در مورد عایق صحبت می‌کنیم بیشتر، فکر ما به عایق‌های حرارتی و برودتی معطوف می‌گردد و حتماً گاهی دیده‌ایم که بسیاری انتظار دارند که با عایق‌کاری حرارتی محیطی آکوستیک نیز داشته باشند؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که عایق‌های حرارتی نمی‌توانند یک عایق صوتی مناسب نیز باشند؛ زیرا مکانیزم ساخت، نحوه عملکرد و کارایی عایق‌های حرارتی با عایق‌های صوتی متفاوت است. البته یک نوع از عایق‌های حرارتی وجود دارند که دو منظوره بوده و می‌توانند هم برای صوت و هم برای حرارت استفاده گردند.
عایق های الاستومری شانه تخم مرغی که با مواد اولیه مورد نیاز برای عایق‌های حرارتی الاستومری تولید می‌گردد. کاربری اصلی این عایق‌ها صوت می‌باشند اما چون از لایه‌های سلول بسته الاستومری تهیه می‌گردد برای حرارت نیز بسیار مناسب هستند.
در مقایسه با عایق‌های مدرن و چندلایه صوتی، این عایق‌ها قیمت بسیار مناسبی دارند و چون نصب آن‌ها نیز آسان است نیاز به‌صرف هزینه‌های بالا برای نصب نیست. مزیت دیگر این عایق‌ها این است که با استفاده از این عایق‌ها، سازه از لحاظ حرارتی و برودتی نیز عایق شده و می‌تواند در هزینه‌های شما صرفه‌جویی گردد.
منبع خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا)
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;