صرف جویی ارزی با تولید برق در یزد

در حالی که ایالات متحده آمریکا به زعم خود تلاش دارد با گسترش دامنه تحریم ها، هر روز ایران را در شرایط سخت تری نسبت به روز قبل قرار دهد، متخصصان شرکت تولید برق استان یزد با بهره گیری ار توانایی های داخلی، روند ساخت محصولات ملی را افزایش داده اند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، معمولا شرایط سخت،اعمال یا وجود محدودیت ها نوابغ و متخصصان ایرانی را ترغیب می کند، در چنین شرایطی نسبت به بهبود و تقویت کالای داخلی با استفاده از توان مهندسی معکوس بیفزایند.
یکی از زمینه های توسعه برای خودکفایی ، صنعت برق است که در این بخش شرکت های یزدی همواره پیشگام بودند.
شرکت تولید برق یزد سه میلیون یورو صرفه جویی می کند
یکی از این مجموعه ها ، شرکت تولید نیروی برق یزد است که سال ۱۳۹۵ تشکیل شد و هم اکنون مولدهای نیروگاهی استان یزد شامل سیکل ترکیبی یزد به صورت دولتی و نیروگاه‌های تابان یزد ، شیرکوه یزد ، سرو اردکان و شهید زنبق یزد به صورت خصوصی تحت نظارت این شرکت است.
به تازگی و بعد از ۹ ماه تلاش متخصصان این مجموعه در راستای اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، موفق به ساخت « ‘شَفت( شافت) توربو کمپرسور مولد کرافت» شدند که ایران به عنوان چهارمین کشور دنیا ، دارای فناوری ساخت این دانش شد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق یزد می گوید: این مجموعه با اجرای پنج پروژه بزرگ ساخت داخلی ، سه میلیون یورو صرفه جویی را برای کشور به ارمغان خواهد آورد.
ابوالفضل اسدی درباره فعالیت های شرکت برای رشد تولید محصول داخلی افزود: در راستای حمایت از تولید داخلی و اجرای سیاست های ابلاغی مقام معظم رهبری در اقتصاد مقاومتی، پروژه ها مختلفی تعریف شده است.
وی یکی از این پروژه ها را ساخت یک «ست پره متحرک کمپرسور» مولد کرافت V93.0 عنوان کرد و ادامه داد: ساخت این پروژه سال گذشته در نیروگاه سیکل ترکیبی یزد آغاز شد.
مدیرعامل شرکت تولید نیروی برق یزد می گوید: با اتمام این پروژه که برای نخستین بار در کشور توسط شرکت های داخلی در حال انجام است، علاوه بر ایجاد دانش فنی ساخت پره‌های متحرک کمپرسور کرافت، صرفه جویی ارزی به میزان حدود ۴۰۰ هزار یورو صورت می گیرد.
اسدی درباره دیگر پروژه های سال ۱۳۹۷ اظهار داشت: ساخت و آزمایش یک دست کامل از هر یک از پره‌های ثابت و متحرک ردیف های اول الی چهارم توربین گازی V94.2 از دیگر پروژه‌هاست که صرفه جویی بیش از یک میلیون یورو را در پی خواهد داشت.
وی افزود: در اجرای سیاست های ابلاغی رهبری در زمینه اقتصاد مقاومتی، برنامه ریزی ساخت و آزمایش یک دست کامل از هر یک از پره‌های ثابت و متحرک ردیف های اول الی چهارم توربین گازی V93.0 نیروگاه سیکل ترکیبی یزد در حال انجام است.
وی اظهار امیدواری کرد که این پروژه برای نخستین بار در کشور در حال اجراست، با تکیه بر دانش فنی و توان علمی مهندسان داخلی در مدت سه سال و با صرفه جویی ارزی به میزان یک میلیون و ۲۰۰ هزار یورو با موفقیت به نتیجه برسد.
مدیر شرکت تولید نیروی برق یزد با بیان اینکه پروژه دیگر ارتقای توان تولید مولد گازی GEF9 نیروگاه سیکل ترکیبی است ، ادامه داد: این پروژه از طریق تنظیم گایدون کمپرسور، ارتقای بخش داغ توربین با مشاوره پژوهشگاه نیرو و عاملیت شرکت های داخلی در مرحله بررسی فنی است، انتظار می رود سال آینده انجام و موجب افزایش توان تولید شود.
اسدی، ساخت بویلر فید پمپ مولد بخار را دیگر پروژه ها عنوان کرد و گفت: این دستگاه تولید خارج از کشور است ولی در حمایت از ساخت کالای داخلی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاوتی، برنامه ریزی و تهیه اسناد فنی برای اجرای طرح ساخت داخل این دستگاه با مشاوره پژوهشگاه نیرو در حال انجام است.
این کارشناس صنعت برق کشور تصریح کرد: این طرح فعلا در مرحله شناسایی قطعات مورد نیاز بویلر فید پمپ ها و توانایی شرکت های تولید کننده داخلی تولید کننده پمپ های صنعتی قرار دارد که با اجرای آن انتظار می رود برای ساخت هر پمپ ۴۰۰ هزار یورو صرفه جویی ارزی صورت پذیرد.
وی خاطرنشان کرد: در مجموع با اجرای پروژه های در حال ساخت شرکت و حمایت از تولید داخلی و اجرای سیاست های اقتصاد مقاومتی ، سه میلیون یورو صرفه جویی ارزی خواهد شد.
معاون مالی و پشتیبانی شرکت تولید نیروی برق یزد هم گفت: این شرکت از سال ۱۳۹۵ تاکنون ۷۰ میلیارد تومان در بخش تولید برق سرمایه گذاری کرد تا بتواند ضمن حفظ شبکه و پایداری تولید ، قابلیت تأمین برق استان و شبکه سراسری را داشته باشد.
سعید صالحی افزود: این شرکت وظیفه نظارت بر نیروگاه های دولتی و خصوصی و تولید برق را بر عهده دارد.
وی خاطرنشان کرد : برق تولیدی به مدیریت شبکه فروخته می شود و این مجموعه از طریق دیسپاچینگ های استان و ملی ، انرژی را در میان مشترکان توزیع می کند.
مدیر دفتر فنی تولید شرکت تولید نیروی برق یزد گفت: هم اکنون ۲ هزار و ۶۰۰ مگاوات ظرفیت نیروگاه های استان است.
محسن شیرغلامی افزود: از این ظرفیت ، یک هزار و ۶۰۰ مگاوات مربوط به نیروگاه های بخش خصوصی شامل سیکل ترکیبی تابان ، شیرکوه سرو اردکان و نیروگاه گازی شهید زنبق یزد است.
وی تصریح کرد: متولی نظارت بر تعمیرات و پیگیری تأمین سوخت گاز و گازوئیل نیروگاه های خصوصی شرکت تولید نیروی برق استان با همکاری شرکت مادر تخصصی برق حرارتی کشور است.
این کارشناس صنعت برق درباره وضعیت سرمایه گذاری های بخش خصوصی اظهار داشت: این بخش در استان تاکنون حدود چهار هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری کرد که در زمان پیک مصرف برق در تابستان ، این مولدها حدود یک هزار و ۵۰۰ مگاوات، تولید دارد.
مدیر دفتر فنی تولید شرکت تولید نیروی برق یزد یادآور شد: امسال هم با برنامه ریزی هایی که شرکت با همکاری بخش خصوصی انجام داد و با تعمیرات به موقع و تأمین لوازم یدکی و قطعات مورد نیاز امیدواریم، در پیک بار ۹۸ کمترین خاموشی را داشته ایم.
به نظر می رسد سرمایه گذاری های دولت در بخش تولید برق و تکیه بر توان نیروهای بومی و داخلی و اعتماد به نفس آنها برای ساخت قطعات متعدد در داخل کشور ، نویددهنده مسیری روشن برای عبور از شرایط سخت تحریم ها خواهد بود و لازمه سرعت بخشی به این توانایی ها ، توجه خاص دولت تدبیر و امید به این قشر است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;