صرفه جویی در مصرف انرژی با انتخاب درست کانال های تاسیسات

دنیای امروز دنیای توجه و دقت به جزئیات است . در این دنیای رقابتی پیروزی برای کسانی است که برای تمامی جزئیات با دقت فراوان طرح و برنامه ایی داشته باشند . همین امر نیز باعث گردیده است تا پرداختن به مشاغل و کسب و کارهای مختلف نیز با همین دقت و پرداختن به جزئیات تبدیل به تخصص های مختلف شده است . ورود به دنیای بزرگ ساختمان و ساخت و ساز نیز از این قاعده مستثنی نیست و باید با تخصص های گوناگون به جزئیات مختلف نظیر کارهای تاسیسات مکانیکی و برقی و ابنیه و… پرداخت.
به گزارش تاسیسات نیوز، یکی از رشته های تخصصی مربوط به ساختمان رشته فعالیت های تاسیسات ساختمانی میباشد . در رشته تاسیسات مکانیکی یکی از اصلی ترین وجوه کاری سیستم های تهویه هوا میباشد که شاید بتوان گفت از جمله آن ها ساخت و اجرای کانال های هوای و یا سیستم های شوتینگ زباله میباشد . شرکت تهویه نو آستیاک با توجه به سابقه طولانی و نام درخشان خود در این صنف توانسته است با توجه به الزامات فنی مقررات ملی ساختمان خدمات با کیفیت و مطلوبی در زمینه طراحی ساخت و اجرا انواع تجهیزات تاسیسات مکانیکی به مشتریان خود ارائه نماید .
ساخت کانال کولر :
در ساختمان های مسکونی ،اداری و یا مراکز صنعتی و غیره بسته به نوع کاربرد آن کانال سازی های مختلفی وجود دارد . در برخی از ساختمان ها بر اساس نوع کاربری استفاده از کانال هوا با اهداف خاص و ویژه ایی در دستور کار قرار میگیرد . به عنوان مثال در بیمارستان ها تهویه هوا به وسیله هواساز ها باید به شکلی باشد که نه تنها cfm مورد نظر را تامین نماید و هیچ گونه نشتی نداشته باشد بلکه در برخی حالات نظیر اتاق های عمل ماژولار نیاز است تا در زون های مختلف تهویه متناسب صورت پذیرد.
لذا در هنگام کانال سازی باید دقت کافی به خرج داده شود . برای کسانی که قصد خرید و اجرای کانال هوا را دارند و یا میخواهد وارد این حرفه شوند توجه به نکات فنی ایی که در این مقال به آن خواهیم پرداخت میتواند بسیار مفید فایده باشد.
در وهله اول باید به جنس ورق استفاده شده در ساخت کانال توجه شود . جنس ورق کانال در کیفیت هوای خروجی بسیار مهم است . اگر به هر نحو در طول زمان کانال سوراخ شود ، مشکل را باید دقیقاً با متریال کانال مرتبط دانست . حتی عدم استفاده از ورق مناسب باعث کاهش کیفیت باد خروجی و خنک‌سازی هوای فضا می‌شود .
به دلیل کیفیت و دوام بالا، بهترین ورق گالوانیزه است . البته در زمان خرید حتماً به ضخامت ورق دقت کنید ، زیرا ضخامت ورق رابطه مستقیمی با کاربری بنا ، متراژ و نوع طراحی تاسسات دارد . همچنین از جمله نکات مهم در هنگام انتخاب جنس ورق آن است که قابلیت نصب عایق بر روی ورق امکان پذیر باشد . زیرا چنانچه عایق کانال به خوبی اجرا نشود شاهد هدر رفت بسیار بالای انرژی و عدم راندمان بالا در پایان کار خواهیم بود . از جمله نکات دیگر در ساخت کانال آن است که ابعاد کانال بطور پیوسته و یکپارچه اجرا گردد در غیر اینصورت علاوه بر اشکالات اجرایی در هنگام نصب شاهد کاهش خروجی هوا بر اساس پارامتر های cfm خواهیم بود که در نتیجه آن تهویه به شکل مطلوبی صورت نخواهد پذیرفت و همچنین عدم چسبندگی مناسب عایق را به همراه خواهد داشت که در نهایت موجب تشدید کیفیت نامناسب هوای خروجی خواهد شد.
از جمله نکات مهم دیگر در هنگام ساخت کانال این است که به نحوه نصب دریچه ها و فلکسیبل ها دقت کافی شود . انتهای کانال ها باید به گونه ایی ساخته شود که دریچه ها و فلکسیبل ها (معمولا از برزنت به این عنوان استفاده میشود ) به راحتی و بدون آسیب دیدگی بطور کامل بر روی کانال سوار شود .
دریچه بازدید فن کوئل :
دریچه بازدید فن کویل ، برای ایجاد دسترسی آسان به دستگاه هایی مانند داکت ها و فن کوئل هایی که اغلب در سقف قرار دارند مورد استفاده قرار میگیرد . فن کوئل از جمله سیستم های تهویه هوای مطلوب برای بسیاری از ساختمان ها و مجموعه های مختلف میباشد . دریچه فن کویل را میتوان به دو روش نصب کرد . هم به شکل پیچ از رو و هم بصورت پیچ از داخل (پیچ مخفی) . در روش پیچ از داخل که نمای شکیل تر و زیباتری نیز دارد باید از اپراتور های ماهر استفاده نمود . ابعاد دریچه دسترسی و بازدید فن کویل نسبت مستقیم با ابعاد دستگاه فن کویل دارد . این نوع دریچه به دو نوع لولایی و وزنه ای در بازار قابل عرضه میباشد و در دو نوع متریال آلومینیومی و چوبی (MDF) ساخته می شود . برای پوشش دریچه های آلومینیومی از رنگ کوره ای و برای دریچه های چوبی از پوشش پلی یورتان استفاده می شود.
شوتینگ زباله:
به جرات میتوان گفت اقبال از سیستم شوتینگ زباله در خانه های امروزی بسیار چشم گیر است به خصوص برای آقایان که به کمک این سیستم میتوانند با خیال آسوده تر در منازل خود بعد از یک روز کاری سخت به استراحت بپردازند . سیستم شوت زباله از قسمت های مختلف نظیر کانال اصلی، اتاقک ذخیره سازی، نگه دارنده، کانال هواکش، هواکش تهویه، محفظه شست و شو، عایق صداگیر، واگن حمل زباله و کامپکتور تشکیل شده است.
در اجرای سیستم شوتینگ باید به کلیه ملاحظات توجه نمود زیرا در صورت عدم دقت در اجرای آن میتواند مشکلات عدیده ایی برای ساکنان به وجود آورد . کانال های آن باید کاملا صیقلی باشد تا از محل انباشت زباله و آسیب های بعدی آن نظیر بوی نامتبوع و وجود حشرات موذی جلوگیری شود . همچنین این کانال ها باید به گونه ایی باشند که خوردگی و زنگ زدگی در آن رخ ندهد. علاوه بر آن شیب کانال به حدی باشد که زباله ها با سرعت بیش از حد پرتاب نشوند. زباله ها از طریق این کانال به اتاقک ذخیره سازی با ظرفیت انباشت زباله به مدت حداقل ۲۴ ساعت منتقل می شوند.
نتیجه گیری:
چنانچه متقاضی استفاده از تجهیزات تاسیسات مکانیکی مدرن و به روز در ساختمان خود هستید و یا قصد دارید با توجه به توان فنی خود وارد حرفه تاسیسات مکانیکی ساختمان شوید باید توجه داشته باشید که این یک موضوع کاملا تخصصی است . در این حرفه باید به تمام جزئیات دقت شود . وجود حتی یک قطعه معیوب میتواند صدمات جبران ناپذیری برای ساکنان و کاربران یک ساختمان به وجود بیاورد لذا موکدا توصیه میگردد در این زمینه از خدمات تخصصی و قابل اعتماد شرکت های مجرب و با سابقه بهره گیرید . به عنوان مثال شرکت تهویه نو آستیاک با پشتوانه سالها تجربه اندوزی و داشتن یک تیم حرفه ایی و مجرب میتواند خدمات شایانی در این زمینه به کلیه متقاضیان ارائه نماید .
منبع خبر آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;