صرفه‌جویی آب توسط نیروگاه‌های بادی و خورشیدی

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیرعامل شرکت انرژی های تجدید پذیر مپنا گفت:نیروگاه های بادی و خورشیدی نیروگاه هایی هسستند که بر خلاف سایر نیروگاه های حرارتی و سیکل ترکیبی مصرف آب قابل توجهی ندارند و موجب صرفه جویی 250 هزار متر مکعب آب می شوند.


ادیب فر در حاشیه پنجمین کنفرانس و نمایشگاه انرژی خورشیدی ایران با موضوع ” بررسی چالشهای فضای کسب و کار انرژی های تجدیدپذیر در سال 97 اظهار داشت:شرکت تولید انرژی های تجدیدپذیر مپنا وظیفه سرمایه گذاری در انرژی های تجدید پذیر را عهده دار می باشد و در حال حاضر نیز در دو نیروگاه 50 مگاواتی بادی و یک نیروگاه خورشیدی سرمایه گذاری کرده ایم که به پارک انرژی های تجدید پذیر تبدیل شده است .


وی افزود: در حال حاضر نیز بخش عمده ای از توربین های 2.5 مگاواتی یکی از نیروگاه های ما تولید داخل به شمار می رود و تمامی سرمایه گذاران دیگر نیز می توانند از تولید داخل بهره ببرند که علاوه بر موضوعات تحریم این تجهیزات، تشویق 30 درصدی دولت از محصولات داخلی نیز از مزایای مهم آن به شمار می رود.


وی افزود:نیروگاه 100 مگاواتی کهک که در تاکستان نصب شده است و ۹۰ میلیون لیتر در مصرف گازوییل صرفه جویی کرده است اما نکته قابل توجه این است که این میزان گازوییل در حدود ۲۵۰ هزار تن CO2 تولید خواهد کرد و به عنوان مثال اگر بخواهیم این میزان دی اکسید کربن را توسط درختان جذب نماییم به ۵۰ میلیون درخت نیاز خواهیم داشت.


عدم مصرف 250 هزار متر مکعب آب در نیروگاه های تجدید پذیر


ادیب فر اضافه کرد: نیروگاه های بادی و خورشیدی نیروگاه هایی هسستند که بر خلاف سایر نیروگاه های حرارتی و سیکل ترکیبی مصرف آب قابل توجهی ندارند. و می توان گفت همین ظرفیت در نیروگاههای تجدید پذیر موجب صرفه جویی 250 هزار متر مکعب آب می شوند.


اشتغال زایی پایدار و و توسعه یافته در مناطق محروم


وی گفت:انرژی های تجدید پذیر قادر هستند در مناطق محروم و روستاها به اشتغال پایدار بپردازند و این امر در تمام نقاط کشور قابل توجیه خواهد بود، می توان گفت اشتغال پایدار در مناطق محروم و در مدت زمان کوتاه یکی از مزایای قابل توجه حوزه تجدید پذیر محسوب می شود. که با توجه به بهره بردای بلند مدت بالغ بر 20 سال به تامین منافع آینده نیز خواهد پرداخت.


وی کارگروه های اصلی انجمن انرژی های تجدید پذیر را تشریح کرد و گفت:کارگروه اقتصادی وظیفه پیگیری مسائل اقتصادی از جمله ضریب تعدیل نرخها، نرخ های خرید برق، اولویت تخصیص ارز و بیمه نیروگاه های تجدیدپذیر ،کارگروه تخصیص بودجه و مطالبات نیز وظیفه پیگیری عوارض برق به عنوان بودجه خرید برق تجدیدپذیر، پرداخت وجوه نیروگاه داران، و همچنین قوانین مربوط به بودجه را بر عهده دارد.


رئیسی:مشخص کردن درست قیمت برق انرژی های تجدیدپذیر از اهمیت بالایی بر خوردار است


همچنین محمد ابراهیم رئیسی کارشناس اقتصاد انرژی نیز اظهار داشت: قیمت ها سیگنال های خیلی مهمی به منظور سرمایه گذاری به شمار می روند و می توانند به سرمایه گذاری ها جهت ببخشند. به همین منظور مشخص کردن درست قیمت برق انرژی های تجدیدپذیر از اهمیت بالایی بر خوردار است.


وی افزود: در واقع دو فاکتور می توانند برای یک صنعت انگیزه ایجاد نمایند، که یکی از آن ها فراهم آوردن بستر مناسب برای توسعه آن با ایجاد تسهیلات قانونی و عامل دیگر خریداری با قیمتی است که بتواند سود بیشتری از سایر فعالیت های سرمایه گذاری ایجاد نماید.


وی خاطر نشان کرد:بنابراین از میان روش های مختلفی که برای تشویق سرمایه گذاری در تجدیدپذیرها وجود دارد، تعرفه هایی که به شکل مسقیم با هزینه های تمام شده در ارتباط نیستند و به دنبال تامین هدف توسعه ای هستند به عنوان ابزار های انگیزشی برای توسعه یک صنعت مورد استفاده قرار می گیرند.


چشم انداز تاریک توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران است


رئیسی خاطر نشان کرد: : نکته مهم تر از حفظ وضع موجود، چشم انداز تاریک توسعه انرژی های تجدید پذیر در ایران است، به بیانی دیگر قیمت ها با توجه به اینکه نرخ ارز تغییر کرده است و سرمایه گذاری عمده نیروگاه هی تجدید پذیر بر اساس بودجه ارزی می باشد و عمده سرمایه گذاران نیز خارجی هستند، موجب شده است تا به سبب پرداخت های ریالی، ونواسانات ارزی سرمایه گذاری در این بخش جهت توسعه به مشکل اساسی برخورد کند.


وی ادامه داد: تعرفه های خرید تضمینی برق بر اساس قانون به چه صورتی تعیین می شود و در جواب این سوال باید گفت که بر اساس آیین نامه های اجرایی ماده 61 قانون اصلاح الگوی مصرف مبنی بر خرید برق به قیمت تضمینی از نیروگاه های تجدید پذیر، قیمت پایه خرید تضمینی برق بر اساس سه عامل متوسط قیمت تبدیل سوخت ،ارزش سوخت صرفه جویی شده و هزینه های زیست محیطی و صرفه جویی شده در مصرف آب تعیین میشود.


رئیسی تاکید کرد:در واقع در صورتی که بتوان این سه قسمت را ارزش گذاری کرد، قیمت پایه خرید تضمینی برق تجدید پذیر به دست خواهد آمد بنابراین متوسط نرخ تبدیل انرژی در ایران توسط شرکت مدیریت شبکه برق کشور تعیین می شود و به همان قیمتی است که نیروگاه های حرارتی آن را در یافت می کنند که این عدد در حال حاضر حدودا، 600 ریال است.


وی خاطر نشان کرد: ذکر این نکته نیز ضرورت دارد که اگر متوسط راندمان حرارتی نیروگاه های کشور را 38 درصد در نظر بگیریم می توان گفت به ازای هر یک کیلو وات ساعت برق تولیدی در حدود 14 سنت؛ سوخت مایع مصرف خواهیم کرد.


وی افزود: به بیان دیگر اگر این 14 سنت را با دلار 10 هزار تومانی در نظر بگیریم، در حدود 1400 تومان در قسمت صرفه جویی سوخت در معادله ذکر شده قرار خواهد گرفت.البته به نظر می رسد که این عدد بسیار چالش برانگیز باشد، به دلیل آنکه در حاصل حاضر ترکیب سوختی که در نیروگاه های ایران مورد استفاده قرار می گیرد، ترکیبی از گاز طبیعی و سوختهای مایع است.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;