صادرات عایق‌های صوت و حرارت نانویی به کشورهای همسایه

یکی از شرکت‌های دانش‌بنیان انواع عایق‌های الاستومری رولی حاوی نانومواد را تولید کرد و توانست محصولات خود را به عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس صادر کند.
به گزارش تاسیسات نیوز، سپه‌وند، مدیر تولید این شرکت دانش‌بنیان با اشاره به کاربرد فناوری نانو در عایق‌های تولیدی این شرکت، گفت: به دلیل ساختار نانویی، این عایق‌ها می‌توانند از انتقال حرارت، برودت و صوت جلوگیری کنند.
محمد جواد عزیزلی، مدیر تحقیق، توسعه و نوآوری این شرکت نیز تاکید کرد: هرجایی که موضوع انتقال حرارت و صوت مطرح باشد، این عایق‌های نانویی می‌توانند کاربرد داشته باشند. استفاده از این عایق‌ها می‌تواند به ذخیره‌سازی انرژی کمک کند.
این محصول پیش از این به صورت وارداتی تامین می‌شد، اما اکنون توسط این شرکت دانش‌بنیان تولید شده و در حال حاضر به عراق و کشورهای حاشیه خلیج‌ فارس صادر می‌شود و محققان این شرکت در حال رایزنی برای صادرات این محصول به کشور ارمنستان هستند.
این عایق‌ها در حوزه‌های مختلف نظیر ساختمان قابل استفاده بوده و می‌توانند انتقال صوت و حرارت را در سازه‌ها به کمینه مقدار خود برسانند. فوم لاستیکی الاستومری، مقاوم در برابر حرارت بالا، آب و بخار بوده و در عین حال، مقاوم در برابر اشعه فرابنفش است. همچنین ترکیب لاستیک اکریلونیتریل بوتادین با پلی وینیل کلراید موجب انعطاف‌پذیری PVC و مقاومت در برابر ازن NBR در این محصول شده است.
عایق‌ها با کاهش انبساط و انقباض حرارتی سبب یکپارچگی ساختاری ساختمان می‌شوند. آسیب و کاهش طول عمر مشکلی است که اغلب ساختمان‌های بدون عایق تجربه می‌کنند. علاوه بر این ساختمان‌هایی که عایق‌بندی مناسبی دارند، کمتر در خطر آتش‌سوزی قرار می‌گیرند؛ چرا که عایق از انتشار آتش و دود جلوگیری می‌کند و خطر آن را کاهش می‌دهد.
به نقل از ستاد نانو، همچنین به طور کلی نبود عایق در ساختمان و عایق‌بندی نامناسب آن سبب مشکلات فراوانی مانند افزایش هزینه‌های انرژی، رطوبت و کندانس، افزایش سروصدا و خطر آتش‌سوزی می‌شود. عایق کاری مناسب و اطمینان از انجام آن سبب راحتی ساکنان و ایمنی آنها می‌شود.
ارزش انرژی مصرفی در ایران ۲۰ میلیارد دلار برآورد می‌شود که طبق آمارهای رسمی یک چهارم این انرژی را می‌توان بهینه‌سازی کرد.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;