شهرداری ها در اجرای قانون کمک کنند

به گزارش تاسیسات نیوز،  رییس گروه تخصصی عمران سازمان نظام مهندسی استان تهران، از جمله کارشناسانی است که گروه های تخصصی را ستون های سازمان نظام مهندسی می داند که اگر به شرح وظایف آنها توجه شود، می توانند در پیشبرد اهداف سازمان نقش مهمی ایفا کنند.گروه تخصصی عمران شامل یک هیات رییسه هفت نفره است که سه نفر آنها از میان اعضای هیات رییسه سازمان و چهار نفر دیگر، از بین سایر اعضای سازمان انتخاب می شوند. او در گفت وگو با دنیای اقتصاد، ضمن آنکه فعالیتها وعملکرد این گروه تخصصی را شرح می دهد، آقای مهندس، گروه تخصصی عمران چه جایگاهی در سازمان نظام مهندسی استان تهران دارد؟

گروه تخصصی عمران تاکنون 20 تا 30 هزار نفر ساعت کلاس های آموزشی غیر اجباری برگزار کرده است که هیچ وجهی بابت شرکت در آنها دریافت نمی شود. با توجه به گستردگی شاخه های رشته عمران، رشته عمران، مادر رشته های سازمان محسوب می شود. همچنین به لحاظ کمی نیز، نیمی از اعضای سازمان دانش آموخته رشته عمران هستند.از آنجا که در جلسات هفتگی گروه های تخصصی این امکان نیست که به همه موارد مربوط به این رشته رسیدگی کنیم، به همین جهت تعدادی کارگروه تعریف شده است و طی فراخوانی از اعضای سازمان نظام مهندسی رشته عمران دعوت به عمل آوردیم که در نهایت منجر به تشکیل کارگروه های تخصصی شد که شامل موارد زیر است:

1.کارگروه طراحی، محاسبات و مقاوم سازی

2. کارگروه نظارت

3. کارگروه اجرا

4. کارگروه گودبرداری و سازه نگهبان

5. کارگروه بتون

6. کارگروه جوش

7. کارگروه مصالح ساختمانی استاندارد و فناوری های نوین

8. کارگروه برنامه ریزی و افزایش ظرفیت اشتغال

9. کارگروه ژئوتکنیک

افراد این کارگروه ها شامل اعضای حقیقی و حقوقی هستند و طبق نظام نامه، نحوه ارتباط آنها با هیات رییسه مشخص شده است. اعتقاد داریم در مباحث علمی و تجربی بهترین ها در بدنه سازمان وجود دارند و از آنها باید در کارگروه ها استفاده کنیم.

 این کارگروه ها تاکنون چه دستاوردهایی داشته اند؟

در هر کارگروه یکسری موضوعات را به عنوان موضوع خاص و با الویت مطرح کرده ایم. مثلا در کارگروه طراحی و مقاوم سازی، چک لیست هایی برای بحث مقاوم سازی به صورت نظام نامه ارائه شده است.موضوع تفاهم نامه با سازمان نوسازی شهر تهران نیز انجام شده که برای نظارت مضاعف، کارگروه برنامه ریزی و اشتغال حضور پیدا کرده و جلساتی را با گروه های تخصصی سازمان عمران نوسازی برگزار کردند. همچنین در بحث بافتهای فرسوده ورود کردیم و با کنترل مضاعف تاثیر مطلوبی در محدوده های آن ایجاد نمودیم.به اعتقاد من، ما در حال فرسوده سازی هستیم و ساختمان ها بدون کیفیت ساخته می شوند. این در حالی است که  برای احداث ساختمان های نوساز هم نیاز به مقاوم سازی داریم.

  چه پیامی بر ای روز مهندس دارید؟

ما باید شعار”خانه استاندارد حق هر ایرانی است” را سرلوحه کارها قرار دهیم و برای رسیدن به آن خود را تجهیز کنیم. علاوه براین باید در ساخت و ساز به سمتی حرکت کنیم که خدمات خوب ارائه دهیم تا منجر به تولید یک خانه استاندارد شود. برای این منظور مهندسان باید دانش خود را به روز کرده و از فناوری های نوین استفاده کنند.

بد نیست بدانید که در سال 91، 130 هزار میلیارد تومان بابت ساخت و ساز شهری هزینه شد، در حالی که  بودجه کل عمرانی کشور 14 هزار میلیارد تومان بود که حدود 10 درصد بودجه کل عمرانی کشور را شامل می شود. اگر بتوانیم عمر ساختمان را با کیفی سازی حتی پنج درصد بالا ببریم، صرفه جویی عظیمی در سرمایه های کشور خواهد شد.

تعامل سازمان با شهرداری در چه سطحی است؟

از اسفند 91 تاکنون که با آقای قالیباف به طور مرتب جلسه داشته ایم، ارتباط قوی و خوبی میان ما شکل گرفت که البته در مقاطعی فراز و نشیب داشت. امیدواریم با گذشت زمان این تعامل ارتقا یابد. شهرداری ها باید در زمینه اجرای قانون به ما کمک کنند وهیچکس حق ندارد به بهانه کمتر شدن بهای تمام شده ساخت و ساز، قانون را زیرپا بگذارد، زیرا با رعایت مقررات ملی ساختمان کیفیت ساخت بالا می رود و نفع آن به کل کشور می رسد.





انتهای پیام

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;