شش نوآوری تازه در توربین های بادی

به گزارش تاسیسات نیوز، آخرین طراحی­ها و اختراعات در صنعت توربین­های بادی بسیار با توربین های سنتی آسیابی شکل متفاوت می باشد.




بسیاری از این اختراعات بر پایه این حقیقت که توربین­های مرسوم برای همه آب وهوا­ها مناسب نیستند. همانطور که در ادامه اشاره خواهد شد، توربینی وجود دارد که حتی بدون نیاز به باد تولید برق می کند.

 

 

 

توربین گردبادی(Typhoon Turbine): مهندس ژاپنی، آتسوشی شیمیزو، اولین نسل از توربین­های گردبادی را اختراع کرده است که قابلیت تبدیل گردبادهای گرمسیری به برق را دارا است.

 

 

 

این توربین بر اساس اثر مگنوس کار می کند، این اثر را هنگام ضربه به توپ و شکل منحنی­ای که بعداز آن به خود می­گیرد، می توان دید. این ابداع شامل یک محور عمودی مرکزی و سه سیلندر به دور آن است و نیازی به پروانه برای گردش برخلاف توربین های مرسوم ندارد. این بدان معنی است که این توربین قابلیت تولید نیرو از باد در تمامی جهت­ها را دارد.

 

 

 

توربین آیس ویند(IceWind CW-1000): این توربین طوری طراحی شده است که بتواند در مواقع وزش شدید و یا آرام باد تولید برق کند، به علاوه این توربین از نظر معماری بسیار چشم ­نواز است و می ­توان آن را به عنوان یک اثر هنری نصب کرد!

 

 

 

این توربین ها بسیار بی صدا هستند و اثرات مخرب توربین­ های پروانه­ای را روی اکوسیستم و حیات زیستی اطراف خود۰ را ندارند. شرکت آیس لندیک(Icelandic) ورژن کوچکتر آن را به نام IceWind RW نیز تولید کرده است که قابلیت نصب روی دکل­های مخابراتی و برج­های نظارت را برای تولید نیرو در شرایط بد جوی دارا می­باشند.

 

 

 

توربین­های آبی/بادی: شرکت­های آی جی(AG) و جی ای(GE) با همکاری یکدیگر اولین توربین­های بادی-آبی را اختراع کرده­اند. این توربین­ها تا سال ۲۰۱۸ قابل بهره برداری می­باشند و قابلیت تولید نیرو حتی بدون نیاز به حضور باد را دارند. با ترکیب نیرو­های آبی و بادی این توربین می­تواند بسیاری از چالش­های انرژی­های نو را در زمینه توربین­های بادی، برطرف کند. این توربین بلندترین نوع خود تا کنون با ۵۸۴ فوت خواهند بود.

 

 

 

 

توربین جذب باد مکس(Wind Catcher Max): دانشجویان مهندسی یک کالج در آمریکا بر اساس ایده یک دانشجوی بیست ساله به نام پاول للیوخ، طرح توربین جدید و نوآورانه ای را توسعه داده­اند. این طرح اخیرا ۱۰۰۰۰ دلار سرمایه از بنیاد ملی علوم و نوآوری دانشگاهی در آمریکا دریافت کرده است تا این طرح را به مرحله اجرایی برساند. این توربین، باد را از طریق یک قیف به درون خود می کشد، هر گونه رطوبت را جدا کرده و فضای کمی را اشغال می کند؛ از مواد ارزان و سبک تری ساخته شده و تاثیر نامطلوب کمی روی حیات زیستی اطراف خود دارد.

 

 

 

 

توربین معلق ای تی(AT Bouyant): شرکت آلتروس انرژی(Altaeros Energies) که در سال ۲۰۱۰ در موسسه صنعتی ماساچوست تاسیس شده است، اخیرا توربینی را ابداع کرده است که از گاز هلیوم پر شده و در ارتفاع ۱۰۰۰ فوتی از سطح زمین معلق می­ شود. این توربین قابلیت این را دارد که بادهایی با ۵ تا ۸ برابر قدرتمند تر از نسیم های روی سطح زمین را جذب کند. به دلیل اینکه این توربین به راحتی نصب شده و نیاز به هیچ گونه مراقبت دائمی ندارد، می­توان آن را در نواحی صعب و پر­ریسک به راحتی نصب کرد.

 

 

 

 

توربین­ های بدون پره وورتکس(vortex bladeless): این توربین­ ها از نظر ظاهری شبیه به نسل مرسوم توربین ­های بادی هستند ولی باطنا بسیار متفاوت می­باشند. این توربین­ ها توسط یک شرکت اسپانیای توسعه یافته و می­توان با آن، ۵۳ درصد در هزینه ­های تولید و ۵۱ درصد در هزینه­ های عملیاتی صرفه­ جوبی کرد. این توربین باد را بدون نیاز به پره­های پر سر و صدا جذب کرده و تاثیر نامطلوب کمی روی حیات زیستی اطراف خود می­گذارد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;