سکته سیمان در بورس یا خاموشیها!

قیمت گذاری و یا ورود دستوری به هر جوزه ای توسط دولت، تا کنون با به هم ریختن بازار منتهی شده است. قیمت گذری ارز، تشویق همگانی به بورس اعم از شرکتهای پتروشیمی، فولادی و مردم، و ورود سیمان در روزهای اخیر به بورس منتهی به عدم تعادل محصول در بازار شده است.س بورس این بار سیمان را گرفت!
تاسیسات نیوز/ صدیقه بهزادپور: ورود یا عدم ورود سیمان به بورس در سالهای گذشته یکی از چالش هایی بوده است که فعالان این صنعت با آن مواجه بوده اند و مخالفان و موافقانی را به دنبال داشته است.
هر چند موافقت تولید کنندگان این محصول در روزهای اول با ورود این محصول به بورس، موفقیتهایی نیز به دنبال داشت، اما سلاطین «سیمان»! پس از چندی که با قطعی برق نیز همراه شد، قیمت این محصول را «شاهانه»! افزایش داده و به نارضایتی مردم در این عرصه دامن زدند.
شفافیت عرضه و خرید و فروش سیمان در بورس از جمله دلایل اصلی است که موافقان ورود سیمان به بورس به آن اشاره می کنند و معتقدند که اگر ورود سیمان به بورس با مشکلاتی مواجه شده، این مشکلات ناشی از چالش های موجود در بورس می باشد که قابل حل کردن است.
این گروه وجود دلالان و همچنین قطعی های برق را دلیل افزایش قیمت فضایی سیمان می دانند.
اما در مقابل مخالفان عرضه سیمان در بورس، شفاف نبود سیستم عرضه و توزیع را از جمله دلایل مخالفت خود با عرضه این محصول در بورس اعلام می کنند و معتقدند که زمان بر بودن کد بورسی نیز در منفی بودن این پروسه بسیار تاثیرگذار است.
اما معاون عملیات و نظارت بورس کالا با اشاره به عدم ورود تمام شرکت‌های سیمانی به بورس کالا، می‌گوید: عرضه سیمان در بورس در سال‌های قبل هم پیگیری شده بود که نتیجه‌ای نداشت، چون مقاومتی از طرف ذی‌نفعان و برخی از شرکت‌ها وجود داشت. هم اکنون نیز اگر قرار بود صبر کنیم تا ۳۰ درصد باقیمانده شرکت‌ها هم برای ورود به بورس کالا راضی کنیم هیچ وقت این بازار شکل نمی‌گرفت، چون منافع به اندازه‌ای هست که نخواهند وارد بورس شوند به همین دلیل گام به گام پیش رفتیم و توافق شد مابقی شرکت‌ها طی هفته‌های آینده پذیرش شوند، ولی وزارت صمت در این زمینه همراهی نکرده، چون بخشی از وزارت صمت مخالف و بخشی دیگر موافق عرضه سیمان در بورس هستند.
در هر صورت مشکلات ایجاد شده باعث شد تا وزارت صمت نیز در اقدامی واپسگرایانه، از موضع خود مبنی بر موافقت عرضه سیمان در روزهای آخر در این وزارتخانه پاپس کشد و اظهار دارد که ؛ ” از اول هم با عرضه سیمان در بورس کالا مخالف بوده است”.
سرانجام آنچه که در این میان باقی مانده است افزایش قیمت آنچنانی قیمت سیمان است که به افزایش قیمت مسکن و در نتیجه عدم تعادل بازار در دیگر حوزه ها با توجه به نقش اساسی ساخت و ساز در دیگر بخش های و زیرساختهای اقتصادی کشور، منتهی شده است.
تصمیم گیری های مبتنی بر آزمون و خطا نه تنها در شرایط فعلی، بلکه در سالهای گذشته نیز علاوه بر آسیب زدن به بدنه اقتصاد کشور که مردم نیز سهم مهمی از آن را برعهده دارند، بیانگر آن است که نظام مدیریتی کشور از سیستم مشاوره در حوزه های مختلف بی بهره است و گویی تنها در اندیشه گذرانِ حکومت در چندصباحی هستند که مسئولیتی را عهده دار می باشند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;