نکات مهم در نگهداری سونای خشک

نگهداری از سونا، بسیار ساده‌تر از استخر و جکوزی است، چرا که در سونا با حداقل تجهیزات مکانیکی و الکتریکی سر و کار داریم. در سونای خشک دیگر با اجزای الکتریکی و مکانیکی مانند پمپ، موتور و فیلتر سر و کار نداریم، بلکه تنها بخشی از سونا که نیاز به تعمیر و نگهداری متداول دارد، گرمکن آن است.
همچنین بر خلاف آب داخل استخر یا جکوزی که باید دائما از نظر مواد شیمیایی کنترل شود، در سونای خشک کنترل محیطی بسیار ساده‌تر انجام می‌گیرد.
البته در این مورد نیز پیشگیری همیشه بهتر از درمان است. به طوری که با دنبال کردن برخی مراحل ساده می‌توان از بروز مشکلات آتی جلوگیری به عمل آورد. مهم‌ترین نکاتی که باید درباره سونای خشک رعایت شود عبارتند از:
• سطح زیر اتاق سونا باید کاملا آب‌بند باشد. این مساله کف بتنی یا سرامیکی و خطوط اتصال آن‌‌ها را نیز شامل می‌شود.
• کف سونا باید هر چند وقت یکبار به خوبی تمیز شده و جارو شود. دوره زمانی مناسب برای تمیز کردن داخل اتاق سونا متناسب با تعداد نفراتی که از آن استفاده می‌کنند، متفاوت خواهد بود.
در صورتی که کف زیر اتاق سونا بتنی یا سرامیکی باشد، چوب‌های کف را برداشته و زیر آن را با استفاده از مواد تمیزکننده به خوبی بشویید. پس از خشک شدن کف، ردیف‌های چوبی کف را مجددا در محل خود قرار دهید.
• برای تمیز کردن دیوارها و سکوها نیز می‌توان از آب و صابون استفاده کرد. محلول آب و صابون برای تمیز کردن بسیاری از لک‌ها و آلودگی‌های متداول کافی است. استفاده از تمیزکننده‌های اسیدی یا آمونیاک موجب صدمه دیدن سطح چوب و تغییر رنگ آن می‌شود.
در نهایت نیز با یک پارچه مرطوب و آب تمیز دیوارها و سکو‌ها را از آب و صابون پاک کنید. البته در این مورد ترجیحا از مقدار کمی آب استفاده کنید، چراکه مصرف بیش از حد آب موجب تیره شدن سطح چوب می‌شود، هرگز برای تمیز کردن سونای خشک از شیلنگ آب استفاده نکنید.
• هرچه آلودگی کمتری به داخل سونا وارد شود، فضای داخل برای مدت زمان بیشتری تمیز باقی می‌ماند. بنابراین در ورودی سونا می‌توان از یک تکه حصیر یا پادری استفاده کرد تا افراد پیش از ورود به آن کف پای خود را خشک کنند.
• قرار دادن حوله بر روی سکوها پیش از نشستن افراد نقش قابل توجهی برای جلوگیری از ریختن عرق بدن بر روی سکوها می‌شود. ضمن آنکه پهن کردن حوله روی سکوها محل راحت‌تری را برای نشستن شناگران فراهم می‌آورد.
• پیش از ورود به سونا برای تمیز کردن بدن از چربی‌ها، کرم‌ها، مواد آرایشی یا حتی آب استخر که محتوی مواد ضدعفونی کننده است، شناگران باید دوش بگیرند.
• برای تولید بخار در داخل سونا آب را به‌آرامی روی سنگ‌ها بریزید .چرا که در صورت ریختن ناگهانی مقدار زیادی آب روی سنگ ها، بخشی از آن بخار نشده و بر روی زمین می‌ریزد در صورتی که مقدار آب ریخته شده بر روی زمین زیاد باشد، گاهی لازم است برای خشک کردن کف سونا ردیف‌های چوبی کف را برداشت.
• -در صورتی که غیر از آب تمیز و مواد خوشبو کننده بر روی سنگ گرمکن ریخته شود این سنگ‌ها بعد از مدتی کثیف می‌شوند. برای تمیز کردن آنها ابتدا باید منتظر ماند تا به خوبی سرد شوند.سپس با استفاده از محلول آب و صابون و اسفنج آن‌ها را تمیز کرد. در نهایت پس از خشک شدن سنگ‌ها باید آنها را در محل اولیه قرار داد.
• هرگز برای تمیز کردن گرمکن سونا از سیم ظرفشویی یا وسایلی مانند آن استفاده نکنید. چرا که این وسایل موجب خش افتادن سطح گرمکن شده و احتمال زنگ زدن آن را افزایش می‌دهند.
• در صورت استفاده از سطل آب در داخل سونا، نباید آب را برای مدت بیش از یک روز در آن نگه داشت. اگر سطل فلزی باشد قرار دادن آن در سکوهای بالا ممکن است آن را آنقدر داغ کند که امکان برداشتن آن با دست وجود نداشته باشد.
• پس از پایان استفاده نیز باید در ورودی سونا را برای مدتی باز گذاشت تا هوای آلوده داخل با هوای تازه تعویض و فضای داخل آن به خوبی خشک شود.
منبع: کتاب راهنمای طراحی، تعمیر و نگهداری استخر، سونا و جکوزی
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;