سه بمب کنفرانس

روح الله واصف

به گزارش تاسیسات نیوز، یادداشتی که مطالعه میکنید سرمقاله هفته نامه تاسیسات نیوز شماره ۹5 میباشد.



همکاران عزیز سلام و خدا قوت

 

چندی است که هیئت‌های دیپلماتیک فراوانی از چهارسوی جهان به سمت ایران عزیز رهسپارند و البته همراه با این سیاسیون، تجار و مردان اقتصادی نیز در رفت‌وآمد هستند. کشورهای متعدد آسیایی، آفریقایی و اروپایی. گویی 10 سالی است که فرش قرمز فرودگاه بین‌المللی ما چنین پرکار نبوده است و پروازهای تشریفاتی چنین پرتعداد.

 

 

نیک می‌دانیم و واضح است که هدف اصلی از این مسافرت‌ها باز شدن بابی جدید برای تجارت است و آن‌گونه که از صحبت‌ها – و نه عمل‌ها که هنوز بسیار زود است – برمی‌آید، دولتمردان ما هوشیارانه به دنبال جلب سرمایه به همراه تولید و گشایش بازارهای جهانی برای فروش تولیدات مشترک‌اند . 

 

 

 

این مهم باعث رونق کسب‌وکار، کاهش جمعیت بیکار به شکلی منسجم –و نه ایجاد کار به‌عنوان پارکبان- چرخش پولی و از همه این‌ها مهم‌تر انتقال روغن دانش روز دنیا به چرخ‌دنده‌های زنگ‌زده فنّاوری ماست. بخواهیم یا نه باید قبول کنیم که اگر توان ساخت ماهواره را داریم، هنوز در ساخت تجهیزات پایه‌ای تأسیسات همچون پمپ، کمپرسور، گازهای مبرد و … بسیار کم‌توان و یا اصلاً ناتوانیم.

 

 

 

انتقال فنّاوری و یا حداقل بخشی از آن، از چند منظر قابل‌توجه است که یکی از آن‌ها حتی قدرتمندی سیاسی است. چراکه امروزه کشورهای صاحب فنّاوری داعیه ابرقدرتی دارند. مثال بارز آن، چین است که بدون داشتن منابع زیرزمینی، به اعتقاد صاحب‌نظران، هیچ‌گاه نمی‌تواند ابرقدرت باشد؛ اما امروزه می‌بینیم که این فقدان چندان هم برای این کشور پهناور مهم نیست.

 

 

 

در میان تمام تجار و صاحبان فنّاوری مسافرت کرده به ایران، بودند شرکت‌های نام آشنایی که در تأسیسات معروف و تأثیرگذارند؛ مانند زیمنس و چندین نام مهم دیگر؛ اما انتظار ما ورود افرادی بسیار مهم‌تر و صاحب نفوذ روی برندهای مطرح خارجی است تا بار دیگر پای این غول‌های فراری به بازار ایران باز شود.





بل اندگاست، یورک، کریر، ترین و دیگران که البته هرچند بسیاری آمریکایی هستند اما شعبات اروپایی آن‌ها نیز در دسترس است. حضور این نام‌های بزرگ باعث خواهد شد اولاً از واردات اجناس نامرغوب و قاچاق رهایی یابیم و از سوی دیگر امکان انتقال فنّاوری را خواهیم داشت. چندی است که انتظار ورود چنین شرکت‌هایی را می‌کشیم؛ اما کدام نهاد داخلی ما پیش‌قدم برای دعوت از این بزرگان می‌شود؟

 

 

 

در این گرگ‌ومیش بهبود روابط تجاری خبری ما را شگفت‌زده نمود و البته مدتی طولانی است که انتظار آن را می‌کشیدیم. سفر سه مقام بلندپایه جهانی در عرصه تأسیسات به‌زودی و در یک کنفرانس علمی! دکترDidier Coulomb، رئیس انستیتو بین‌المللی تبرید، دکتر Bjarne W. Olesen، عضو هیئت‌مدیره انجمن مهندسان تهویه مطبوع آمریکا و دکتر محمد حُسنی، قائم‌مقام مرکز آموزشی انجمن مهندسان مکانیک آمریکا در کنفرانس گرمایش، سرمایش و تهویه مطبوع سخنرانی خواهند کرد.





بابت این سه بمب خبری بزرگ باید به همکاران کنفرانس تبریک اساسی گفت و این‌همه تلاش را ستود. یادمان باشد که برقراری مجدد روابط علمی جامعه مهندسان ایرانی با انجمن مهندسان تهویه مطبوع آمریکا نیز از ماحصل تلاش‌های کنفرانس بوده است و حال این اتفاق بزرگ که در سطحی بسیار عالی صورت می‌پذیرد را باید ارج نهاد.

 

 

 

اما این تلاش و کوشش فراوان با درایت مسئولان دست‌اندرکار تکمیل می‌شود. بر کلیه مدیران بخش خصوصی و در رأس آن‌ها تشکل نوظهور، ولی با اعضای باسابقه‌ای، به نام فدراسیون تأسیسات ایران است که تمهیدات بازدید این مهمانان از امکانات وسیع شرکت‌های قدرتمند تولیدی ایران مهیا شود و حتی با ارتباطات مؤثر انجمن صنعت تأسیسات ایران و اتاق بازرگانی و حتی شخص وزیر محترم صنعت و معدن، امکان ملاقات بازرگانان طراز اول ایرانی با این مدیران فراهم شود.

 

 

 

این تلاش‌ها از چند منظر قابل‌بررسی است. اول آن‌که بسیاری از برندها با این افراد علمی حشرونشر دارند و این باعث ارتباطات بعدی خواهد شد. دوم آنکه این افراد زمینه‌ساز ارتباطات علمی میان انجمن‌های علمی ما و سازمان‌های متبوع خود خواهند بود. سوم آنکه سایر افراد تأثیرگذار جهانی از این مدیران تبعیت می‌کنند و به کشور ما خواهند آمد. شاید وقت آن رسیده باشد که بر این آتش بدمیم تا شعله‌ور‌تر شود.






انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;