سهم انرژی های پاک در تامین انرژی در ایران

تاسیسات نیوز – صدیقه بهزادپور:  کمبود برق چالشی جهانی است که اکثر کشورها برای مقابله با آن به دنبال استفاده از انرژی های پاک در کشور خود هستند. اما ایران با وجود ظرفیت های مناسب در این حوزه وضعیت مناسبی برای جایگزینی جهت تامین انرژی به ویژه تولید برق از انرژی های پاک و تجدیدپذیرها ندارد. کارشناسان معتقدند بخش خصوصی کشور توانمندی های خوبی در این زمینه داراست و در صورت حمایت از آن ها و تشویق سرمایه گذاران می توان بحران انرژی موجود در کشور را مدیریت کرد.
کریم اکبری کارشناس حوزه انرژی با بیان این مطلب گفت: حمایت از بخش خصوصی و تشویق سرمایه گذاران در حوزه انرژی های پاک و تجدیدپذیر می تواند جایگزین خوبی برای تامین برق است، توانمندی ایران در حوزه انرژیهای تجدیدپذیر از توانمندی های علمی و دانش فنی خوبی برخوردار است که در صورت رفع موانع اداری و حمایت از فعالان در این بخش خواهیم توانست در زمینه تامین انرژی اقدامات موثری را انجام دهیم.
او ادامه داد: سرمایه گذاری در حوزه انرژی های تجدیدپذیر در اکثر کشورهای دنیا بیش از پیش توسعه یافته است، سرمایه گذاری در این حوزه نیازمند حمایت از بخش خصوصی است تا با توجه به ظرفیت های خوب منابع طبیعی موجود در کشور مانند آب، باد و خورشید و اقلیم مناسب ایران سهم خود در تولید برق را بیش از پیش افزایش دهیم.
ضرورت جایگزینی تجدیدپذیرها به جای سوخت های فسیلی
این کارشناس ادامه داد: افزایش تقاضا برای برق، ضرورت ساخت نیروگاه ها و همچنین تغییر مبادی ورودی برای تامین برق را ضروری ساخته است، از سویی با توجه به شرایط موجود امکان توسعه نیروگاه ها با سوخت گاز یا دیگر منابع را نداریم و از این رو رشد پتانسیل های نیروگاه های غیرآبی بسیار بااهمیت است.
او اضافه کرد: واقعی کردن قیمت برق و تخصیص وام کم بهره به تولیدکنندگان از جمله راهکارهایی محسوب می شود که می توان با استفاده از آن بخش زیادی از مشکلات کشور دراین زمینه را حل کرد و به مشارکت بخش خصوصی نیز در این زمینه امیدوار شد.
اکبری توضیح داد: با توجه به اینکه شرکت های دانش بنیان و تعداد زیادی از شرکت های بخش خصوصی در بخش برق فعال هستند، چنانچه دولت با نگاه تعاملی در صدد استفاده مطلوب از توامندی های آنها باشد می توان با توجه به اقلیم مناسب ایران چالش های کمبود کشور را در سالهای آتی به نحو احسن حل کرد.
ضرورت مدیریت مناسب پتانسیل های داخلی در بخش تولید و توزیع
او معتقد است : بخش خصوصی در واقع حلقه فراموش شده در مواجهه با بحران انرژی در کشور است که می توان با استفاده از مدیریت مناسبی در تولید، توزیع و مصرف چالش های موجود را حل کرد و در این راستا می توان گفت بخش خصوصی در صورت رفع مشکلات اداری و حمایت از حضور آنها در عرصه تولید و فعالیت خواهند توانست علاوه بر رفع نیاز داخلی حضوری مثمر ثمر در بازارهای خارج از کشور نیز داشته باشند.
اکبری بیان کرد: صد درصد نیروگاه‌های تجدیدپذیر ایران از سوی مشارکت مردمی و سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در حال انجام است، عقد قرارداد خرید تضمینی برق تجدیدپذیر با شرایط مناسب، حمایت از تولیدکنندگان با هدف انتقال و بومی‌سازی فن‌آوری‌های انرژی‌های تجدیدپذیر، حمایت از مراکز تحقیقاتی ‌برای توسعه فن‌آوری‌های رقابت‌پذیر و فراهم‌کردن زمینه دسترسی به برق پایدار در مناطق دورافتاده و روستاها با نظارت شرکت‌های زیرمجموعه وزارت نیرو از جمله اقداماتی است که صورت می گیرد.
توسعه سامانه های خورشیدی پشت بامی
این کارشناس افزود: توسعه سامانه های خورشیدی پشت بامی، و استمرار تعامل با سازمانها و نهادهای دولتی و غیر دولتی برای گسترش این سامانه ها در بخش خانگی را یکی از موارد موثر در حل کمبود برق دانست و ابراز امیدواری کرد؛ با تعاملی مثبت بحران موجود در تابستان سال جاری را پشت سر گذاشته و با دوراندیشی، مشکلات پیش رو را شناسایی و راهکاری مناسب برای آن ارائه کرد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;