سناريو افزايش قيمت آب از نيمه دوم سال

به گزارش تاسیسات نیوز، اهميت موضوع آب و حفظ منابع آبي بر کسي پوشيده نيست.با توجه به اهميت اين امر به ويژه در فصل تابستان به گفت‌وگو با رحيم ميداني، معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب در خصوص مواردي همچون پروژه هاي نيمه تمام، حفاظت کيفي از منابع آب، تغيير قيمت آب، تامين آب کلانشهرها، يگان حفاظت از آب پرداختيم.

 

 

 

در بخش نخست اين مصاحبه به موضوعات مهمي مانند سطح آب‌هاي زيرزميني، طرح تعادل بخشي آب هاي زيرزميني،جلسه شوراي عالي امنيت ملي در خصوص آب، آبياري مزارع با فاضلاب خام شهري و طرح فاضلاب پرداخته شد.

 

 

 

در بخش دوم اين مصاحبه به مسائلي همچون پروژه هاي نيمه تمام، حفاظت کيفي از منابع آب، تغيير قيمت آب، تامين آب کلانشهرها ، تشکيل يگان حفاظت از آب پرداخته شد.

 

 

اولويت بندي پروژه‌هاي نيمه تمام

 

يکي از نقاط ضعف دولت يازدهم از ديد بخش خصوصي نبود اراده مستمر در ساماندهي به پروژه‌هاي نيمه تمام است در اين خصوص توضيحاتي بفرمائيد.

 

 

اتمام پروژه‌هاي نيمه تمام در حدود 200 هزار ميليارد تومان منابع مالي نياز دارد. اقدام صورت گرفته در دولت يازدهم ، که به پروژه هاي نيمه تمام با پيشرفت 70 درصد اولويت قائل شد اما اين به آن معني نيست که پروژه هايي با پيشرفت کمتر را متوقف کرده باشيم زيرا توقف پروژه ها نيز تبعاتي به دنبال دارد و ايجاد نگراني در جامعه مي کند.

 

 

 

در دولت يازدهم پروژه‌هاي نيمه تمامي همچون 23 سد در 16 استان، آبگيري 7 سد، تامين آب شرب 5 هزار و 226 روستا با 4 ميليون جمعيت، آبگيري يا افتتاح 5 سد تا پايان مردادماه به سرانجام رسيد.

 

 

همچنين 23 طرح آبرساني را در 12 استان با ظرفيت تامين حدود 800 ميليون مترمکعب آب شرب در سال، ‌18 تصفيه خانه آب را در 18 شهر با 850 ميليون مترمکعب تامين آب شرب در شبانه روز، 37 تصفيه خانه فاضلاب در 37 شهر با حدود 1 ميليون تصفيه فاضلاب درشبانه روز به اتمام رسيد که دليل تمام اين موفقيت ها اولويت بندي پروژه ها بوده است. زيرا وقتي طرح ها اولويت بندي نمي شوند پروژه ها لنگان لنگان جلو مي روند و نتيجه نهايي به چشم نمي آيد و تنها در اين دوره تعداد محدودي از پروژه ها با پيشرفت پايين متوقف شدند.

 

 

نگران رعايت نشدن سقف جمعيت کلانشهرها هستيم

 

پيش از اين خبرهايي مبني بر سربه سر شدن جمعيت کلانشهر تهران با منابع آبي اين استان منتشر شد. حال با اين اوضاع شرايط براي ساير کلانشهرهاي کشور چگونه است وآيا منابع آبي آنها با جمعيت ساکن همخواني دارد يا خير؟

 

 

در شوراي عالي شهرسازي و معماري يکسري جمعيت ها را به عنوان حداکثر جمعيت مصوب کرده اند. همچنين براي کلانشهري مانند تهران که هم جمعيت ساکن دارد و هم جمعيت متحرک، درحال حاضر جمعيت ساکن آن مد نظر ما است و يا در کلانشهر مشهد ما سالانه 25 ميليون زائر داريم.

 

 

بر اساس آخرين آمار هنوز به آن سقف جمعيتي کلانشهرها نرسيديم. منتهي نگراني ما اين است که اين سقف‌ها رعايت نشود، زيرا وقتي مهاجرت صورت مي گيرد به تهران و يا حاشيه نشيني ديگر کنترل از دست شما خارج مي شود.

 

 

براي شهر تهران که به اين سقف جمعيت رسيده ايم اقدامي از سوي وزارت نيرو صورت گرفته که با ساخت و سازهاي بيش از اين مخالفت کند تا تامين آب براي ساکنين فعلي آن با مشکل رو به رو نشود و در آينده شاهد افت فشار نباشيم؟

 

 

اين مسئله در اختيار وزارت نيرو نيست و مسئول اصلي آن وزارت راه و شهرسازي است که تمام اين مسائل در شوراي عالي معماري و شهرسازي مطرح مي شود که ما نيز در آن عضو هستيم و در نهايت تصميمات صورت گرفته در آنجا به امضاي تمام اعضا مي رسد.

 

 

همچنين در موضوعي مانند حاشيه نشيني قبل از تصويب قانون جديد در اين زمينه حق دادن انشعاب به ساکنين غير مجاز را نداشتيم ولي آيا اينها آب نمي خوردند؟ آنها به صورت غير قانوني نيازهاي خود را در خصوص آب برطرف مي کردند، به همين خاطر اخيرا مجلس تصويب کرده که به آنها انشعاب موقت دهيم.

 

 

کنترل جمعيت و مهاجرت يک پديده اجتماعي پيچيده‌اي است که اصلا در اختيار وزارت نيرو نيست و وزارت نيرو با ندادن انشعاب آب نمي تواند اين مسئله را کنترل کند زيرا اين افراد را به سمت تامين نياز خود از طرق غير قانوني سوق مي دهد. راه حل اين است که اقداماتي صورت بگيرد تا افراد در مناطق مخصوص به خود ساکن شوند. موارد مشابه اين امر را در مهاجر‌ت‌هاي افراد از روستاها و شهرهاي مرزي به دليل بيکاري به کلانشهرها شاهد بوديم که اين حاشيه نشيني را رواج مي داد. اين افراد به منابع آبي کلانشهرها تحميل مي شوند که بايد ازطريق راهکارهاي ديگر مديريت شوند.

 

 

آغاز افزايش قيمت آب از نيمه دوم امسال

 

با توجه به اينکه از سال 94 افزايش قيمت آب نداشته ايم، تغييرات قيمت آب و رسيدن آن به قيمت تمام شده چه زماني اتفاق خواهد افتاد؟

 

 

برنامه ششم توسعه اين اجازه را به ما داده است که در طول برنامه قيمت آب را به هزينه تمام شده آن برسانيم. برنامه ششم امسال ابلاغ شده تا 5 سال آينده (1400) اجازه افزايش قيمت آب و رساندن آن به هزينه تمام شده را داريم، در هر صورت قانون اين اجازه را به ما داده ولي اين رويداد نياز به تصويب شوراي اقتصاد دارد، که ما پيشنهاد ميزان افزايش را به اين شورا خواهيم داد.

 

 

 

تاکنون اين پيشنهاد داده نشده است ولي از نيمه دوم امسال اين موضوع مطرح خواهد شد که به طور قطع اعتقاد داريم اين اتفاق به نفع مصرف کنندگان آب است و اين افزايش منطقي است که با يک شيب ثابت اتفاق بيفتد.

 

 

وزير نيرو دولت دوازدهم قابل پيش بيني نيست

 

پيش بيني شما از وزير نيرو دولت دوازدهم چه کسي است؟چقدر اين احتمال را براي آقاي چيت چيان قائل هستيد؟

 

 

اين مسئله قابل پيش بيني نيست، به نظر شخصي من، بودن آقاي چيت چيان به دلايل مختلف از جمله به اتمام رساندن کارهاي نيمه تمام مناسب هستند ولي در اين خصوص پيش بيني يا کنجکاوي هم نکرده ام ولي اميدوارم جناب اقاي رئيس جمهور بهترين در امور آب و برق را معرفي کنند.

 

 

چقدر احتمال مي ديد شما وزير نيرو دولت آينده باشيد؟

 

 

بدون تکلف من خودم را در اندازه وزير نيرو نمي بينم و اگر آقاي چيت چيان وزير نيرو دولت آينده باشند به جد از ايشان خواهش خواهم کرد که ليستي را تهيه کنند و بررسي هايي را صورت دهند اگر با يک بررسي مجدد به اين نتيجه رسيدند که حضور بنده به نفع حوزه آب کشور است با کمال افتخار خدمت گزاري مردم را خواهم پذيرفت و افتخار خواهم کرد زيرا امام عزيز ما فرموده اند ما بايد افتخار کنيم که خدمت گزار مردم هستيم. ولي براي من هم مهم است که به اين يقين برسند که جاي يک اصلحي را اشغال نکرده ام. آقاي مهندس چيت چيان نيز در دادن پست هاي معاونت با کسي تعارف ندارند و در صورت تشخيص فردي مناسب تر، ايشان را معرفي خواهند کرد.

 

 

 

اميدواريم مجددا شما در پست معاون وزير نيرو در دولت بعد نيز ببينيم ولي اگر بنا بر احتمال شاهد اتفاقي غير اين مورد بوديم پيشنهاد، توصيه و يا تذکري براي معاون وزير نيرو در امور آب و فاضلاب دولت آينده داريد؟

 

 

 

توصيه به برادر عزيزي که امانت را از من تحويل مي گيرد اين است که اول برنامه هاي ناتمام اين دوره مانند طرح تعادل بخشي به آب هاي زيرزميني، حفاظت کيفي از منابع آب، دستورالعمل هاي راهبردي در زمينه استفاده از پساب، بازچرخاني آب،تربيت نيروي انساني و مديران بپردازد. يک معاون آب نبايد خود را تنها سرگرم پروژه هاي اجرايي کند.

 

 

 

من در کمتر افتتاح پروژه اي در کنار آقاي وزير حضور داشتم. اگر پروژه‌ها به تنهايي ما را از بحران آب نجات مي داد ما امروز با بحران آب رو به رو نبوديم. به تعبير جديد بايد اقدامات غير سازه اي را در اولويت قرار دهند.

 

 

 

اقدامات غيرسازه اي کم هزينه و پربرکت است و خواهش من از سازمان برنامه ريزي اين است که به مديران آب کشور اعتماد بيشتري کند، اجازه دهند منابع مالي کشور به سمت اولويت هاي آب کشور حرکت کند. طرح آب زير زميني نصف منابع آب کشور است، وقتي ما هزاران ميليارد براي پروژه ها هزينه مي کنيم که آب سطحي مهار و استفاده کنيم، مگر آب زير زميني کمتر از آن است که رقم کمتري را به آن اختصاص مي دهيم؟

 

 

 

چرا ما بايد بعد از چندين دهه هنوز در کشور ادوات اندازه گيري بر روي چاه ها نداشته باشيم؟

 

 

چرا ما بايد تنها 25 درصد رودهاي کشور را سامان دهي کرده باشيم؟ آيا ارزش رودخانه‌ها کمتر از سدها است؟

 

 

در اين دولت تلاش کرديم و بخشي از منابع را سوق داديم و به نظر من اين راه بايد تداوم پيدا کند.

 

 

حفاظت از کيفيت آب، سرفصل فراموش شده



و در نهايت موردي که دوست داشتيد پرسيده شود که از قلم افتاده و يا بخواهيد بيشتر در موضوعي توضيح دهيد، بفرماييد.

 

 

حفاظت کيفي آب يکي از سرفصل هاي مهم در موضوع آب است که مسئوليت اصلي آن به سازمان محيط زيست باز مي گردد که جلوي ورود هر آلايندگي اعم از صنعتي، زهاب کشاورزي، فاضلاب خانگي به داخل آب را بگيرد و چون ما هم توسعه شهرنشيني و هم توسعه صنعتي داريم، نگران اين موضوع هستم که اگر کم کاري از حفاظت کيفي آب صورت گيرد خدا نکرده دير متوجه عمق فاجعه شويم و اين موضوع هم يک روزه حل نخواهد شد.

 

 

 

وظيفه با سازمان حفاظت محيط زيست است ولي وزارت نيرو گام هاي خوبي در اين مسير برداشته و حداقل از اين لحاظ که ايستگاه هاي اندازه گيري خود را توسعه داده ايم و داده هايمان از کيفيت آب افزايش يابد. راجب فلزات سنگين، راجب به ريز آلاينده ها، اطلاعات ما بيشتر شده و روندها را تحليل مي کنيم و منتظر نمانديم که سازمان حفاظت محيط زيست اين کارها را انجام دهد و اميدوارم سازمان برنامه و بودجه، سازمان محيط زيست را در منابع مالي تقويت کند و آنها هم بتوانند طرح هاي خود را اجرايي کنند.

 

 

 

قانون حمايت کند که ما نگذاريم اين آلاينده ها منابع آب کشور را تخريب کنند.متاسفانه تاکنون توجه جدي و به اندازه اهميت آن به اين موارد نشده است.

 

 

ديده ايد که رودخانه کارون را با تمام عظمت آن از دست داده ايم. ما بايد منابع آب کشور را مديريت کنيم. فقط ميزان منابع آب کشور مطرح نيست بلکه کيفيت هم مطرح است.

 

 

 

اين مورد در وزارت نيرو اتفاق افتاده ولي مستلزم يک سري تجهيزات فراهم شود، نيرو انساني مجهز کنيم و به لطف خدا در اين زمينه فارغ التحصيل هم زياد داريم که با کمک آنها تمرکز داشته باشيم بر روي کيفيت منابع آب شرب کشور، زيرا منابع آب شرب فقط در تصفيه خانه ها کنترل نمي شود بلکه بايد نظارت را از حوضه آبريز شروع کنيم.

 

 

اين مورد با تشکيل يگان حفاظت ارتباط دارد؟

 

قطعا اگر ما يگان حفاظت داشته باشيم در اين زمينه هم به ما کمک خواهد کرد. البته سازمان حفاظت محيط زيست يگان مخصوص به خود را دارد ولي ما يگان ويژه نداريم که به دنبال تشکيل آن هستيم که با همکاري ستاد کل نيروهاي مسلح و فرماندهي محترم ناجا کار را بايد هماهنگ کنيم که کمک کنند به حفاظت کمي و حفاظت کيفي از منابع آب.

 

 

تا از اين طريق هزينه تخلف در کشورمان بالا برود و متخلف بداند که در صورت تخلف بايد هزينه سنگيني را پرداخت کند.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;