اتریشی‌ها در ایران، مرکز انرژی‌های سبز می‌سازند

سفیر اتریش، در دومین روز از یازدهمین نمایشگاه بین المللی انرژی های تجدیدپذیر،بهره وری و صرفه جویی انرژی حضور یافت و در نشست همکاری ایران و اتریش در حوزه انرژی های تجدیدپذیر به سخنرانی پرداخت.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، در ابتدا اشتفان شولز، سفیر اتریش ضمن ابراز خرسندی از حضور در این نمایشگاه گفت: باعث خوشحالی من است که بخواهم در این نمایشگاه راجع به انرژی های تجدیدپذیر صحبت کنم.
ایران به عنوان یک نیروی محرک در خاور میانه شناخته می شود که به سوی تحول در بحث انرژی های تجدید پذیر و بهره وری انرژی و توسعه تکنولوژی های زیست محیطی گام بر می دارد. سیاست ایران که تنوع بخشی به سبد انرژی می باشد بسیار قابل توجه است.
وی افزود: اتریش هرچند کوچک است  اما سعی دارد تا پاسخی به ترک آمریکا از برجام داشته باشد و این همکاری، جواب ترک آمریکا از برجام است.
اتریش ایران را به عنوان همگروه منطقه ای انتخاب کرده است.
سفیر اتریش ادامه داد: هدف ما کمک به کشور شریکمان است که بتواند استانداردهای فنی را به تعاملات منطقه ای تبدیل کند و اعتماد و اعتبارش را افزایش دهد. انرژی های پاک تبدیل به بخش بالقوه در همکاری های ایران و اتریش شده و در واقع باعث شده نتایج به سمتی رود که ما تصمیم به ساخت مرکز انرژی های سبز اکولوژیک در ایران را بگیریم.
در گردهمایی انجمن انرژی وین که در سال ۲۰۱۸ برگزار شد اتریش و یونیدو یک قرارداد تامین مالی در خصوص فاز اولیه مرکز انرژی های سبز اکو را امضا کردند و اتریش همکاری را با بخش تامین مالی مطالعاتی انرژی های پاک را آغاز کرد.
در طول چند ماه آینده این مرکز کار خود را آغاز و یک روند مشارکتی را طی خواهد نمود، در این بین یونیدو و دبیرخانه اکو که مقر آن در تهران خواهد بود شروع به کار می کنند، لازم به ذکر است اعضای اکو از آذربایجان، افغانستان، ایران، ترکمنستان، قرقیزستان، پاکستان، ترکیه و تاجیکستان تشکیل شده است.
در راستای چشم انداز اکو ۲۰۲۵ این مرکز جدید کار خود را با دو هدف آغاز خواهد کرد: اولین هدف ایجاد ادغام بازارهای منطقه ای برای انرژی پایدار خواهد بود و دومین هدف ایجاد تکنولوژی ها، خدمات و محصولات مربوط به آب و هوا می باشد.
در واقع مرحله خیلی مهم این مرکز، ایجاد اهداف منطقه ای، سیاست ها و استانداردها و مشوق های منطقه ایست همچنین ایجاد  سرمایه گذاری ها با ریسک بسیار کم از طریق داده های قابل اطمینان و تجزیه و تحلیل ها و پروژه هایی که حائز اهمیت هستند.
اولین مرکز منطقه ای انرژی های تجدید پذیر در سال ۲۰۱۰ در غرب آفریقا تشکیل شد که من نماینده دائم در آنجا بودم و همزمان با آن ۵ مرکز منطقه ای دیگر در شرق آفریقا، آفریقای جنوبی، کارائیب، آمریکای مرکزی و هیمالیا به راه افتاد. بیش از ۸۰ نفر از سران کشورها که در بخش توسعه تجدیدپذیرها فعال بودند از این شبکه منطقه ای و طرحها حمایت کردند.
اگر در چند جمله بخواهم خلاصه کنم که چرا اتریش انرژی های پاک و تجدیدپذیرها را در اولویت سیاستهای خود قرار داده، باید بگویم که، ظهور شرکتهای انرژی های تجدیدپذیر در ۶ منطقه جهانی، بخشی از سیاست تشویقی و حمایتی اتریش است که سعی دارد در بخش استراتژیک برنامه ریزی سیاست توسعه ای، انرژی نو را گسترش دهد.
مراکز اکولوژیک اروپایی به عنوان یک مرکز نوآوری در ۶ نقطه جهان از طریق انتقال قوانین اروپایی و استاندارهای فنی و سخت افزارها و تخصصهای اروپایی، وضعیت برد برد را برای شرکای خارجی در نوآوری و همچنین برای تقویت صادرات اتریش ایجاد خواهد کرد.
در مورد ایده استراتژیک استفاده از انرژی های پاک، مقامات اتریش از یک نسخه محبوب نئوساختاری استفاده می کنند که ایده ای هست که به امنیت و توسعه همه جانبه می پردازد و دیدگاه آن از جزء به کل بوده و سعی می کند از طریق ایجاد ظرفیت، آن را در تمام مناطق پوشش و گسترش دهد.
این ایده ابتدا، در دهه ۱۹۵۰ میلادی به وجود آمد که دو دشمن سابق، فرانسه و آلمان آن هنگام سعی داشتند یک همکاری در زمینه زغال سنگ ایجاد کنند که بتوانند تجهیزات خود در زمینه جنگ برای رویارویی با آینده تامین نمایند. نکته دوم گذار اقتصادی انرژی در خاور میانه است.
وی تاکید کرد: اگر در واقع اقتصاد انرژی های نو توسط دولت ها حمایت شوند نه تنها باعث سودآوری در بخش انرژی ها خواهد شد بلکه می تواند باعث ایجاد جذب سرمایه در بخش های مختلف، مثل تولید، رونق گردشگری و همچنین دستیابی به برق و گرفتن اعتبار از دولت ها شود.
انرژی های پاک تبدیل به یک محرک مهم به عنوان یک نیروی پیشرو در سراسر خاورمیانه شده که باعث می شود محیط و ساختار جوامع را ارتقا دهد و مردم  بدانند که پتانسیل ها می تواند شرایط استاندارد زندگی را افزایش داده و باعث رشد سطح زندگی آنان شود.
نکته آخر این است که اتریش چگونه می خواهد از گسترش این شبکه حمایت کند: اتریش سعی دارد با ساختن موسسات مختلف از این انرژیهای پاک حمایت کند و می خواهد یک سیستم دیپلماتیک درست کند که با لابی گری بتواند انرژی های تجدیدپذیر را از طریق سرمایه گذاری های مختلف در کشور توسعه دهد و همانطور که مستحضر هستید در حال حاضر دو نیروگاه خورشیدی در ایران توسط سرمایه گذاران اتریشی ساخته شده است.
نکته مهم دیگری که باید در مورد سرمایه گذاری بخش خصوصی بگویم این است که نیازمند یک دیالوگ باز با تمرکز بر یادگیری های مشترکی در این خصوص و نیاز به مدیریت و شناخت دانش و شناسایی موانع در بخش سرمایه گذاری های تجدیدپذیرها هستیم و اتریش تعهد دارد که سرمایه گذاران متعهدی را به ایران بیاورد تا بتوانند در بخش تجدیدپذیرها همکاری نمایند.
این شرکتها هرچند نوعی استارت آپهای قوی هستند اما باید در خصوص ریسک ارز و خطر تحریمها، از طرف دولتها حمایت و حفاظت شوند. درخصوص ممنوعیت واردات و همچنین در خصوص رفتارهای شغلی حمایت شوند.
درآخر تبریک میگویم به کسانی که در این جلسه شرکت کردند و این نمایشگاه را ساماندهی کردند و به راه انداختند و امیدوارم که تعهدها را به درستی انجام دهیم تا ایران بتواند به عنوان کشوری کلیدی نه تنها در خاور میانه بلکه به عنوان کشوری که پیشگام در حال گذار به سمت انرژیهای پاک هستند معرفی شود.
منبع زیست آنلاین
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;