سرلوحه بودن محیط زیست در امور دولت یازدهم

به گزارش تاسیسات نیوز، معاون محیط زیست انسانی سازمان محیط زیست از اجرای ۱۶۹ پروژه بدون ارزیابی زیست محیطی در دولت قبل خبر داد و گفت: تمام پروژه های توسعه ای کشور در دولت یازدهم حتما گزارش ارزیابی دریافت کرده اند.




معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ضمن تاکید بر اینکه محیط زیست باید سرلوحه امور باشد، گفت: همانطور که از ابتدای دولت یازدهم شاهد سر لوحه بودن محیط زیست در تمام امور بودیم در نتیجه موفقیت هایی در اثر همین نگاه علمی و فراگیر به دست آمد.




سعید متصدی افزود: معاونت انسانی بر اساس برنامه ای که مبنای آن مشارکت همه ذینفعان بود کار خود را شروع کرد و به بسیاری از اهداف برنامه هایمان دست پیدا کردیم. ساماندهی فعالیت های توسعه ای بر مبنای توسعه پایدار، تقویت مشارکت تخصصی، توسعه فعالیت سلامت محور و بهره گیری از فناوری های سازگار با محیط زیست برخی اهداف و برنامه های ما بود.




وی ادامه داد: فعالیت توسعه ای بر مبنای اصول توسعه پایدار یکی از ابزارهای کارآمد ارزیابی اثرات زیست محیطی است که در این دوره با جدیت و با استفاده از تمام توان علمی و دانشگاهی کشور و تغییر فرآیند اجرا شد و هیچ تغییری امروز این گزارش ها با گزارش های بین المللی مشابه ندارد.




معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست اعلام کرد: مانند بقیه کشورها بهره گیری از الگوهای علمی ارزیابی اکنون در کشور در حال انجام است در ارتباط با ارزیابی زیست محیطی در کمیته های استانی نظر نمایندگان دستگاه های تخصصی و استادان دانشگاه ها را در شوراها درج می کنیم و در واقع گزارش مجموعی از نظرات ذینفعان است.




متصدی تصریح کرد: تمام پروژه های توسعه ای کشور در دولت یازدهم حتما گزارش ارزیابی دریافت کرده اند و هیچ پروژه ای بدون گزارش ارزیابی شروع به فعالیت نکرده است در حالی که ۱۶۹ پروژه در دولت قبل داشتیم که هیچ ارزیابی زیست محیطی نداشتند و آغاز به کار کردند و ما امروز در حال مدیریت آنها هم هستیم.




وی تاکید کرد: اولین راهبرد ما پایداری توسعه است و این توجه ما را به این راهبرد مهم را نشان می دهد. تمام دستگاه های دولتی و غیردولتی حتما قبل از هر اقدامی نظر محیط زیست را نسبت به فعالیت های خود می گیرد و این نشان دهنده تعامل سازنده سازمان محیط زیست با بخش های دولتی و غیردولتی است.




معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای جذب مشارکت مردم اقدام کردیم گفت: نمونه آن سامانه پایش جامع و برخط آلودگی هوا بود که امروز مردم می توانند اطلاعات کامل ایستگاه های سنجش آلودگی هوا را به صورت آنلاین دریافت کنند. گزارش وزارت بهداشت در خصوص کاهش مرگ و میر و بیماری های منتسب به آلودگی هوا در فاصله سال های ۹۲ تا ۹۵ می گوید از ۸ هزار مرگ در سال ۹۲ بر اثر بیماری های منتسب به آلودگی هوا امروز به ۵ هزار تا ۵۵۰۰ مورد رسیده ایم که البته هنوز عدد زیادی است اما بسیار کمتر شده است.




متصدی اعلام کرد: امروز با بحث تغییر اقلیم و مساله گرد و غبار رو به رو هستیم و همگام با جامعه جهانی پیش می رویم و تا امروز سه سند اصلی دارای عملکرد مطلوب در کشور تدوین شده است. سند مشارکت داوطلبانه کشور برای کاهش میزان انتشار گازهای گلخانه ای، سند اقتصاد کم کربن و سند راهبرد ملی مقابله تغییر اقلیم.




وی تاکید کرد: منشا اصلی تغییر اقلیم انسان است و فعالیت های صنعتی تشدید کننده این پدیده است و راهبرد اصلی بهره گیری از فناوری های محیط زیستی است. امروز صنعتی مجوز می گیرد که به روز و سازگار با محیط زیست باشد. از سال ۱۳۹۲ به هیچ نیروگاهی با راندمان زیر ۵۰ درصد مجوز نداده ایم و هر کدام که مجوز گرفته اند راندمان بالای ۵۸ درصد را داشته است.




معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: نیروگاه های کشور از کمترین میزان مصرف آب برخوردارند و تخصیص منابع کشور را به سمتی سوق دادیم که بیشتر حفظ شود. همچنین سعی کردیم بحث بازیافت و اقتصاد دوار را در کشور دنبال کنیم و بیشتر مواد خام و اولیه خود را از بازیافت به دست آوریم. همچنین بازچرخانی آب برای جبران کمبود آب هدف اصلی است.




متصدی تاکید کرد: بیشترین فعالیت برای مبارزه با گرد و غبار در این دولت بوده است، در دولت های قبل مبنا بر عدم کنترل گرد و غبار و آن را پدیده ای طبیعی اعلام می کردند. ما نشان دادیم که حتی می شود پدیده های طبیعی را کنترل کرد و آثارشان را کاهش داد. با روش هایی مثل آبگیری بیش از ۸۰ درصد هورالعظیم یا احیای برخی تالاب های خشک شده که حتی بعضا آنها را برای فعالیت های نفتی خشک کرده بودند.




وی گفت: همزمان با اجرای فعالیت های نفتی مالچ پاشی در شش تا هفت هزار هکتار از اراضی انجام می شود همچنین اخذ چهار بیانیه بین المللی ویژه گرد و غبار از برنامه های ما بوده تا جایی که ماه آینده از ۱۲ تا ۱۴ تیر ماه نخستین و بزرگترین کنفرانس بین المللی گرد و غبار در ایران برگزار خواهد شد.




معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد: گرد و غبار قابل کنترل است اما زمان بر و نیازمند فعالیت همه جانبه خواهد بود. فعالیت های بسیار زیادی هم در زمینه کاهش آلودگی هوا داشتیم از جمله اصلاح استانداردهای سوخت بنزین و گازوئیل، حذف بنزین پتروشیمی، کنترل بخارات بنزین، ارتقای استاندارد خودروها و سیستم معاینه فنی یکپارچه و کاهش میزان مصرف سوخت مازوت در نیروگاه ها از ۴۵ درصد در سال ۹۲ به زیر ۸ درصد در سال ۹۵ برخی از این اقدامات بود.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;