سرانجام ایران از کاهش آب دریای خزر نگران شد!

معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش آب خزر در سال‌های گذشته تاکید کرد: بحث خزر بسیار مهم است و وزارت راه‌وشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند.
مذاکره با نخست وزیر روسیه برای انتقال نگرانی‌های ایران در باره کاهش آب خزر
به گزارش خبرنگار اقتصادی ایلنا، علی اکبر صفایی در نشست خبری امروز با بیان اینکه در این ایام به مباحث اقتصادی دریا نسبت به تمام طول تاریخ کشور بیشترین توجه می‌شود، اظهارداشت: بعد از جلسات متعدد در مجمع تشخیص مصلحت درباره اقتصاد دریا، سیاست‌های اقتصاد دریامحور ابلاغ و همزمان در دولت هم این موضوع دنبال شد و در نتیجه اقتصاد دریا محور به عنوان یکی از سرفصل‌ها در برنامه هفتم پیش‌بینی شده و کمسیون عمران در مجلس به عنوان کمسیون مرتبط با دریا نظرات تخصصی خود را اعلام کردند که به این برنامه اضافه و به تصویب رسید.
وی با اشاره به عملکرد کارگروه ملی اقتصاد دریا ادامه داد: برای این کارگروه دو مسیر کلی تعریف شده که پیش خواهد رفت و یکی از موضوعات در این کارگروه طرح جامع اقتصاد دریا است که امیدواریم تا پایان سال تصویب شود و این طرح نقشه راه ارزشمندی در اقتصاد دریا محور خواهد بود.
صفایی افزود: امسال کشور در بحث کالای اساسی وضعیت خوبی داشته و محصولات کشاورزی و تولیدات گندم ٨ میلیون تن بوده و بخشی از کالای اساسی در داخل کشور تامین شود
مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی با اشاره به میزان تخلیه و بارگیری کالا در بنادر از ابتدای امسال تا به امروز گفت: میزان تخلیه و بارگیری در بنادر در سال جاری ٨٢ میلیون تن بوده که نسبت به سال گذشته با کاهش واردات مواجه هستیم و در بخش کانتینری فعالیت‌ها نسبت به مدت مشابه در سال گذشته ۵ درصد رشد داشته و در تراز خارجی سهم صادرات رشد چشم گیری داشته و ٧٠ درصد سهم تراز خارجی برای صادرات بوده و سهم واردات ٣٠ درصد بوده‌است.
معاون وزیر راه و شهرسازی با اشاره به رشد ٣٩ درصدی ترانزیت، گفت:  وضعیت ترانزیت در خزر وضعیت بسیار خوبی است.
صفایی با بیان اینکه تنها در بخش اقتصاد حمل و نقل دریایی ١٨٩ هزار میلیارد ریال پروژه اجرا شده و در اختیار مردم قرار گرفته شده‌است، اظهار داشت:
یک میلیارد دلار پروژه در ساخت و خرید اقیانوس‌پیماها، کشتی و شناورها در حال انجام است.
معاون وزیر راه و شهرسازی درباره کاهش آب خزر در سال‌های گذشته تاکید کرد: بحث خزر بسیار مهم است و وزارت راه‌وشهرسازی با نخست وزیر روسیه در این باره وارد مذاکره شده و این نگرانی را منتقل کردیم و وزارت امور خارجه هم این موضوع را دنبال می‌کند.
وی ادامه داد: ولگا یکی از رود‌های آبریزش یه خزر است که البته مهمترین رود خزر محسوب می‌شود.
صفایی تاکید کرد: موضوع خزر بسیار حائز اهمیت است چراکه بخشی از تجارت ایران از خزر انجام می‌شود و در ٢٠ سال گذشته کاهش قابل توجهی در آب خزر بوده‌ایم.
رییس سازمان بنادر و دریانوردی افزود: حجم لایروبی خزر نسبت به دو سال گذشته افزایش پیدا کرده است که مطالعاتی در این زمینه با سناریوهای مختلف در حال انجام است.
صفایی همچنین با اشاره به کمبود دریانورد در کشور گفت: در حال حاضر ۴ هزار و ۶٠٠ نفر کمبود دریانورد در کشور داریم و  از جوانان می خواهیم که وارد شغل دریانوردی شوند، این شغل حقوق و مزایای خوبی دارد و افراد می‌توانند ٣ ماه می‌توانند استراحت داشته باشند و این افراد جایگاه اجتماعی خوبی در کشور دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;