سرآشپز

روح اله واصف/ سردبیر و مدیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: به نام خدا، همکاران گرامی سلام و خداقوت؛ مدتی است برخی از دفاتر پیشخوان، در هنگام اخذ مدارک اتمام ساختمان، تأییدیه سیستم‌های اعلام اطفای حریق که توسط مهندسان تاسیسات برقی و مکانیکی صادر شده است را مطالبه می‌کنند. کارفرما برای دریافت چنین نامه‌ای با مهندسان تماس می‌گیرد و آنها نیز به‌اشتباه این نامه را صادر می‌کنند. دراین‌خصوص چند نکته حایز اهمیت است:
اول این که هنوز هم بحث سیستم‌های اعلام و اطفاء متولی درستی ندارد. شهرداری تهران مسئولیتی را متوجه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان می‌داند که خود سازمان زیر بار آن نرفته است. شرکت‌هایی متولی طراحی و نظارت هستند که هیچ ارتباطی با سازمان نظام‌مهندسی ندارند. نه توسط سازمان تأیید صلاحیت شده‌اند و نه خود را ملزم به پاسخگویی به سازمان می‌دانند. حتی در مواردی که از آنها نامه تأییدیه خواسته شده است از صدور آن طفره رفته‌اند. مبحث سوم مقررات ملی ساختمان مسئولیت ساختمان‌های بالای پنج طبقه را متوجه سازمان آتش‌نشانی می‌داند؛ ولی در مورد ساختمان‌های کوچک‌تر سکوت می‌کند.
دوم مشکل بنیادی موجود است که نظارت در ساختمان باید طبق قانون سازمان نظام‌مهندسی برعهده مهندسان عضو سازمان نظام‌مهندسی باشد؛ ولی در این ماجرا ناگهان سازمان آتش‌نشانی و شرکت‌هایی وارد می‌شوند که در قانون جاری کشور نقش آنها چندان شفاف نیست. صدها مهندس عضو سازمان آموزش می‌بینند و آزمون می‌دهند؛ ولی این تخصص آنها در پشت پروانه قید و از آنها استفاده نمی‌شود. شرکت­هایی برای طراحی و اجرا وارد می‌شوند درحالی‌که طراحی را مهندسان طراح انجام می‌دهند و واحد کنترل نقشه در سازمان نظام‌مهندسی آن را کنترل می‌کند. شرکت‌های تأیید صلاحیت شده وارد اجرا و نظارت می‌شوند و البته جنس خود را هم می‌فروشند درحالی‌که مهندسان ناظر سازمان حق هیچ ارتباط مالی خارج از نظارت با کارفرما را ندارند. پس پول مقابل چشم ما ناظران جابه‌جا می‌شود و ما باید بیشترین کار و کمترین حق‌الزحمه را بگیریم.
سوم کارفرماست که برای یک ساختمان باید به مهندسان ناظر چهار رشته، مهندس گاز و شرکت حریق جواب پس بدهد. هرکسی هم با دیگران حوزه مشترک کاری دارد و گاهی مسئولیتی را به گردن دیگری می اندازد.
چهارم مدیرانی است که نمی‌خواهند با هم و برای یک‌بار مشکل را حل کنند. در بعد کلان وزارت مسکن و شهرسازی و وزارت کشور باید قبول کنند که نه سازمان نظام‌مهندسی نهادی کاملاً جدا از کل است و نه سازمان آتش‌نشانی. این مشکل باید حل شود و تجربه موفق آن سپردن کلیه امور نظارتی ساختمان به سازمان نظام‌مهندسی ساختمان است.
این چندگانگی در یک جامعه کاری طنز تلخی است که با چند آشپز چنین شور شده است. هر رستورانی یک سرآشپز لازم دارد.
تا بعد!
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;