سازندگان مجبور به ساخت املاک کوچک می شوند

صدور پروانه‌های ساختمانی ۳۰ تا ۵۰ درصد کاهش یافته که اصلی‌ترین دلیل آن افزایش شدید قیمت تمام‌شده ساختمان است، درواقع سازندگان انگیزه‌ای ندارند که با سودهای اندک و حتی در برخی موارد ضرر و زیان، پروژه‌های جدید ساختمانی را شروع کنند.

به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، درساخت و سازهای شهری، سود سازندگان از واحدهای مسکونی بین ۳۰ تا۴۰درصد در مدت زمان دوساله است، در این میان سود بیش از۴۰ درصد به ندرت اتفاق می‌افتد وکمتر از۴۰درصد هم رغبت سرمایه‌گذاری را کاهش می‌دهد ضمن اینکه معمولاً از زمان شروع تا پایان پروژه به‌طور دایم تورم به سازندگان تحمیل می‌شود.
در حال حاضر میانگین قیمت تمام‌شده یک واحد مسکونی در شهر تهران، ۸.۵ تا ۹ میلیون تومان است و با توجه به قیمت متوسط شهر تهران یعنی ۱۳٫۸ میلیون تومان است، سازندگان حدود ۴ میلیون تومان سود می‌برند.
به دلیل افزایش شدید قیمت زمین که مهم‌ترین مولفه در بخش ساخت و ساز محسوب می‌شود سازندگان دیگر نمی‌توانند پروژه‌ای همانند آن‌چه در حال حاضر می‌فروشند را بسازند و معمولاً مجبور به تعریف پروژه‌های کوچک‌تر می‌شوند.
هم‌اکنون در تهران ۱۷۰ میلیون تومان به انبوه‌سازان حرفه‌ای و کسانی که فناوری‌های نوین را رعایت کنند برای ساخت هر واحد تعلق می‌گیرد که سود بازپرداخت آن هم ۱۸ درصد است، این رقم در سال۹۷، ۱۱۰ میلیون تومان بود.
منبع صما
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;