ساخت کاتالیست پایه آهن سنتز آمونیاک در پژوهشگاه مواد و انرژی

محققان پژوهشگاه مواد و انرژی موفق به ساخت کاتالیست پایه آهن سنتز آمونیاک برای نخستین بار در کشور شدند.

 

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به گزارش گروه علمی «خبرگزاری دانشجو»، امیر­حسین پاک­سرشت دانشجوی دکترای پژوهشگاه مواد و انرژی و مجری این طرح با بیان این خبر گفت: کاتالیستهای سنتز آمونیاک قلب واحد آمونیاک محسوب می­شود که تعیین کننده فشار و دمای عملیاتی، میزان جریان گاز برگشتی و مقدار تولید آمونیاک می­باشد.

 

وی اضافه کرد: این کاتالیست مستقیما روی خلوص گاز مصرفی، هزینه سرمایه گزاری و انرژی مصرفی برای تولید آمونیاک و در­جه خلوص آن اثر دارد.

 

وی در ادامه افزود: ازکاربردهای مهم آمونیاک می­توان به تولید محصولات شیمیایی، دارویی، پزشکی پاک کننده­ها، صنایع کاغذی، صنایع متالورژی و استخراج فلزات اشاره کرد.

 

پاک سرشت اضافه کرد: در روشهای سنتز آمونیاک برای افزایش بازدهی واکنش باید از یک کاتالیزور مناسب استفاده کرد؛ در صورت عدم استفاده از کاتالیزور بازدهی تولید آمونیاک بسیار کم است و در دمای بالا نیز احتمال تجزیه شدن آمونیاک سنتز شده وجود دارد ، از این رو برای این که واکنش با سرعت قابل قبول انجام گردد نیاز به استفاده از کاتالیزور مناسب می­باشد.

 

این محقق تشریح کرد: تاثیر کاتالیزور به این صورت است که گازهای هیدروژن و نیتروژن را در سطح جذب می کند و مولکول آنها را به یکدیگر نزدیک می کند و آنها را واردار به واکنش می­کند.

 

پاک سرشت گفت: کاتالیست ساخته شده در مقیاس آزمایشگاهی به خوبی قادر به سنتز آمونیاک با بازدهی مشابه نمونه های خارجی بوده است و در حال حاضر نیز ادامه آزمایشها در مقیاس نیمه صنعتی و صنعتی در حال انجام است.

 

در ادامه دکتر رحیم یزدانی­راد عضو هیات علمی پژوهشگاه مواد و انرژی و مسئول اجرای این پروژه گفت: برای ساخت این کاتالیست­ها روشهای متفاوتی نظیر گداختن رسوبی پلاسما و ترکیبی از آنها کشف و توسعه یافته اند.

 

وی اضافه کرد: در این پروژه از روش ذوب مواد اولیه استفاده می گردد.

 

دکتر یزدانی­راد خاطر نشان کرد: برای افزایش بازدهی کاتالیست پایه آهن و بالا بردن اکتیویته آن مواد افزودنی دیگری نیز باید به آن اضافه نمود که این مواد با توجه به فرمول ها و واکنش های ترمدینامیکی و سینیتیکی محاسبه گردید که کم و زیاد بودن این مواد به شدت بر روی بازدهی سنتز امونیاک اثر گذار خواهد بود.

 

وی در پایان افزود: در سالهای اخیر به دلیل افزایش تحریم­های بین المللی بر کشورمان کمبود این نوع کاتالیست در صنایع پتروشیمی بسیار مشهود است.

 

گفتنی است که در این پروژه مشترک که در پژوهشگاه مواد و انرژی و با مسئولیت دکتر رحیم یزدانی راد و با همکاری مهندس امیر­حسین پاک­سرشت و شرکت پژوهش فناوری پتروشیمی اجرا گردید ساخت کاتالیست سنتز آمونیاک با موفقیت انجام شد  

 

پایان پیام/.

 

 

 

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;