ساخت بزرگترین نیروگاه تجدیدپذیر ایران

با توجه به آلودگی هوا در کلان‌شهرها، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر جبران ناترازی برق منجر به کاهش استفاده از سوخت‌های آلاینده تولید برق می شود که نقش مهمی درکاهش آلاینده های هوا دارد.

به گزارش تاسیسات نیوز، توسعه انرژی‌های تجدید پذیر از اهمیت به سزایی برخوردار است و تازگی محمود کمانی رئیس سازمان انرژی‌های تجدید پذیر در از لزوم توسعه تجدید پذیرها خبر داد و گفت، موضوع استفاده از انرژی‌های تجدید پذیر عنوان شده که تا سال ۲۰۳۰ جهان باید ۱۱۰ هزار گیگاوات انرژی تجدید پذیر ایجاد کنند.

به گفته این مقام مسئول سه مجوز از شورای اقتصاد اخذ شده یک مجوز برای توسعه ۴ هزار مگاوات است که برنده‌های مناقصه سه هزار مگاوات آن مشخص شده و به زودی کارهای اجرایی را آغاز می‌کنند. مجوز چهار هزار و ۵۰۰ مگاوات هم اخیراً اخذ شده که در بازه یک ساله باید انجام شود و تاکنون مناقصه چهار هزار مگاوات مشخص شده است.

اکنون اساس اعلام سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتنا) شامل چهار سبد به ارزش مجموعاً ۴۵۰۰ مگاوات بود که گروه گسترش انرژی پاسارگاد برنده سبد شماره ۲ مشتمل بر ۱۵۰۰ مگاوات نیروگاه خورشیدی در سراسر کشور شد. این حجم از ظرفیت نیروگاهی تجدید پذیر، بیش از کل ظرفیت نیروگاهی تجدید پذیر احداث‌شده در کشور، اعم از نیروگاه خورشیدی، نیروگاه بادی و…، از ابتدا تاکنون است به همین دلیل این قرارداد را می‌توان بزرگ‌ترین قرارداد احداث نیروگاه‌های تجدید پذیر در ایران دانست.

برآورد ساتنا از میزان سرمایه‌گذاری برای احداث این نیروگاه‌ها به ازای هر مگاوات ۶۵۰ هزار یورو و برای کل پروژه نزدیک به یک میلیارد دلار است که ۲۵ درصد از آن توسط این گروه و ۷۵ درصد از طریق صندوق توسعه ملی تأمین می‌شود و سبد سرمایه‌گذاری این شرکت، شامل ۲۴ ساختگاه در استان‌های تهران، البرز، قزوین، کرمان، همدان، خراسان رضوی، چهارمحال و بختیاری، لرستان، خراسان شمالی، فارس، کردستان و گیلان است که مجموعاً ۱۵۰۰ مگاوات به ظرفیت تولید برق خورشیدی کشور افزوده شود.

با توجه به آلودگی هوا در کلان‌شهرهای کشور، توسعه نیروگاه‌های خورشیدی علاوه بر جبران ناترازی برق، موجب کاهش استفاده از سوخت‌های آلاینده برای تولید برق در نیروگاه‌ها خواهد شد و نقش مهمی در کاهش آلاینده‌های هوا خواهد داشت. این شرکت تجربه موفق ساخت و بهره برداری اولین نیروگاه خورشیدی بایفشیال کشور در دامغان را نیز دارد.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;