ساختمان های غیراستاندارد؛ ۵۰درصد سنگین تر

رئیس انجمن مهندسی سازه اظهار داشت: متاسفانه ما از سیستم‌های سازه‌ای نوین استفاده نمی‌کنیم و بسیاری از ساختمان ‌های ایرانی سنگین وزن هستند.
وی با بیان این که بسیاری از ساختمان‌های ایرانی سنگین وزن هستند، عنوان کرد: برخی از ساختمان‌ها تا ۵۰ درصد میزان الزامی، وزن دارند.
رئیس انجمن مهندسی سازه ایران با اشاره به این که ما در حوزه ساخت و مونتاژ در فقر کامل به سر می‌بریم، اظهار داشت: اکثر ساختمان‌‌سازها در مونتاژ ساختمان راهکارهای سنتی را به کار می‌گیرند و اصلا به نوآوری‌های روز توجه نمی‌کنند.
وی افزود: در انجمن مهندس سازه ایران تکنولوژی‌های نوین ساختمانی را تبلیغ و ترویج می‌کنیم.
غلامرضا هوایی بحث خود را اینگونه تکمیل کرد: این انجمن وابسته به وزارت علوم است و تعداد زیادی از اعضای هیات علمی دانشگاه‌های برتر در این انجمن عضو هستند.
وی با اشاره ایزولاتورهای ساختمانی، تشریح کرد: هر بنا برای استفاده از این امکان باید بخشی از حاشیه ساختمان‌ خود را برای گردش ایزولاتور خالی کند.
استاد دانشگاه صنعتی امیرکبیر با اشاره به این که بسیاری از ساختمان ‌های دولتی در ایران طبقات متعددی دارند، عنوان کرد: سیستم جداگر لرزه‌ای برای ساختمان‌ها با طبقات زیاد مناسب نیست، چرا که در چرخه‌های حرکتیِ چندباره خطر واژگونی بنا را بیشتر می‌کند.
وی تصریح کرد: جداگرهای لرزه‌ای باید در بناهایی کوتاه مرتبه‌ای مانند بیمارستان‌ها مورد استفاده قرار بگیرند.
غلامرضا هوایی با بیان این که مصالح اولیه جداگر لرزه‌ای در ایران وجود ندارد، اظهار داشت: لازم است تا بخش خصوصی در این حوزه سرمایه‌گذاری کند، اما به دلیل عدم وجود مشتری هیچ شرکتی راغب به سرمایه‌گذاری نمی‌شود.
وی با اشاره به این که بسیاری از موارد مرتبط با ایمنی ساختمان به وزارت راه و شهرسازی مربوط می‌شود، عنوان کرد: بسیاری از فرهنگ‌های غلط از عملکرد این وزارت‌خانه نشأت می‌گیرند.
رئیس انجمن مهندسی سازه ایران در بخش دیگری از مصاحبه تاکید داشت: در بین کشورهای منطقه رتبه ایران در کیفیت ساخت و ساز وضعیت مطلوبی دارد، در حالی که رتبه ساخت و ساز ایران در مقایسه با تمام کشورهای جهان در حالت متوسط است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;