سؤالات آزمون نظام مهندسی از چه منابعی می‌باشد

در این متن سعی می‌کنیم برای داوطلبان عزیز مشخص کنیم که تست‌های آزمون نظام مهندسی بیشتر از کدام کتاب‌ها تألیف می‌شود و کدام مواد آزمون سهم بیشتری در تست‌های آزمون دارد تا داوطلب به‌راحتی منابع مهم‌تر را که باید وقت بیشتری برای آن صرف کند، بشناسد.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، خب همان‌طور که می‌دانید این آزمون جزوه باز است و معمولاً تعداد مواد آزمون بالا می‌باشد و این باعث سردرگمی داوطلبان می‌شود، اما به طور کل در آزمون‌های عمران، معماری، برق و مکانیک بیشتر سؤالات از مباحث مقررات ملی تألیف می‌شود و این مباحث نقش به سزایی در آزمون نظام مهندسی دارند.
ولی برای دقیق‌تر شدن در هر آزمون و اینکه کدام کتاب‌ها و مباحث مهم‌تر می‌باشد، باید بودجه‌بندی سوالات آزمون نظام مهندسی چند دوره اخیر هر آزمون را مشاهده کرد. در زیر سعی می‌کنیم مباحث مهم برای بیشتر آزمون‌ها را به‌صورت جداگانه بررسی کنیم.
منبع سؤالات آزمون عمران (نظارت، اجرا، محاسبات) کدام کتب می‌باشد؟
در رشته عمران بیشترین سؤالات تاکنون از مباحث مقررات ملی ساختمان بوده و کتاب‌های جانبی سهم ناچیزی در این رشته داشته است.
سؤالات نظارت عمران بیشتر از مباحث ۹ (طرح و اجرای ساختمان‌های بتن آرمه) ۱۰ (طرح و اجرای ساختمان‌های فولادی) هستند و هر ساله حدود ۲۰ تا ۲۴ سؤال از این مباحث تألیف می‌شود و مباحث ۵، ۷، ۸، ۱۱، ۱۲ و راهنمای جوش در رده بعدی قرار دارند و ۳ تا ۵ سؤال از این مباحث طرح می‌شود؛ و به‌طور کل ۱۶ منبع مختلف برای طرح سؤالات وجود دارد.
سؤالات اجرا عمران نسبت به نظارت از کتاب‌های بیشتری طرح می‌شود و بالای ۳۰ منبع برای این آزمون اعلام می‌شود که بعضی از آن‌ها ستاره‌دار هستند و کتاب خاصی برای آن مشخص نشده مانند روش‌ها و مسائل اجرایی ساخت‌وساز، ماشین آلات ساختمانی و… می‌باشد.
در این آزمون باز هم مباحث ۹ و ۱۰ از اهمیت بیشتری برخوردار هستند و سپس مباحث ۵ و ۷ و ۸ و ۱۱ و ۱۲ و ۲۲ و راهنمای جوش جزو منابع مهم برای عمران اجرا می‌باشند.
اما در آزمون محاسبات عمران تعداد منابع محدود به ۵ مبحث بعلاوه آیین‌نامه ۲۸۰۰ زلزله و ۲ منبع ستاره‌دار می‌باشد که در این آزمون مبحث ۸ و ۹ و ۱۰ از اهمیت ویژه‌ای برخوردار هستند و سؤالات این آزمون معمولاً بسیار سخت بوده و تعداد قبولی در آن اندک می‌باشد.
سؤالات آزمون معماری (نظارت و اجرا) از چه منابعی طرح می‌شود؟
آزمون نظارت و اجرا معماری در بین آزمون‌های نظام مهندسی بیشترین پراکندگی سؤالات و بیشترین منابع را به خود اختصاص داده است؛ که سؤالات این آزمون‌ها از حدود ۳۵ منبع مختلف تألیف می‌شود.
و تقریباً از همه مباحث مقررات ملی که جزو منابع باشند سؤال طرح می‌شود به‌اضافه دیگر منابع اعلام‌شده و به همین دلیل پراکندگی سؤالات زیاد است و نمی‌توان یک یا ۲ کتاب خاص را به‌ عنوان منبع مهم‌تر اعلام کرد و داوطلبان عزیز باید تمام منابع را مطالعه کنند.
در آزمون تأسیسات برقی کدام منبع برای طرح سؤالات مهم‌تر است؟
مواد آزمون مهندسی تأسیسات برقی (نظارت و طراحی) حدود ۱۴ عدد می‌باشد که بیشترین سؤالات معمولاً از مباحث ۱۳ (طرح و اجرای تأسیسات برقی ساختمان‌ها) و سپس ۱۵ (آسانسورها و پلکان­ برقی) طرح می‌شود؛ و بالای ۳۰ درصد سؤالات از این ۲ منبع می‌باشد و سپس مباحث ۳، راهنمای مبحث ۱۳، مبحث ۱۲، ۲۲  مهم‌تر می‌باشد.
کدام منابع در آزمون تأسیسات مکانیکی مهم‌تر می‌باشد؟
سؤالات آزمون تأسیسات مکانیکی از پانزده کتاب مختلف تألیف می‌شود که سهم مبحث ۱۴ (تأسیسات مکانیکی) و ۱۶ (تأسیسات بهداشتی) از همه بیشتر بوده و درصد بسزایی از سؤالات از این ۲ کتاب تألیف شده و سپس مباحث ۱۲ (ایمنی و حفاظت کار در حین اجرا) و ۱۷ (لوله‌کشی گاز طبیعی) جزو منابع مهم آزمون نظام تأسیسات مکانیکی هستند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;