زلزله و ایمن سازی ساختمان ها

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز گفت: پیش بینی یک وحدت رویه در خصوص بررسی فنی ساختمان‌ها پس از وقوع زلزله و تعیین ایمن بودن آنها برای اسکان موقت ضروری به نظر می‌رسد.
به گزارش تاسیسات نیوز، مهدی اسماعیلی عصر دوشنبه در همایش آموزشی تخصصی ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها پس از زلزله که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج برگزار شد، ضمن عرض تسلیت سالروز شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی گفت: کشور ما از جهت قرارگیری بر روی گسل‌های زلزله وضعیت حساسی دارد، از این رو البرز مرکزی و به تبع آن استان البرز هم در معرض این خطر بزرگ قرار دارد.
وی مطرح کرد: در مورد طراحی و نظارت فنی ساختمان‌ها مطابق با آئین نامه‌های موجود که تأثیر زلزله در آنها دیده شده از جمله آئین نامه ۲۸۰۰ و دیگر مباحث مقررات ملی ساختمان، همایش‌ها و بحث‌های فنی بسیاری صورت گرفته اما به جز مقاوم سازی ساختمان قبل از زلزله، مسائل مدیریت بحران پس از زلزله هم از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده که کمتر به آنها پرداخته شده است.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان البرز عنوان کرد: یکی از تمهیدات پس از وقوع زلزله، نشریه ۸۳۲ سازمان برنامه و بودجه با موضوع ارزیابی ایمنی ساختمان‌ها پس از زلزله است. هنگام وقوع زمین لرزه، دسترسی به کارشناسان و مهندسان به آسانی امکان پذیر نیست و از طرفی با توجه به گستردگی دامنه آسیب‌ها، پس از وقوع زلزله مراجعات بسیاری برای اعلام نظر نسبی در مورد ایمنی ساختمان‌ها به مراجع مربوطه صورت می‌گیرد.
اسماعیلی با اشاره به اهمیت تعیین تکلیف بهره برداری ساکنان از ساختمان بیان کرد: پیش بینی یک وحدت رویه در خصوص بررسی فنی ساختمان‌ها پس از وقوع زلزله و تعیین ایمن بودن آنها برای اسکان موقت ضروری به نظر می‌رسد. سازمان نظام مهندسی همواره به عنوان یک بازوی فنی و تخصصی بنا بر بند ۱۲ ماده ۷۳ آئین نامه اجرایی قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان آماده همکاری با مراجع استان هنگام بروز حوادث طبیعی است.
وی ضمن اعلام آمادگی این سازمان برای اجرایی کردن نشریه ۸۳۲ و هرگونه همکاری از جمله آموزش بازرسان و اخذ آزمون‌های لازم و دیگر همکاری‌های تخصصی مطرح کرد: پیشنهاد می‌شود کارگروهی متشکل از سازمان نظام مهندسی، برنامه و بودجه و مدیریت بحران استان برای اجرایی شدن این موضوع تشکیل شود تا بتوانیم همه مسائل و مشکلاتی که پس از وقوع زمین لرزه اتفاق می‌افتد را مدیریت کنیم.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;