توجه به نمای ساختمان در شهرسازی کم است

رئیس هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی گفت: توجه به معماری داخل در ساخت و سازهای امروز بیشتر از توجه به نمای آنها است در حالی که نمای ساختمان‌ها هویت شهری را رقم می‌زند و باید به این موضوع توجه بیشتری شود.
به گزارش تاسیسات نیوز، حسین بشیر شنبه شب در همایش ملی هویت و نما در مشهد افزود: بند دوم ماده ۲ قانون نظام مهندسی به معماری و تقویت آن و همچنین حمایت و توسعه ارزشهای اسلامی و فرهنگ ایرانی – اسلامی در معماری و شهرسازی توجه دارد و به برنامه ریزی در جهت توسعه و تقویت ارزشهای اسلامی در معماری و شهرسازی تاکید کرده است.
وی بیان کرد: ایران اسلامی در خصوص معماری تاکنون موفق عمل کرده است اما در نمای ساختمان کم توفیق بوده در حالی که نماهای ساختمان هویت شهری را بوجود می آورند، نماهای ساختمان از نظر شکل و ارتفاع دوره تاریخی را نشان می دهد.
رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی به تلاش این سازمان در راستای برگزاری همایش های ملی در حوزه نظام مهندسی، معماری و شهرسازی اشاره کرد و گفت: از نیمه دوم پارسال تاکنون هفت همایش ملی توسط این سازمان در رشته های مختلف برگزار شده که از جمله آنها همایش های ملی «متروپل، بلندمرتبه سازی، طراحی بر مبنای عملکرد، شهرسازی، برق، نقشه برداری» است.
نمای ساختمان، بازتاب سبک زندگی شهروندان است
دبیر علمی همایش ملی هویت و نما و عضو هیات مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان خراسان رضوی نیز گفت: نما از آن نظر مهم است که اولین سطح مواجهه انسان با پدیده شهر به شمار می رود، انسانها از طریق مواجهه با نما، معماری و شهر را دریافت می کنند، از سوی دیگر نما بازتاب نوع زندگی، سبک زندگی و منش و رفتار شهروندان است، از این رو خالی از مفاهیم فرهنگی و اجتماعی و باورهای انسانی نیست.
مریم استادی افزود: به نظر می رسد پرداختن به موضوع نما و هویت به نظر می رسد کم کم به یک دل مشغولی ماندگار در شهر تبدیل شود، تاکنون گفتگوها و کتابها و مقالات زیاد و متعددی در این خصوص نوشته شده اما هنوز سئوالاتی بر جا مانده است، امروز تلاش کردیم با بهره گیری از نظرات اندیشمندان به این سوالات پاسخ دهیم.
وی بیان کرد: معماری با درک زمینه از محیط اطراف حاصل می شود اما اینکه چه میزان از این زمینه را درک کنیم و چه میزان و از چه چیزهایی برداشت نماییم، چه میزان به گذشته و زمان و مکان پایبند باشیم، این سئوالات ما را به سمت این موضوع می برد که تداوم هویت را به چه نحو در پیوند با گذشته در معماری‌ها می‌توان جست‌وجو کرد.
دبیر علمی همایش ملی هویت و نما گفت: موضوع بعدی ادبیاتی است که در محافل مختلف مطرح می شود و به منظر یا الگوی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی بازمی گردد، سالها است که جامعه مهندسی با این موضوع درگیر است، برای شهر مشهد آن هم به عنوان یک شهر حرم مقام چطور می‌توان الگوی معماری و شهرسازی ایرانی – اسلامی داشت، چهره امروز مشهد چه نسبتی با الگوی ایرانی – اسلامی و معماری شهرسازی ایرانی – اسلامی دارد؟
وی افزود: اگر صحبت از معماری امروز و توسعه های جدید می کنیم، احتمال اینکه توسعه جدید بتواند هویت جدیدی تولید کند و این تولید جدید و بازتولید هویت برمبنای چه ریشه هایی از گذشته باشد، آیا نیاز است که گذشته را حفظ کنیم یا فناوریهای جدید می توانند پیوندی را با معماری گذشته برقرار کنند؟ این سه سوال که به نظر می رسد سوال کلی معماری و شهرسازی در عرصه امروز است را در قالب سه سخنرانی کارشناسان زبده این بخش و بررسی آنها در سه کارگروه با حضور اندیشمندان و مهندسان ساخت و ساز به بررسی گذاشته‌ایم.
به گزارش ایرنا، در ادامه این آیین مهدی حجت کارشناس حوزه معماری در خصوص «تحقق سیما و منظر ایرانی – اسلامی»، هادی ایوانی کارشناس دیگر در خصوص «تداوم هویت در پیوند گذشته و حال» و علیرضا مشهدی میرزا کارشناس دیگر در خصوص «بازتولید هویت در توسعه جدید از طریق فناوریهای نوین» سخنرانی کردند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;