زلزله، نظام مهندسی و برخی مقاومت ها

در پی حادثه زلزله در کرمانشاه و ایلام و برخی دیگر از استان‌های کشور در یکشنبه‌شب، 21 آبان 96، مهندس صابر پیربرناش، مدیرکل روابط عمومی نظام‌مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به پرسش تاسیسات نیوز درباره کیفیت و مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله گفت: «باید مسأله را اساسی‌تر دید و این‌گونه موردی و به‌محض مواجهه با زلزله به یاد مقاومت ساختمان‌ها در برابر زلزله نیفتاد.


به‌هرحال مبحث ناایمنی ساختمان‌ها که همواره مورد دغدغه سازمان نظام‌مهندسی ساختمان مي باشد و مشکلاتی که این سال‌ها همواره سرجایش باقي مانده است، راه درمانش همان اجرای بی کم و کاست خط مشي ابلاغی مقام معظم رهبری در سال 84 است.


باید دقت کنیم که اين سياست هاي كلان ابلاغي، وظایف ما را در باب اجرای مقررات ملی ساختمان و ساخت و ساز ايمن و استاندارد مشخص کرده است.


ما باید به نحو احسن و برنامه ريزي شده در پی اجرای این دستورالعمل باشیم. اما سوال بزرگ اينجاست كه دستگاه‌های متولی در این زمینه چقدر موفق عمل کرده‌اند؟ بطور مثال در خصوص اجراي عملیات ساختماني که مطابق نص صريح مقررات ملی ساختمان بايد توسط مجری ذی‌صلاح ساخته شود، می‌بینیم که شهرداری تمکین نمی‌کند.

 

يا حضور توامان مهندسان ناظر سازه،معماري،مكانيك و برق كه مطابق قانون بايد در كليه پروژه هاي ساختماني حضور داشته باشند، در حال حاضر با مقاومت همان نهادهاي مورد اشاره اجرايي نمي شود.”

 

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;