روز مقدس

روح اله واصف/ سردبیر پایگاه خبری تاسیسات نیوز: همکاران گرامی سلام و خداقوت /در عرصه پیشرفت های جهانی، آن چه که باعث تحولات عظیم بشری شده است، علوم مهندسی است. کاری که جیمز وات انجام داد یا ادیسون یا کریر، هریک برای آغاز فصلی نو در تاریخ جهان کافی است. می توان تاریخ را به پیش از اختراع یارانه یا پس از آن تقسیم کرد.
تهویه مطبوع یا نیروگاه نیز می توانند تاریخ را از نو بنویسند. تمام این پیشرفت های اعجاب آور و معجزه وار را مدیون مهندسانی هستیم که زمانی فکر کردند و بعد عمل کردند و بارها باختند و یک بار بردند. در این روند فکر و ساخت بودند بسیاری که بعد از باخت ادامه ندادند و اکنون نمی شناسیمشان! این نام ها شاید اکنون نیستند اما اثرات کارهایشان مانده است. ما تلاش کل تیم ادیسون را به نام خود او می شناسیم. پس در تاریخ مهندسی صدها نام هست و هزاران نام نیست؛ اما وجود دارد.
در کشور ما نیز چنین بزرگانی بودند و هستند. شاید در مقطعی از دانش مهندسی منفک شده ایم؛ اما بازهم با رجوع به پیشرفت های جهانی، خود را بازسازی کرده ایم. مهندسان ایرانی در زمانی، اختراعات و ساخت هایی انجام داده اند که تاریخ ساز بوده است. قدیمی ترین کوره ذوب فلزتاریخ در سیلک کاشان، قنات های زندگی بخش در سراسر ایران، بادگیرهای یزد و کاشان، سازه های آبی شوشتر، تصفیه خانه آب چغازنبیل، ساختمان های عظیم هخامنشی، ساسانی و یا صفوی هریک فصلی از تاریخ مهندسی ایران است که الهام بخش مهندسان سراسر جهان بوده است. در قرن حاضر نیز ایرانیان نبوغ خود را نشان داده اند و چه در داخل کشور و چه در سایر کشورهای جهان دانش و هوش خود را به رخ کشیده اند. نمونه های سدها، برج ها، نیروگاه ها، پالایشگاه ها و بیمارستان های متعدد ایرانی و بین المللی را همه بلدیم و می توانیم نام ببریم.
درد بزرگ مهدسان ایرانی مقیم در داخل ایران آن است که چنان که باید و شاید قدر ندیده اند و به جایگاهی که باید نرسیده اند. در بحران کرونا هیچ تریبونی از سازندگان صدها بیمارستان کشور تشکر نکرد. سازه هایی که به لطف شب بیدارماندن ها و جمعه کارکردن ها ایجاد شده است و همه می دانیم که در چرخه ساخت، کمترین دست مزد را مهندسان کسب می کنند. در همین ایام نگهداری تاسیسات بیمارستان ها و تعمیر آلوده ترین دستگاه ها چون فیلتر هواساز یا تجهیزات بخش های مراقبت ویژه با همین مهندسان بوده است. گاهی کل هزینه طراحی یک ساختمان کمتر از حق الزحمه  پیمانکار گچ کار یا سنگ کار است. همه شغل ها محترم و لازمند اما مهندسی همچنان مهجور است.
درد دل ما باشد برای خودمان. روز ما مبارک. روز مقدس دلاور مردان و زنانی که همه چیز را ساختند به جز زندگی خودشان را و همیشه درد آنها، درد ساخته هایشان بوده است و نه درد خودشان. مهندسانی که صدها خانه و باشگاه ساختند و دریغ از باشگاهی در شأن خودشان. روز مقدس مهندس مبارک!
منبع تاسیسات نیوز
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;