روز جهانی شهرسازی و چالش های پیش رو

 رفیعیان عضو هیات علمی گروه شهر سازی دانشگاه تربیت مدرس: آن چیزی که بدیهی است شهرسازی حلقه اتصال نظام مهندسی کشور است که بعد کالبدی و نظام اجتماعی مهندسی را بر عهده دارد. وقتی بحث مشارکت به میان می آید غالبا افکار متوجه لزوم شرکت مردم در نظام شهرسازی می شود. حال آنکه تاکید این موضوع برحضور و مشارکت هرچه بیشتر شهرسازان در تشکل های تخصصی و رعایت چارچوب های حرفه ای در امرآموزش، ارجاع کار، قبول مسئولیت های تخصصی است که این مهم علاوه براینکه در ارتقاء کیفیت ساخت و ساز و زندگی و اعتلای جایگاه رشته شهرسازی در نظام مهندسی ساختمان اثرگذار است و نهایتا موجب می شود مباحث مهندسی و کنترل ساختمان از بخش دولتی و نهادهای عمومی به بخش خصوصی و انجمن های صنفی و حرفه ای سوق یابد. تشریح جایگاه شهرسازی در نظام مهندسی به کمک روش توصیفی – تحلیلی و لزوم مشارکت شهرسازان در همه عرصه های ساخت و ساز شهری از جمله صنعت ساختمان،کنترل تک بناها و انطباق با کلیت شهر از دستاوردهای این رشته محسوب می شود. دکتر رفیعیان در ادامه در خصوص بحرانهای ساختمان و مسکن و هدر رفت سرمایه در شهرها و روستا و نقش شهرسازی در حوزه ساختمان سازی افزود: عوامل موثری در حوزه مسکن اثر گذار است از جمله فرهنگ اقتصادی حاکم بر جامعه و نگاه مسکن به عنوان کالای مصرفی با توجه به نیاز انسان به این کالا در هدر رفت سرمایه تایر گذار است. بنابراین تلاش باید صورت گیرد تا با مشارکت های لازم در شرایط حاکم کشور به سمت ایجاد محیطی پایدار در حوزه مسکن بدون هدررفت سرمایه حرکت کنیم.
در خصوص راهکار  برطرف کردن اورلپهای رشته ها در حوزه شهرسازی  با رشته معماری در موضوع سیما و منظر شهری باید گفت؛ هرسیستمی نیازمند گفتمان خودش است، در موضوع شهرسازی در حوزه دانش و بینش تعارضی با قلمرو معماری وجود ندارد  اساسا مقایسه ها با هم متفاوت است، لذا باید با الگوی رفتاری تا حدودی با هم دیگر هم پوشانی داشته باشند. بنابراین باید قلمرو معماری و شهرسازی را یک قلمرو مکمل هم بدانیم.
همچنین آموزشهای آکادمیک در حوزه نظام مهندسی، یکی از چالشهای حاکم در نظام شهرسازی شکافی است که بین دانش نظری و عملی وجود دارد. در واقع ذات علم شهر سازی نوعی شکاف بین دانش نظری و اجرایی است که این هم از خاصیت دانش نظری است. البته این شکاف طبیعی است. باید هم در بعد علمی و هم اجرایی همخوانی و هماهنگی بوجود آید.
در این راستا مهمترین وظیفه ای که بر عهده مهندسان شهرسازی است، بر این اعتقاد دارم نظام مهندسی مدافع مردم و متعهد به بالا بردن ارتقای کیفیت محیط شهرها به اخلاق مداری و قانون مداری و توجه به ارزشهای انسانی و فرهنگی و با تحلیل و تقویت مسایل شهرها گام بر می دارد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;