رصدخانه شبکه برق و انرژی تهران به هوش مصنوعی مجهز می‌شود

مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ از تجهیز رصدخانه شبکه برق و انرژی تهران به هوش مصنوعی خبر داد.
به گزارش تاسیسات نیوز، حبیب‌اله رواقی اردبیلی” در خصوص بهره‌گیری از هوش مصنوعی در صنعت برق گفت: ما شاهد افزایش روزافزون کاربرد هوش مصنوعی در مهندسی برق هستیم. این فناوری نوآورانه، با استفاده از یادگیری عمیق و سایر الگوریتم‌های هوشمند مبتنی بر داده‌کاوی به همراه بسترهای هوشمند مخابراتی، می‌تواند در اتخاذ تصمیمات هوشمندانه و بهینه در مواجهه با چالش‌های پیچیده صنعتی به مهندسین کمک کند.
وی افزود: هوش مصنوعی به عنوان روش نوینی که برای استخراج الگوهای مخفی از انبوه اطلاعاتی که در شبکه توزیع به واسطه وجود مشترکان متعدد وجود دارد، می‌تواند نقش مهم و اساسی در ارائه برنامه‌های راهبردی و کلان صنعت برق با افق آینده‌نگری ایفا کند.
مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ ادامه داد: در همین راستا این شرکت توزیع نیروی برق تهران برنامه‌های متعددی را از سال قبل در این حوزه طرح‌ریزی کرده که راه‌اندازی رصدخانه شبکه برق و انرژی شهر تهران و شبکه راهبری و پایش مشترکان کلان‌شهر تهران از مهمترین آنها بوده و در سال ۱۴۰۳ این مجموعه به فناوری هوش مصنوعی مجهز می‌شود.
رواقی در بخش دیگر سخنان خود گفت: شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ در زمینه استفاده از هوش مصنوعی برنامه دیگری هم طرح‌ریزی کرده است که شامل تخمین بار شبکه مبتنی بر هوش مصنوعی، یادگیری ماشین و پیاده سازی سیستم نرم افزاری در حوزه GIS بر اساس چت هوشمند در حوزه معاونت مهندسی و نظارت، پاسخگوی به مشترکان و ذی‌نفعان در راستای افزایش رضایت آنها با استفاده از هوش مصنوعی در حوزه خدمات مشترکان، ارتقای قابلیت‌های مرکز راهبری و پایش شبکه فشار ضعیف مشترکان با استفاده از هوش مصنوعی در حوزه بهره برداری و استفاده از امکانات هوش مصنوعی در ارتقای بهره‌وری و آموزش در حوزه منابع انسانی می‌شود.
وی در ادامه تصریح کرد: در راستای بهره‌مندی از امکانات موجود در کشور برای افزایش بهره‌وری و رضایت‌مندی مشترکان، تفاهم نامه مشترکی با با ستاد توسعه و فناوری هوش مصنوعی ریاست جمهوری منعقد شده است و همچنین برای اولین بار در کشور مدرسه بهارانه با موضوع هوش مصنوعی و داده‌کاوی در صنعت برق توسط این شرکت برگزار خواهد شد.
مدیر دفتر تحقیقات شرکت توزیع نیروی برق تهران بزرگ با اشاره به چالش‌های پیش روی استفاده از این فناوری نوظهور در صنعت برق بیان کرد: مهمترین چالش موجود موضوع امنیت و صیانت از حجم بالای اطلاعات و چالش بعدی نیز موضوع نیروهای متخصص و خبره به دلیل نو ظهور بودن این تکنولوژی است.
وی در ارتباط با دیگر چالش‌های پیش روی فناوری هوش مصنوعی در صنعت برق گفت: چالش بعدی موضوع صحت و دقت داده و اطلاعات موجود در صنعت است، چراکه هوش مصنوعی به اندازه اطلاعات ورودی هوشمند خواهد بود. و نهایتاً موضوع استانداردها و مسائل حقوقی این فناوری هم از دیگر چالش‌های پیش روی این فناوری است.
رواقی اردبیلی در خصوص کاربرد هوش مصنوعی در صنعت برق اظهار داشت: شناسایی دقیق الگوی مصرف و مدیریت بار، استفاده بهینه از خودروهای برقی، توسعه سیستم‌های انرژی‌های تجدیدپذیر و مدیریت شبکه‌های توزیع فعال، برقراری امنیت سایبری، تعمیر و نگهداشت هوشمند شبکه و استفاده از دوقلوهای دیجیتال از جمله زمینه‌های کاربرد هوش مصنوعی در صنعت برق است.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;