رشد خطرناک زباله‌های الکترونیک در آسیا

به گزارش تاسیسات نیوز، سازمان ملل متحد اعلام کرد که زباله‏ های الکترونیکی به شدت در سراسر آسیا در حال افزایش بوده و عواقب جدی برای سلامت انسان و محیط زیست در پی خواهد داشت.





به گزارش ایسنا به نقل از خبرگزاری فرانسه، با افزایش درآمدها مردم تمایل بیشتری به خرید گوشی‏های هوشمند و گجت‏های مختلف دارند که این امر سبب انباشته شدن انبوهی از زباله‏های الکترونیکی e-waste شده است.





زباله‏ های الکترونیکی در آسیا در پنج سال گذشته 63 درصد افزایش یافته و در این گزارش که از سوی دانشگاه سازمان ملل متحد ارائه شده به بسیاری از کشورهای سراسر منطقه هشدار داده شده تا روش‏های بازیافت و دفع این زباله را ارتقا بخشند. به گفته محققان این پژوهش، برای بسیاری از کشورها که در حال حاضر فاقد زیرساخت‏های لازم برای مدیریت زباله‏های الکترونیکی هستند، افزایش حجم این زباله‏ها یک معضل اساسی محسوب می‏شود.





چین و برخی از بخش‏های دیگر آسیا برای سال‏های متمادی زباله‌دانی لوازم الکترونیکی کشورهای توسعه یافته بوده و این زباله‏ ها را در کارخانه‏ های غیرایمن و فوق ارزان‏ بازیافت کرده ‏اند.





اما در این گزارش آمده است که در سال‏های اخیر، آسیا خودش به عنوان تولیدکننده و منشا زباله‏ های الکترونیک ظهور کرده چرا که مصرف‏کنندگان به‌طور فزاینده در حال خرید گوشی‏ های هوشمند، تبلت، یخچال و فریزر، رایانه‌های شخصی و تلویزیون هستند.





در بین سال‌های 2010 تا 2015، حجم زباله‏ های الکترونیکی چین دو برابر جمعیت آن شده است. از نظر سرانه تولید زباله‏های الکترونیکی، هنگ کنگ به‌عنوان بدترین منطقه‏ در این قاره شناخته شده که در آن هر فرد به‌طور متوسط 7/ 21 کیلوگرم (8/ 47 پوند) زباله الکترونیکی در سال 2015 تولید کرد. سنگاپور و تایوان نیز به ترتیب در تولید زباله‏ های الکترونیکی بالایی برخوردار بوده و به ازای هر نفر بیش از 19 کیلوگرم زباله الکترونیکی در سال 2015، تولید شد.





کامبوج، ویتنام و فیلیپین پایین‌ترین رتبه را در تولید زباله‏های الکترونیکی داشته و به‌طور متوسط هر فرد حدود یک کیلوگرم زباله تولید می‏کند. در همین حال، انهدام یا بازیافت زباله‏ های الکترونیکی به صورت نادرست و غیر قانونی، افراد را در معرض مواد شیمیایی بسیار سمی قرار داده که منجر به عواقب بسیار جدی برای سلامتی و محیط‌زیست می‏شود.





اسیدهایی که برای جدا کردن فلزات در محصولات الکترونیکی استفاده می‏شود، یک مشکل و نگرانی بزرگ بوده و استنشاق یا قرار گرفتن در معرض آنها باعث مشکلات جدی برای سلامت انسان می‏شود. متاسفانه کودکان ساکن این شهرها دارای میزان بالایی از سرب در خونشان هستند.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;