رسوب کردن مخزن مهمترین سد ایران

به گزارش تاسیسات نیوز به نقل از خبرگزاری مهر، سد دز یکی از نقاط کانون تامین آب و برق ایران است با رسوب های اخیر دیگر امکان بهره برداری ندارد و باید سد های جدید ساخته شود.

سیدمحمدرضا رضازاده گفت: سد دز تنها مخزن رودخانه دز است که پس از گذشت ۵۰ سال از زمان ساخت، ۷۰۰ میلیون مترمکعب از حجم مخزنش با رسوب پرشده و ادامه این روند سبب از بین رفتن خاصیت این سد می‌شود. این مقام مسوول در وزارت نیرو اظهار کرد: در این زمان که کشور در دوران خشکسالی قرار دارد، این سد به دلیل نداشتن ظرفیت کافی سرریز کرده و بخشی از آب هدر رفته است.

وی با بیان اینکه نمی‌توان سدسازی را به طور مطلق درست یا غلط دانست، تصریح کرد: زمان بارندگی در ایران متناسب با زمان نیاز به آب در بخش کشاورزی نیست، بنابراین برای جمع‌آوری بارندگی‌های نابهنگام که پراکندگی مکانی مناسبی نیز ندارد، چاره‌ای جز سدسازی نیست.

وی با اشاره به سیل فروردین امسال در حوضه آبریز کارون، گفت: حجم آبی این سیل معادل ۶ هزار مترمکعب برثانیه بود که سدهای رودخانه کارون مانع ورود آن به شهر اهواز شد؛ در حالی که در گذشته تعدد و شدت سیل سبب استفاده از قایق در این شهر برای تردد می‌شد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;