ردیاب‌های کوسه در خدمت توربین بادی

 

به گزارش تاسیسات نیوز، در یک مطالعه جدید، محققان به منظور بهبود عملکرد آیرودینامیکی هواپیماها، هلی بردها و توربین های بادی از ردیاب های کوسه استفاده کردند.


کوسه ها قبل از سکونت دایناسورها در کره زمین وجود داشته اند. پس تعجب آور نیست که کوسه ها همانند وال ها می توانند درس هایی در مورد حرکت کارامدتر از میان آب و هوا به ما بدهند.




تیمی از بیولوژیست ها و مهندسان دانشگاه هاروارد و دانشگاه کارولینای جنوبی به امید ساخت هواپیماها، پهبادها و توربین های بادی کارامدتر، بررسی تازه ای روی شاخص های کوسه انجام داده اند.


پوست کوسه با دندانه های زیاد، هزاران پوسته کوچک با اندازه و شکل های مختلف برای بخشهای مختلف بدن پوشانده شده است. کوسه ها از شکل بدن خود برای افزایش لیفت و کاهش کشش در زمان حرکت در آب استفاده می کنند و هواپیماها هم همین کار را برای حرکت در هوا انجام می دهند؛ در نتیجه این ماهی برای تحقیق روی ایرفویل ها – مقطع عرضی ایرودینامیکی بال یک هواپیما ایده آل است.




یکی از محققان این تیم می گوید: «ما مطالب زیادی در مورد ساختار این دندانه ها که شبیه دندان انسان است می دانیم اما عملکرد آنها هنوز جای بحث دارد.


بیشتر تحقیقات روی پوسته های کوسه به نحوه تاثیر روی کشش پرداخته اند اما تیم جدید روی لیفت متمرکز شده اند.




به طور خاص محققان سریع ترین کوسه اقیانوس ها را با استفاده از سی تی اسکن روی اشکال دندانه هایشان که سه لبه برآمده دارد برای مدل سازی و چاپ آنها در سه بعد بررسی کردند. آنها اشکال را روی یک فویل چاپ، آن را از داخل مخزن جریان آب با استفاده از 20 چیدمان مختلف اندازه دندانه و موقعیت ردیف ها تست کردند. آنها دریافتند با عمل به عنوان ژنراتورهای ورتکس قوی، دندانه های روی ایرفویل تا حد زیادی می تواند لیفت را افزایش دهد.


این ژنراتورهای وورتکس می تواند در مقایسه با یک ایرفویل بدون ژنراتور وورتکس به بهبود عملکرد 323% دست پیدا کند.



 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;