راه های صرفه جویی بیشتر برق چیست؟

قبل از شروع فصل بهار زمزمه های کمبود برق در کشور به گوش می رسید و در نهایت پیش از شروع تابستان خاموشیها آغاز شد. علل این خاموشی نبود نیروگاه های برق آبی، افزایش مصرف و حضور یک مهمان ناخوانده به نام رمز ارزها معرفی شد اما راه حل چیست؟
به گزارش تاسیسات نیوز، پیش از شروع تابستان، خاموشی های بدون برنامه، تهران و استان های دیگر را فراگرفت. هرچند که بعد از تحمیل چند دوره خاموشی جداولی منتشر شد اما گاها دیده می شود که این جداول نیز چندان با خاموشی های تحمیلی مطابقت ندارد که البته سخنگوی صنعت برق علت این عدم تطبیق را وقوع حادثه و افزایش مصرف اعلام کرده است.
آنطور که کارشناسان می گویند، افزایش مصرف برق طی سال های اخیر و عدم توسعه شبکه برق رسانی به دلیل تحریم های ظالمانه و کاهش بارندگی ها نسبت به سال های گذشته مشکلاتی را برای صنعت برق به وجود آورده؛ تا جایی که اکنون دیگری خبری از تولید ۱۲ هزار مگاوات برق آبی ها در کشور نیست و این عدد به نزدیک صفر رسیده است.
از سوی دیگر فرسودگی تجهیزات برق باعث افزایش هفت درصدی هدررفت برق شده است. همچنین گرمای زودرس و بی سابقه در کشور از دلایل مصرف بیشتر برق شناخته شده است. در این میان نمی توان وجود ماینرهای غیرمجاز در کشور برای تولید رمز ارزها را نادیده گرفت. البته تا کنون تعداد قابل توجهی از آنها توسط نهادهای ذیربط شناسایی و کشف شده است اما همچنان به عنوان یکی از معضلات صنعت برق شناخته می شوند.
از سویی دیگر افزایش مصرف برق در اثر بیماری کرونا طی ۱۸ ماه گذشته نیز برای قرمز شدن شرایط بی تاثیر نبوده است. همچنین رعایت نشدن الگوی مصرف برق در سراسر کشور و افزایش بی رویه مصرف در حوزه آب و برق موضوعاتی هستند که نمی توان ساده از آن ها عبور کرد. در این میان باید توجه داشت که لجام گسیختگی در برخی بخش های صنعت آب و برق کشور و عدم اجرای تعهدات لازم در توسعه شبکه به میزان تعیین شده سالانه نیز نقش مهم و اساسی در بروز خاموشی های اخیر دارد که باید بیشتر مورد توجه صنعت برق قرار گیرد.
راه حل چیست؟
حال که این نواقص و مشکلات وجود دارد، باید به دنبال راه حل خلاصی بود. طبق گفته کارشناسان، کاهش مصرف برق از سوی نهادها و دستگاه هایی همچون مراکز و پادگانهای تحت مدیریت ستاد کل نیروهای مسلح و وزارتخانه هایی همچون نفت که می توانند در صورت مدیریت مصرف و استفاده از ژنراتورهای برق، حجم میزان مصرف در دو ماه آینده را تا سقف ۴۰۰۰ مگاوات کاهش دهند، عامل موثری در این راستاست.
مدیریت مصرف در حوزه ی صنایع که با ورود معاون اول ریاست جمهوری و وزارت نیرو اعمال شد می تواند در این مهم نقش داشته باشد. همچنین کاهش مصرف برق از طریق کم کردن و خاموشی تعدادی از دستگاه های سرمایشی در کلیه ادارات و دوایر دولتی، بانک ها، شهرداری ها و نظایر آنها می تواند تاثیر گذار باشد. در شرایط حال حاضر دیگر نیازی نیست کارمندان بانک طبق پروتکل های تشریفات بانکی با کت و لباس فرم پشت گیشه یا میز کار بنشینند و مجبور باشند به جای روشن نگه داشتن یک دستگاه سرمایشی، دو یا سه دستگاه را روشن نگه دارند!
 نکته دیگری که می تواند در این میان تاثیر ویژه ای در دور زدن خاموشی ها داشته باشد، این است که شهرداری ها در سراسر کشور اهتمام لازم را داشته باشند و روشنایی کلیه معابر، خیابان ها، پارک ها و مکان های عمومی را به یک سوم تا نصف کاهش بدهند؛ از خاموشی مطلق اجتناب شود، اما روشنایی ها به نصف کاهش یابد.
همچنین  وزارت راه و شهرسازی اقدام به کاهش روشنایی جاده ها و اتوبان هایی کند که به نصف و حداقل رساندن آنها باعث ایجاد مخاطرات جاده ای نشود. کلیه اماکن مذهبی نیز سطح روشنایی خود را به نصف و کمتر از نصف برسانند.
با انجام این کارها تحمل خاموشی یک نوبت در روز برای مردم نه تنها ساده و قابل تحمل خواهد شد، بلکه شاهد کاهش مصرف برق خانگی به صورت خودجوش از سوی مردم خواهیم بود و دیگر نیازی به قطعی برق نیز نخواهد بود.
منبع ایسنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;