راه اندازی عجولانه بازار آب، فاجعه‌بار است

مدیر کل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو گفت: پیاده‌سازی بازار آب اگر بدون فراهم شدن الزام‌ها و ساز و کارها و به صورت عجولانه باشد می‌تواند فاجعه‌بار باشد و خسارت‌های جبران‌ناپذیری‌ به منابع آب وارد کند.
به گزارش پایگاه خبری تاسیسات نیوز، بنفشه زهرائی با اعلام این خبر افزود: وزارت نیرو مصمم است با حداکثر دقت و نهایت آینده‌نگری، بازار آب پیاده‌سازی شود و در این فرایند تعجیل صورت نگیرد.
وی ادامه داد: در چهار سال گذشته مطالعاتی در باره راه‌اندازی بازار آب و امکان‌سنجی فرصت‌ها و چالش‌های آن انجام شده‌ که این مطالعات با نظارت وزارت نیرو در شرکت مدیریت منابع آب ایران صورت گرفته است.
زهرائی خاطرنشان ساخت: براساس خروجی مطالعه‌های صورت گرفته، ساز و کاری که در قالب آن می‌توان بازار آب در کشور راه اندازی‌ شود معرفی‌ و الزام‌ها، فرصت‌ها و چالش‌ها نیز شناسایی شده است، ‌همچنین در چند دشت به صورت آزمایشی، مطالعات جزئی‌تری در مورد اینکه راه‌اندازی بازار آب در آن مناطق به چه صورتی می‌تواند انجام و چه شرایطی خواهد داشت نیز صورت گرفته است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه هنوز بازار آب به شکل اجرایی در هیچ کدام از مناطق آزمایشی به اجرا در نیامده است، گفت: پیاده سازی بازار آب نیازمند ایجاد پیش‌زمینه‌هایی است که هنوز فراهم نشده‌ و از مهمترین آنها این است که باید تحلیل حجمی آب به طور کامل محقق شود.
وی ادامه داد: برای هر مصرف کننده‌ای‌ که آب را از سطح یا زیرزمین برداشت می‌کند باید کنتور یا ابزار اندازه‌گیری نصب شده باشد و این کنتور مجهز به کارت شارژ یا سیستم تله‌متری برای قطع برق یا هر شیوه‌ای دیگر باشد که بتوان بر مصرف مصرف کننده نظارت داشت.
وی افزود: این نظارت، ضروری است زیرا وقتی تبادلی در بازار شکل می‌گیرد از یک طرف باید مشخص و کنترل شود که آن کسی که حق آبه یا مصرف خود را به دیگری واگذار می‌کند در عمل مصرف خود را کاهش داده و از طرف دیگر مشتری نیز در سقف خریداری شده مصرف کرده است که این شرایط هنوز در بسیاری از دشت‌های کشور به دلایل مختلف فراهم نیست.
زهرائی ادامه داد: دومین نکته مهم قبل از راه‌اندازی بازار آب، تعیین تکلیف برداشت‌های غیر مجاز است‌ که باید ساماندهی شده و در واقع به حداقل ممکن رسیده باشد.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو درباره چرایی روشن شدن تکلیف برداشت‌های غیر مجاز گفت: این امر برای آن است که اطمینان حاصل شود همه تبادلات و برداشت‌های انجام شده در فرایند بازار، قابل مدیریت است.
وی افزود: از دیگر ساز و کارهای لازم برای ایجاد بازار آب، فراهم ساختن ساختار است که از جمله آنها می‌توان به شکل‌گیری هیات تنظیم مقرارت بازار اشاره کرد تا بتواند جزئیات قواعد، آیین‌نامه‌ها و دستورالعمل‌هایی که در بازار باید برای تبادل آب و مواجه با تخلفات شکل بگیرد توسط این هیات تنظیم شود.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با بیان اینکه مطالعات نشان داده در بسیاری از مناطق، هنوز پیش‌نیازهای لازم برای پیاده سازی بازار فراهم نشده است، اضافه کرد: بازار یک ساز و کاری است که اگر بدون فراهم شدن الزام ها و زیرساخت‌ها و عجولانه پیاده‌سازی شود می‌تواند خسارت‌های جبران ناپذیری به منابع آب وارد کند و بر این اساس وزارت نیرو در واقع تلاش دارد با حداکثر دقت و نهایت آینده‌نگری، این بازار پیاده سازی شود و در این فرایند تعجیل نباشد.
برخورد با چاه‌های غیرمجاز پیش نیاز پیاده‌سازی بازار آب
وی درباره چاه‌های‌ غیرمجاز و چگونگی رفتار آنها در بازار آب، گفت: اکنون چندین سال است که در قالب طرح احیاء و تعادل بخشی آبخوان‌ها بحث برخورد با چاه‌های غیرمجاز و برداشت‌های غیر مجاز به شدت در حال پیگیری بوده و این طرح در دشت‌هایی به خوبی پیاده‌سازی شده است.
زهرائی ادامه داد: در این دشت‌ها مطابق مقررات و قوانین برای چاه‌ها پروانه صادر شده  یا مسلوب المنفعه شده‌اند، اما در برخی مناطق به دلایل مختلف از جمله چالش‌های اجتماعی و ‌مشکلاتی که برای اشتغال صاحبان چاه‌های غیر مجاز وجود دارد برخورد با آنها پیشرفت مناسبی نداشته است.
مدیرکل دفتر مدیریت مصرف و ارتقای بهره‌وری آب و آبفای وزارت نیرو با تاکید بر اینکه در برخی دشت‌های عملکرد مناسبی داریم به گونه‌ای که میزان برداشت‌های غیر مجاز، کم شده و به حداقل رسیده است، افزود: از این نظر، امکان پیاده‌سازی بازار در آن مناطق وجود دارد اما برای پیاده‌سازی بازار، بحث تحویل حجمی و اندازه‌گیری و کاهش میزان مصارف خیلی مهم است که هنوز در بسیاری مناطق محقق نشده است.
منبع ایرنا
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;