راه اندازی ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در نظام مهندسی

اولین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در سازمان نظام مهندسی ساختمان برگزار شد.
به گزارش تاسیسات نیوز، اولین پیش جلسه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد و اعضا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در این خصوص پرداختند.
در این جلسه تقی زاده رئیس ستاد ضمن معرفی اعضای ستاد اجرایی مبحث ۲۲، به بیان اهداف تشکیل این ستاد و پیش جلسه آن پرداخت و گفت: برای اجرای مبحث ۲۲  یکی از موضوعات مهم، انجام مطالعات تطبیقی سایر کشورهای جهان در خصوص پیاده سازی امر مهم نگهداری در ساختمان ها و استفاده از تجارب سایر کشورها می باشد.
وی تاکید کرد: مبحث ۲۲ را باید  با همکاری همه دستگاه های مربوطه و همه استان ها اجرایی کرد.
در ادامه مهندس مومنی مقدم از تعیین ۱۱ اولویت مهم در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سال ۹۹ سخن گفت و اظهارداشت: اجرایی کردن مبحث ۲۲ یکی از این اهداف است و می توان با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت ها این مهم را محقق کرد.
در همین حال، دکتر بهرویان رییس انجمن مدیریت نگهداری ساختمان و همچنین عضو اسبق کمیته مقررات ملّی ساختمان خواستار حذف واژه تعمیر از مقوله نگهداری در ساختمان شد و گفت: باید مفهوم “مدیریت نگهداری” به جای “نگهداری و تعمیرات” به کارگرفته شده شود.
 وی خاطرنشان کرد: در دنیا با برنامه ریزی بر روی مدیریت نگهداری، شاهد افزایش ایمنی، بهره وری و ایجاد صرفه جوئی بوده ایم, این در حالی است که در ایران بودجه ها برای تعمیرات اختصاص داده می شود نه مدیریت نگهداری !
رییس انجمن مدیریت نگهداری ساختمان توضیح داد: در کشور آلمان صرفا ۱۷ تا ۱۸ درصد صرف مقاوم سازی زیرساخت می شود اما در ایران ۷۰ تا ۸۰ درصد صرف تعمیرات در حوزه های زیرساخت کشور می شود.
بهرویان, با انتقاد از عدم اجرای مبحث ۲۲ اظهارداشت: با اجرای درست مبحث ۲۲ می توان برای ۳۵۰ هزار مهندس اشتغال زایی کرد، ضمن اینکه یکی از روش های مهم این امر فرهنگ سازی و آموزش است.
در ادامه جلسه مهندس خطیبی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران گفت: حلقه مفقوده مبحث ۲۲ بازنگری و ویرایش نیست بلکه برنامه ریزی و اهتمام به اجرای آن است.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در مدیریت قبلی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی انجام شده که با تکمیل آن تضمینی بر اجرای این مبحث خواهیم داشت، اظهارداشت: یکی از راه کارهای مهم در اجرایی کردن این مبحث، همکاری دستگاه ها برای ایجاد مانع برای ذینفعانی است که نگهداری ساختمان را به هر علتی دنبال نمی کنند.
خطیبی توضیح داد: به عنوان مثال استفاده از پتانسیل قوه قضاییه در مرحله نقل و انتقال ملک از طریق مشاوران املاک است به گونه ای که تا زمانی که “گواهی سلامت” ضمیمه اسناد ساختمان نباشد، دفاتر ثبت وارد عمل نشوند.
 به گفته وی، در بحث شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می توان موضوع مدیریت نگهداری را در سامانه یکپارچه کشوری پیاده سازی کرد.
 خطیبی در ادامه به نمونه موفق طرح جهادی اجرا شده در گذشته در شهر تهران با همکاری دادستانی و شهرداری تهران اشاره و تصریح کرد: در این طرح ۳۰  پاساژ شناسایی و پلمب  شدند ولی مالکان نسبت به رفع مسائل ساختمان اقدام نکردند و اجازه بازگشایی داده نشد اما این موضوع هم مقطعی بود و ادامه نیافت.
 خطیبی در ادامه دعوت از سوی مسوولان آتش نشانی و سازمان ملی استاندارد برای شرکت در جلسات ستاد اجرایی مبحث ۲۲ را برای همکاری بیشتر پیشنهاد و تصریح کرد . در شهر تهران سعی شد از تمامی گروه های تخصصی برای پیشنهاد تعرفه اجرای مبحث ۲۲ نظرخواهی شود که می توان این امر را به کل کشور تعمیم داد.
در همین حال، اصغری نماینده نظام مهندسی استان تهران و مسئول کمیسیون مبحث ۲۲ گفت: خلأ بزرگی در اجرای مبحث ۲۲ وجود دارد، ضمن اینکه نامگذاری این ستاد تحت عنوان ستاد اجرایی اقدام شایسته ای بود.
همچنین در ادامه خانم رادمهر عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران اظهارداشت: دستورالعمل های پیشنهادی مبحث ۲۲ در حوزه معماری تهیه و همچنین بازرس و کنترل کننده بازتعریف شده است.
در پایان جلسه پس از موافقت تمامی اعضا بر شکل گیری این ستاد برای ورود به فاز اجرایی،  تقی زاده تأکید کرد که اجرای مبحث ۲۲ باید در یک پکیج کامل دیده شود و پیشنهادات در این خصوص را ارایه کرد. همچنین در ادامه گفت : مقرر گردید جلسه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ۱۹ شهریور با حضور کلیه اعضا ستاد برگزار شود . وی متذکر شد که جلسات ستادی *برگزاری نخستین جلسه هسته مرکزی ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در نظام مهندس*
اولین جلسه هسته مرکزی ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در سازمان نظام مهندسی برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان، اولین جلسه هسته مرکزی ستاد اجرایی مبحث ۲۲ در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور برگزار شد و اعضا به بیان دیدگاه ها و پیشنهادات خود در این خصوص پرداختند.
در این جلسه دکتر تقی زاده ضمن معرفی اعضای ستاد اجرایی مبحث ۲۲، به بیان اهداف تشکیل این ستاد پرداخت و گفت: برای اجرای مبحث مهم ۲۲ مقررات ملّی ساختمان باید تمامی وجوه را مورد بررسی قرار داد، برهمین اساس یکی از موضوعات مطالعات تطبیقی سایر کشورهای جهان در خصوص پیاده سازی امر مهم نگهداری در ساختمان ها ست که در حال انجام است.
وی از همکاری ستاد اجرایی مبحث ۲۲ با وبار راه و شهرسازی و برگزار دبستانی در این راستا خبر داد و تاکید کرد: مبحث ۲۲ را باید ید با همکاری همه دستگاه ها اجرایی کرد.
در ادامه مهندس مومنی مقدم از تعیین ۱۱ اولویت مهم در سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور در سال ۹۹ سخن گفت و اظهارداشت: اجرایی کردن مبحث ۲۲ یکی از این اهداف است و می توان با استفاده از پتانسیل ها و ظرفیت ها این مهم را محقق کرد.
در همین حال، دکتر بهرویان رییس انجمن مدیریت نگهداری ساختمان و همچنین عضو اسبق کمیته مقررات ملّی ساختمان خواستار حذف واژه تعمیر از مقوله نگهداری در ساختمان شد و گفت: باید مفهوم “مدیریت نگهداری” به جای نگهداری و تعمیرات به کارگرفته و روی آن برنامه ریزی شود.
 وی خاطرنشان کرد: در دنیا با برنامه ریزی بر روی مدیریت نگهداری، شاهد افزایش ایمنی، بهره وری و ایجاد صرفه جوئی بوده ایم, این در حالی است که در ایران بودجه ها برای تعمیرات اختصاص داده می شود نه مدیریت نگهداری.
رییس انجمن مدیریت نگهداری ساختمان توضیح داد: در کشور آلمان صرفا ۱۷ تا ۱۸ درصد صرف مقاوم سازی زیرساخت می شود اما در ایران ۷۰ تا ۸۰ درصد صرف تعمیرات در حوزه های زیرساخت کشور می شود.
بهرویان, با انتقاد از محتوا و نگارش مبحث ۲۲ به تصویب رسیده، اظهارداشت: با اجرای درست مبحث ۲۲ می توان برای ۳۵۰ هزار مهندس اشتغال زایی کرد، ضمن اینکه یکی از روش های مهم این امر فرهنگ سازی و آموزش است.
در ادامه جلسه خطیبی عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران گفت: حلقه مفقوده مبحث ۲۲ بازنگری و ویرایش نیست بلکه برنامه ریزی و اهتمام به اجرای آن است.
وی با بیان اینکه اقدامات خوبی در مدیریت قبلی معاونت مسکن وزارت راه و شهرسازی انجام شده که با تکمیل آن تضمینی بر اجرای این مبحث خواهیم داشت، اظهارداشت: یکی از راههای مهم در اجرایی کردن این مبحث، همکاری دستگاه ها برای ایجاد مانع برای ذینفعانی است که نگهداری ساختمان را به هر علتی دنبال نمی کنند.
خطیبی توضیح داد: به عنوان مثال استفاده از پتانسیل قوه قضاییه در مرحله نقل و انتقال ملک از طریق مشاوران املاک است به گونه ای که اگر گواهی سلامت ضمیمه اسناد ساختمان نباشد، دفاتر ثبت وارد عمل شود.
 به گفته وی، در بحث شناسنامه فنی و ملکی ساختمان می توان موضوع مدیریت نگهداری را در سامانه یکپارچه کشوری همچون سیماک یا سامانه دیگر پیاده سازی کرد.
 خطیبی در ادامه به نمونه موفق طرح جهادی اجرا شده در شهر تهران با همکاری دادستانی و شهرداری تهران اشاره و تصریح کرد: در این طرح ۳۰  پاساژ شناسایی شدند ولی مالکان نسبت به رفع مسائل ساختمان اقدام نکردند و اجازه بازگشایی داده نشد اما این موضوع هم مقطعی بود و ادامه نیافت.
 خطیبی در ادامه دعوت از سوی مسوولان آتش نشانی و سازمان ملی استاندارد برای شرکت در جلسات ستاد اجرایی مبحث ۲۲ را برای همکاری بیشتر پیشنهاد و تصریح کرد- در شهر تهران سعی شد از تمامی گروه های تخصصی برای پیشنهاد تعرفه اجرای مبحث ۲۲ نظرخواهی شودد که می توان این امر را به کل کشور تعمیم داد.
در همین حال، اصغری نماینده نظام مهندسی استان تهران و مسئول کمیسیون مبحث ۲۲ گفت: خلأ بزرگی در اجرای مبحث ۲۲ وجود دارد، ضمن اینکه نامگذاری این ستاد تحت عنوان ستاد اجرایی اقدام شایسته ای بود.
همچنین در ادامه خانم رادمهر عضو هیئت مدیره نظام مهندسی تهران اظهارداشت: دستورالعمل های پیشنهادی مبحث ۲۲ در حوزه معماری تهیه و همچنین بازرس و کنترل کننده بازتعریف شده است.
در پایان جلسه پس از موافقت تمامی اعضا بر شکل گیری این ستاد برای ورود به فاز اجرایی،  تقی زاده تأکید کرد که اجرای مبحث ۲۲ باید در یک پکیج کامل دیده شود و پیشنهادات در این خصوص را ارایه کرد. همچنین در ادامه گفت : مقرر گردید جلسه ستاد اجرایی مبحث ۲۲ مقررات ملی ساختمان ۱۹ شهریور با حضور کلیه اعضا ستاد برگزار شود . وی متذکر شد که جلسات بصورت ماهانه برگزار خواهد شد و این پیش جلسه جهت ایجاد هماهنگی برای پربارتر بودن جلسات ستاد می باشد.
تقی زاده اعلام کرد اولین جلسه ستاد اجرای مبحث ۲۲ با ۳۰ نفر برگزار خواهند شد که البته ۱۰ نفر حضوری و ۲۰ نفر به صورت مجازی در جلسه شرکت خواهند کرد.
این جلسات ماهی یک بار تشکیل خواهد شد و در جلسه اول تصویب نقشه راه و تقسیم کار بین افراد برای تقبل انجام بخش های مختلف نقشه راه انجام خواهد شد.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;