اولین سامانه جامع شرکت‌های برق و آب نهایی شد

با راه‌اندازی این سامانه به‌عنوان یک بانک اطلاعاتی، ‌علاوه بر ۱۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی در بخش کاغذ، امکان حضور تمام فعالان بخش خصوصی با محوریت رصد و بهره‌گیری از توانمندی‌های اعضا که دارای گواهی اعتبار از مراجع ذی‌صلاح هستند فراهم می‌شود.
هدایتی، مدیر سامانه ساتب  درگفت‌وگو با خبرنگار تاسیسات نیوز با اشاره به اینکه این سامانه برای اولین بار به شکل جامع در صنعت برق و آب کشور طراحی و اجرایی می‌شود گفت: کلیه فعالان در بخش تولید و توزیع در بخش صنعت برق کشور با حضور و ثبت نام در این سامانه امکان حضور بهینه‌تر در تعاملات فی مابین را می‌یابند و همچنین اطلاعات این سامانه پویا به راحتی در اختیار اعضاء قرار می‌گیرد.
صرفه‌جویی ارزی و ریالی حاصل ورود به سامانه ساتب
وی صرفه‌جویی زمانی و مالی برای تولیدکننده را از مزایای این سامانه برشمرد و گفت: حدود ۹۵ درصد هزینه‌های مالی و زمانی یک پیمانکار و تولیدکننده در راستای اجرای این پروسه صرفه جویی می‌شود و مدارک آنها از سوی مراجع ذیصلاح توسط شرکت مادر تخصصی ساتکاپ با نظارت مستقیم وزارت نیرو تایید و راستی آزمایی می‌شود.
به گفته هدایتی هر تولیدکننده باید حدود ۳۵ میلیون تومان برای چاپ مدارک و ارائه به شرکت‌های توزیع و … هزینه می‌کرد که با طراحی این سامانه علاوه بر صرفه‌جویی ریالی، ‌صرفه جویی زمانی بسیار نیز صورت گرفته است.
۱۷ میلیارد تومان صرفه‌جویی در بخش کاغذ حاصل راه‌اندازی سامانه ساتب
این مدیر در ادامه رقم صرفه‌جویی ناشی از بخش کاغذ را ۱۷ میلیارد تومان ذکر و خاطرنشان کرد: زمان ارتباط‌گیری با مشتری هم در راستای طراحی این سامانه بسیار کاهش یافته و همچنین امکان صحت سنجی مدارک ارسالی و تایید اعتبار در این صنعت نیز از جمله کارکردهای این سامانه است که در سیستم سنتی وجود نداشت.
شرکت‌های دارای گواهی اعتبار در این سامانه فرصتی برای ایجاد امنیت مشارکت‌های اقتصادی فراهم می‌کند
هدایتی با بیان اینکه گواهی اعتبارهای صادر شده با قول مساعد از سوی پژوهشگاه نیرو اخذ شده است گفت: این زیرساخت در حال حاضر در این سامانه قابلیت اجرایی دارد و با ثبت درخواست افراد این اقدام صورت می‌گیرد.
وی مراحل ثبت‌نام و حضور در این سامانه را بسیار کاربر پسند و سهل توصیف و تصریح کرد: مسیر کوتاه ثبت‌نام در ۳ بخش، کسب اطلاعات حقوقی از سوی تولیدکننده (شامل اساسنامه، آگهی ثبتی و … ) که به راحتی قابل بارگذاری در سامانه است و دوم دریافت شماره تلفن همراه و آدرس و در نهایت اخذ اطلاعات تولید حتی محصول تولید شده و … به صورت خوداظهاری با امکان به روزرسانی در سایت ثبت می‌شود تا بسته‌های حمایتی خود را داشته باشند.
مدیر سامانه ساتب در ادامه امکان سنجش بازخوردها از نظر کیفی را یکی دیگر از شاخص‌های این سامانه ذکر و تاکید کرد: هر یک از این شرکت‌ها می‌توانند در بحث رتبه‌بندی در جایگاه خود قرار گیرند.
هدایتی همچنین قابلیت‌های این سامانه را در پایداری شبکه موثر ذکر و خاطرنشان کرد:  این سامانه تاکنون در سه استان در شرکت‌های توزیع برق کشور به صورت پایلوت به اجرا درآمده و پس از بررسی باگ‌ها و مشکلات موجود به مرحله آماده نهایی و اجرای سراسری در کشور رسیده است.
سامانه ساتب آماده تایید گواهی اعتبار کلیه مدارک ارائه شده در سایت را دارد
وی در باره ارائه آمار دقیق از شرکت‌هایی که در حال حاضر به این سامانه پیوسته‌اند گفت:  بر اساس برآوردهای صورت گرفته حدود ۲۴۰ شرکت توزیع و تولیدکننده در این سامانه اقدام به تکمیل مدارک کرده‌اند و ما نیز آمادگی کامل برای بحث ارزیابی و کنترل کیفی مدارک در زیرساخت موجود را داریم.
هدایتی جمع آوری بانک اطلاعاتی کلیه تولیدکنندگان و پیمانکاران صنعت آب و برق در این سامانه که می‌توان از آن به عنوان یک «بانک اطلاعاتی» در این حوزه یاد کرد را رویکردی نوین ذکر کرد که در راستای اجرای آن ۲۴ میلیون صفحه کاغذ در سال صرفه‌جویی خواهد شد و علاوه بر اجرای رویکرد خاص خود در حوزه صنعت آب و برق به حفظ منابع محیط زیست نیز کمک می‌کند.
توانمندی‌های دانش بنیان‌ها به راحتی برای مشارکت بهتر توسط اعضا رصد می‌شود
مدیر سامانه ساتب همچنین با اشاره به اهمیت شرکت‌های دانش بنیان در کارکردهای جدید شرکت ساتکاپ که با نظارت مستقیم وزارت نیرو تعریف شده است، گفت: تعیین یک فیلد مجزا برای شرکت‌های دانش بنیان برای اعلام شرایطی را فراهم می‌کند که علاوه بر ایجاد زیرساخت مناسب برای بهره‌گیری از پتانسیل دانش و پژوهش محور داخلی، ‌امکان رصد آنها و توانمندی‌هایشان توسط دیگر شرکت‌ها و آشنایی با توانمندی‌های آنها و امکان همکاری فراهم می‌شود.
به گفته هدایتی به این ترتیب دیگر پراکندگی حضور این شرکت‌ها در کشور وجود نخواهد داشت و همگان به شکل سامان یافته در مسیر فعالیت در راستای تحقق شعار «رونق تولید» گام بر می‌دارند.
ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;