راه‌اندازی سامانه پایش تاسیسات آب برای هوشمندسازی شبکه آب‌رسانی کشور

 سامانه پایش تاسیسات آب (سپتا) برای جمع‌آوری، تحلیل و سامان‌دهی داده‌های موردنیاز در بخش آب‌رسانی کشور، در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور راه‌اندازی شده و مشخصات و داده‌های تمامی تاسیسات آب در استان‌های مختلف از مرحله تولید تا توزیع آب در این سامانه تعریف شده است.  

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز، مدیر دفتر نظارت بر بهبود روش‌هاي بهره‌برداري آب شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور گفت: با راه‌اندازی سامانه پایش تاسیسات آب (سپتا) در شرکت‌های آب و فاضلاب، گام بزرگی برای هوشمندسازی شبکه آب‌رسانی کشور برداشته خواهد شد.

مهندس “عزيزالله مبيني” در گفت‌وگو با پاون، اظهار داشت: سامانه پایش تاسیسات آب (سپتا) برای جمع‌آوری، تحلیل و سامان‌دهی داده‌های موردنیاز در بخش آب‌رسانی کشور، در شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور راه‌اندازی شده و مشخصات و داده‌های تمامی تاسیسات آب در استان‌های مختلف از مرحله تولید تا توزیع آب در این سامانه تعریف شده است.

 

وی با بیان اینکه راه‌اندازی این سامانه گام بزرگی برای تمرکز اطلاعات و پایش تمامی تاسیسات آب کشور بوده است، افزود: در این سامانه 9 شاخص شامل شناسنامه، اطلاعات عملیاتی، تولید و کارکرد روزانه، توقف کارکرد، بودجه به‌سازی، نگهداری و تعمیر و مشخصات بهره‌بردار ثبت و حتی ارزیابی فنی از تاسیسات نیز در آن لحاظ می‌شود.

مبینی ادامه داد: تمامی تاسیسات آب از تجهیزات سرچاهی تا مرحله توزیع برای بازسازی این تاسیسات شناسایی و در یک سامانه جامع ثبت شده است؛ حتی اختصاص اعتبار به طرح‌های بازسازی و به‌سازی تاسیسات نیز براساس نیازسنجی انجام‌شده و داده‌های واردشده به این سامانه انجام می‌شود.

 

وی یادآور شد: با آماده‌شدن سامانه پایش و تحلیل اطلاعات تاسیسات آب، داده‌های مربوط به عملکرد و تولید روزانه تاسیسات به‌طور کامل در اختیار ما خواهد بود؛ عملکرد ساعتی تاسیسات نیز با تجهیزات تله‌متری در دسترس است و این اطلاعات به‌صورت ترکیبی برای مدیریت آب‌رسانی هر شهر در اختیار خواهد بود.

مبینی با اشاره به طرح هوشمندسازی شبکه، افزود: برای این طرح ورود آب به شبکه به‌صورت ساعتی در اختیار ما قرار می‌گیرد و با داشتن شاخص‌هایی همچون فشارسنجی و ورودی آب، می‌توانیم هوشمندسازی شبکه را با دقت بیشتری پیاده‌سازی کنیم.

وی با بیان اینکه تا دو سال آینده تمامی اطلاعات شبکه را خواهیم داشت، ادامه داد: با هوشمندسازی شبکه، کنترل شبکه از حالت توصیه‌های مکتوب به تصمیم‌گیری براساس داده‌های مستند تغییر می‌یابد.

مبینی با اشاره کمبود اعتبار در بخش بازسازی تاسیسات، گفت: در سال گذشته مجموع اعتبار بازسازی تاسیسات آب‌رسانی کشور 160 میلیارد ریال بوده که با در نظر گرفتن 1100 ایستگاه پمپاژ، 120 تصفیه‌خانه آب و هشت‌هزار چاه آب و 26 هزار کیلومتر خطوط انتقال آب این مبلغ بسیار ناچیز است، اما طبق نیازسنجی انجام‌شده از شرکت‌ها و اختصاص اعتبار براساس نیازهای ثبت‌شده در سامانه جامع، این رقم نیز توانسته است در روند بهبود در تاسیسات آب موثر باشد.

 

وی تصریح کرد: متوسط برآورد انجام‌شده برای نوسازی هر تصفیه‌خانه 50 میلیارد ریال است و از 120 واحد تصفیه‌خانه آب موجود در کشور، 40 تصفیه‌خانه نیازمند ارتقا و بازسازی هستند که بیشتر کار با درآمدهای جاری شرکت‌ها انجام می‌شود.

مبینی ادامه داد: در روند بازسازی تصفیه‌خانه‌ها به این نکته تاکید شده است که شرکت‌ها از فناوری‌های جدید برای جایگزینی و به‌سازی استفاده کنند و پیگیری لازم از دفاتر فنی برای جایگزینی این موضوع در شرح خدمات این طرح‌ها گنجانده شود تا کیفیت خروجی مطلوب در این تصفیه‌خانه لحاظ شود.

 

وی با اشاره به برون‌سپاری فعالیت‌های بخش آب به پیمان‌کاران بخش خصوصی، گفت: بخشی از کارهای قابل واگذاری در تاسیسات آب‌رسانی همچون بهره‌برداری از تصفیه‌خانه‌ها، با توجه به بررسی انجام‌شده در سال 92 قراردادهای بخش بهره‌برداری حدود 3500 میلیارد ریال بوده است و 700 شرکت در این زمینه فعال بوده‌اند، اما مدل برون‌سپاری مشخصی در این زمینه وجود نداشته است.

مبینی ادامه داد: آیین‌نامه تشخیص صلاحیت پیمان‌کاران توسط وزیر نیرو ابلاغ شده است و شرکت‌های بهره‌بردار در این زمینه تعیین صلاحیت خواهند شد و با این کار تمامی فعالیت‌های بخش خصوصی در صنعت آب و فاضلاب دارای شناسنامه همکاری خواهد بود.

 

وی تصریح کرد: باید توجه داشت که ما در برون‌سپاری به‌دنبال ارتقای کیفیت کار و کاهش هزینه هستیم و باید در این زمینه دقت شود که طبق اهداف شرکت‌ها، چه بخش‌هایی باید واگذار شود و چه بخش‌هایی قابل واگذاری نیست؛ در این زمینه نیز از شرکت‌های استانی نظرخواهی کرده‌ایم تا درباره تاثیر حضور این پیمان‌کاران در هر بخش به جمع‌بندی نهایی برسیم.

 

مبینی با تاکید بر اینکه در بخش بهره‌برداری به‌دلیل حساسیت بالا در استمرار خدمات آب‌رسانی باید توجه ویژه‌ای به نیروی انسانی شود، ادامه داد: باید توجه داشت نیروهایی که در بهره‌برداری تاسیسات توسط شرکت‌های بخش خصوصی وارد می‌شوند، باید آموزش دیده باشند تا با مشکلات و اتفاق‌های این بخش نیز آشنا باشند؛ با این رویه، روش‌های بهره‌برداری تحت کنترل و نظارت کامل شرکت‌های آب و فاضلاب خواهد بود.

 

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;