راهی برای عبور از بحران کم آبی

به گزارش تاسیسات نیوز، نماينده مردم شهرستان هاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي گفت : با وجود افزايش پديده زيان آور خشکسالي و کانون فرسايش بادي، تدوين و اصلاح الگوي مصرف، راهبردي اساسي براي عبور از بحران کم آبي در استان سمنان است.


عبور از بحران کم آبي در سمنان نيازمند تدوين الگوي مصرف است


غلامرضا کاتب روز چهارشنبه در گفت و گو با ايرنا افزود : وضعيت کمبود آب در نقاط مختلف کشور فرابحراني است و اکنون در استان سمنان کسري مخزن 143 ميليون مترمکعبي براي تامين آب وجود دارد که بايد با اتخاذ تدابير پيشگيرانه از ادامه اين روند جلوگيري شود.


وي با اشاره به اهميت مديريت مصرف آب در بخش کشاورزي به عنوان پرمصرف‌ترين بخش در کشور،خاطرنشان کرد: با وجود ارايه تسهيلات کم‌بهره و بلاعوض 50 و 70 ميليون ريالي، بسياري از کشاورزان در نقاط مختلف کشور حاضر به اجراي نصب سامانه هاي نوين آبياري نيستند و کشت محصولات به صورت غرقابي همچنان از جمله دلايل مصرف بالاي آب در بخش کشاورزي است.


کاتب، آموزش و فرهنگ سازي را 2 رکن اساسي در صرفه جويي مصرف آب برشمرد و گفت : بايد در مراکز آموزشي، مساجد و در نمازجمعه مردم را نسبت به پديده خشکسالي هوشيار کرد.


نماينده مردم شهرستان هاي گرمسار و آرادان در مجلس شوراي اسلامي اضافه کرد : اکنون بيش از 30 درصد واحدهاي صنعتي و 16 روستاي شهرستان گرمسار با بحران کم‌آبي مواجه است که بايد با اتخاذ برنامه هاي راهبردي از تعطيلي اين واحد و مهاجرت جمعيت جلوگيري کرد.


وي تصريح کرد : بيش از 25 درصد شبکه انتقال و توزيع آب در استان سمنان بر اساس آمار شرکت آب و فاضلاب شهري اين استان، فرسوده است که بايد براي رفع اين چالش اقدام شود.


عضو هيات رئيسه مجلس شوراي اسلامي تصريح کرد : ارزش واقعي آب در بخش خانگي و کشاورزي به ازاي يک ليتر بيش از آن مبلغي است که شهروندان مي‌پردازند و آحاد جامعه نسبت به پديده روزافزون خشکسالي و بيابانزايي مسوول هستند.


ميانگين بارندگي در استان سمنان حدود 120 ميلي متر در سال و نصف ميانگين کشوري و تبخير آب در اين استان 2 برابر ميانگين کشور است.


استان بيش از 700 هزار نفري سمنان داراي يک ميليارد و 250 تا 300 ميليون متر مکعب آب توليدي از منابع زيرزميني و سطحي است که 87 درصد در حوزه کشاورزي، چهار درصد در بخش صنعت و 9 درصد در بخش آشاميدني به مصرف مي رسد.


استان سمنان 198 هزار هکتار اراضي زراعي و باغي دارد.

 

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;