راهکاری برای رفع آلودگی هوا

به گزارش تاسیسات نیوز، در حال حاضر تمام کشورهای پیشرفته دنیا برای رفع آلودگی هوا، از سوخت زیستی استفاده می کنند و در کشورمان نیز این ظرفیت وجود دارد.


از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، دکتر مصطفی قانعی افزود: در حال حاضر تمام کشورهای پیشرفته دنیا از سوخت زیستی استفاده می کنند و در کشورمان نیز این ظرفیت وجود دارد.


امروزه بیش از سه چهارم نیاز انرژی دنیا از منابع سوخت های فسیلی شامل نفت، بنزین و گاز تامین و همین مسئله افزایش آلودگی هوا و گرم شدن زمین را به دنبال داشته است. سوخت های فسیلی باعث افزایش دی اکسید کربن در جو شده و حیات کره زمین را با خطر مواجه کرده است.


لذا کشورها بیش از پیش متوجه آسیب های استفاده از سوخت های فسیلی شده اند و در همین راستا دانشمندان در تکاپوی یافتن جایگزین هایی برای سوخت های فسیلی هستند، سوخت های که از دو ویژگی غیر آلایندگی و همچنین تجدیدپذیر بودن برخوردار هستند که البته منابع اولیه این نوع سوخت در دانه های روغنی گیاهان، ضایعات چوب، تفاله های محصولات کشاورزی مثل نیشکر و غلات یافت می شود.


قانعی اظهارکرد: استفاده از سوخت های زیستی در شهرهای کشور مستلزم الزام در استفاده از آن و پذیرش آن از سوی مصرف کننده است.


قانعی همچنین با اشاره به این که در حال حاضر کشور از ظرفیت تولید اتانول یا بیواتانول برخوردار است، بر استفاده از این ظرفیت تاکید کرد.


سوخت اتانول (Ethanol fuel)، از جنس اتانول است و بیشتر به عنوان سوخت اصلی موتور یا یک افزودنی به بنزین به کار می‌رود.


این سوخت بر خلاف نفت، تجدیدپذیر است و می‌تواند از مواد خام کشاورزی از جمله فراورده‌هایی مانند نیشکر، سیب‌زمینی، مانیوک و ذرت به دست آید.


دبیر ستاد توسعه زیست فناوری معاونت علمی ادامه داد: برای رفع آلودگی هوا باید خودروهای شهرهای آلوده از قبیل تهران، اصفهان، تبریز، مشهد و البرز را به استفاده از بیواتانول ملزم کرد.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;