راهکارهای صرفه‌جویی 10درصدی با استفاده از سیستم سرمایشی مناسب

 راهکارهای صرفه‌جویی 10درصدی با استفاده از سیستم سرمایشی مناسب

روند تغییرات مصرف انرژی در سال های اخیر نشان می دهد تامین حامل های مختلف انرژی ازجمله برق با بحران روبه‌رو است.

 

 

 

 

به گزارش تاسیسات نیوز به اعتقاد کارشناسان افزایش بار سرمایشی کشور در روزهای اوج بار تقریبا 16 هزار مگاوات است و مردم می توانند با به کارگیری راهکارهای بهینه سازی در سیستم های سرمایشی خود بیش از 10درصد در مصرف انرژی بخش خانگی صرفه جویی کنند.

 

نتایج ممیزی انرژی در ساختمان های کشور حاکی از آن است که مهم ترین مولفه مصرف برق در سطح ساختمان های کشور، مسئله سرمایش فضاها است. بررسی ها نشان می دهد بیشینه بار سرمایشی کشور در روزهای اوج بار تقریبا 16 هزار مگاوات است که ازجمله دلایل این افزایش می توان به بالا رفتن سطح رفاه عمومی و تغییر الگوی رفتاری مصرف کنندگان و در نتیجه افزایش به کارگیری لوازم انرژی بر بالاخص تجهیزات سرمایشی با راندمان پایین، اشاره کرد.

 

بنابراین پیشنهادمی شود که با اجرای راه کارهای بهینه سازی در این زمینه از جمله جایگزینی سیستم های سرمایشی با کارآیی کم با انواع راندمان بالای آن می توان کمک قابل توجهی به کاهش مصرف انرژی و هزینه های خود به عمل آورد.

 

بخش خانگی با داشتن بیش از 22 میلیون مشترک، سهمی معادل 31 درصد از مصرف کل حامل برق را دارد به طوری که متوسط سرانه مصرف برق در این بخش حدود2500 کیلووات ساعت به ازای هر مشترک در سال است.

 

ازآن جاکه سهم مصرف سرمایش از کل مصرف این بخش حدود 26 درصد است، هر مشترک به طور متوسط برای ایجاد سرمایش 665 کیلووات ساعت برق مصرف می کند که این مقدار در اقلیم های گرم و مرطوب باتوجه به شرایط آب و هوایی بیش از 10 برابر مقدار متوسط است.

 

ازجمله راه کارهای پیشنهادی برای کاهش میزان مصرف وسایل سرمایشی می توان به خرید کولرهای آبی درصورت امکان به جای کولرهای گازی، استفاده از کولرهای گازی اسپیلت دارای اینورتر در اقلیم ها با رطوبت نسبی بالا، انتخاب ظرفیت درست کولر براساس ابعاد و کاربری فضای مورد استفاده، انتخاب کولر دارای برچسب انرژی A و بالاتر، اجرای به موقع اقدامات مربوط به سرویس و نگهداری و هم چنین تعمیرات پیش گیرانه، تمیز کردن فیلتر و کندانسور، استفاده از پنجره مناسب با قاب UPVC با شیشه دوجداره LowE که موجب کاهش حدود 35 درصد از بار سرمایش می شود و استفاده از سایبان و نصب کولرها در مسیر باد و در فضایی که برای تهویه هوا مناسب است، اشاره کرد.

 

با اجرای تعدادی از راه کارهای کم هزینه و بدون هزینه در سیستم های سرمایشی پتانسیل صرفه جویی به میزان 10 درصد در بخش خانگی قابل دست یابی است.

 

پایان پیام/.

 

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;