کمپین های خودجوش اصلاح الگوی مصرف آب، قوی تر از تبلیغات سازمانی

به گزارش تاسیسات نیوز، این روزها در همه دنیا، موضوعات زیست محیطی و حفاظت از منابع طبیعی، اهمیت ویژه ای یافته، به شکلی که نه تنها دولت ها بلکه تشکل های خود جوش و مردمی در دنیا برای حفاظت و حمایت از محیط زیست، اقدامات موثری را در راستای اطلاع رسانی و جلب کمک های مردمی ترتیب داده اند.

در این میان، بحث تامین آب یکی از مهمترین دغدغه های دنیای صنعتی امروز است به شکلی که صاحب نظران معتقدند جنگ های آینده در جهان، بر سر تامین آب خواهد بود، آنها گرم شدن کره ی زمین و گسترش خشکی ها را از عوامل ایجاد کننده چنین شرایطی عنوان می کنند.

 

انجمن ها و تشکل های مردمی که در راستای اهداف مسولیت اجتماعی فعالیت می کنند از ابزارهای تبلیغاتی در جهت اعتلا و گسترش فرهنگ حفاظت از منابع طبیعی و زیست محیطی استفاده مطلوبی می برند.

این روزها با کم شدن میزان نزولات جوی و مشکلات خشکسالی و … در بخش های مختلف شاهد بروز و ظهور تشکل هایی هستیم که در فضای مجازی در قالب گروه های اجتماعی و تشکل های مردمی با ارسال پیام و اطلاع رسانی به مخاطبان نسبت به مصرف بهینه و صحیح از منابع آب اقدام می کنند.

پیام هایی که توسط سازمان های مرتبط با موضوع صادر می شوند، معمولا در قالب پیام هایی کلیشه ای و با لحنی امرکننده همراه هستند اما کمپین هایی که امروز راه اندازی شده و از طریق شبکه های اجتماعی اقدام به اطلاع رسانی و جلب حمایت های گروه های مختلف می کنند، از قابلیت و ضریب نفوذ بالایی برخوردارند، چرا که نحوه ارائه آن و محتوایی که طراحی و عرضه می شود، مخاطب را تحت تاثیر قرار می دهد.

 

ارسال پیام هایی با محتوای آموزش نحوه ی صحیح مصرف آب و جلوگیری از هدر رفت آن و همچنین بیان ضرورت های چنین اقدامی با توجه به شرایط بحرانی موجود که همه اینها مخاطب را در فکر فرو برده و نسبت به تغییر سبک زندگی در زمینه الگوی مصرف ترغیب می نماید.

 

محمد توکلی مدرس و کارشناس تبلیغات در رابط با کمپین های تبیلغاتی که از درون جامعه و در راستای برنامه هایی از جنس مسولیت اجتماعی محقق می شوند، اظهار داشت: در برخی جوامع که در زمان هایی مشکلات و تنگناهای اقتصادی بروز می کنند، جلب همراهی مخاطبان در راستای اهداف دولت ها کار دشواری است، چرا که افراد خود را به گونه ای در فشار و تحمیل برخی پیام های ارسال شده از سوی فرستندگان آن احساس کرده و در رابطه با پذیرش آن پیام مقاومت می کنند، در حالیکه این سبک از تبلیغات به خاطر عدم وابستگی به گروه یا سازمان خاصی به دلیل قرار گرفتن در جریان متقابل تبادل اطلاعات، مخاطب را به فکر واداشته و در تغییر رفتار یا حتی شکل گیری رفتار خاصی موثر واقع می شود. در واقع شکل دیگری از این روش، در تبلیغات دهان به دهان مصداق پیدا می کند.

گاهی شکل و محتوای ارائه پیام با لحنی آمر انه برخی رفتارهای او را مورد انتقاد قرار می دهد و سبک دیگری از رفتار را به او توصیه می کند و در این شرایط قدرت نفوذ پیام به شدت کاهش یافته و برخی اوقات اثر معکوس بر جای می گذارد.

اینکه در شرایط فعلی شاهد قدرت گیری چشمگیر پیام هایی هستیم که از طریق شبکه های اجتماعی و فضای مجازی مبادله و منتشر می شوند، به دلیل نوع ارتباط با مخاطبان و لحن صمیمانه و دوستانه ای است که بر این فضا حاکم است و البته به همین دلیل نیز گروه مخاطبان وسیع و گسترده نسبت به این پیام ها واکنش مثبت نشان داده و جذب آن می شوند.

لذا موضوعاتی نظیر صرفه جویی در مصرف آب و حامل های انرژی، حفظ و نگهداری از جنگل ها و حتی خرید کالاهای ساخت داخل و … نیازمند طراحی ظریف و قابل تاملی است که در واقع “مهندسی کلام” نام دارد.

 

کمپین هایی که در راستای اهداف عام المنفعه و مسولیت های اجتماعی شکل می گیرند، صمیمانه و خودجوش، روند تبلیغ را تسریع کرده و قدرت آن را چند برابر می کنند و به همین دلیل است که بسیاری از شرکت های بزرگ و برندها برای حضور در این فضا با یکدیگر به رقابت می پردازند.

 

پایان پیام /.

 

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;