راهکارهای اجرایی برای حل معضل بزرگ ترافیک

تاسیسات نیوز/ مهندس کمیل صرامی، کارشناس ارشد سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور: معضل ترافیک در عصر کنونی باعث ایجاد خسارات و چالش های فراگیر و جبران ناپذیر اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی شده است. هفتم اردیبهشت ماه، روز ملی ایمنی و حمل و نقل است و به این منطور راهکارهای اجرایی برای حل معضل بزرگ ترافیک ارائه شده است؛
در این راستا، به منظور حل این بحران نیازمند نقشه مسیر و هدفگذاری های راهبردی و بهره گیری از همه اهرم ها و اجتناب از برنامه های سلیقه محور است.
در سالیان گذشته باوجود اقدامات فراوانی که در این خصوص صورت گرفته، اما متاسفانه هنوز این چالش بزرگ رفع نشده است و این مساله هم از ناکافی بودن و عدم استفاده از ابزارهای مناسب و امکانات کارآمد حکایت دارد.
با این وجود، خطاب به وزارت کشور، وزارت راه و شهرسازی، پلیس راهور، شهرداری ها، شورای عالی ترافیک به عنوان متولیان ساماندهی وضعیت بحرانی ترافیک در کشور باید یادآور شد که مهمترین اصل در مواجهه با هر معضلی، بهره گیری از متخصصان است.
در این میان، وجود ظرفیت بالای علمی کشور در رشته های تخصصی ترافیک شامل مهندسان راه و ترابری، حمل و نقل و امثالهم و همچنین نگاه تخصص محور می تواند نقش بسزا و راهگشایی در حل پدیده افزایش مداوم ترافیک در جاده ها و شهرها داشته باشد.
البته در پژوهش عارضه سنجی تأثیرگذاری رسته مهندسی ترافیک سازمان نظام مهندسی در سیاست های مدیریت شهری به طور حرفه ای به این موضوع پرداخته شده به طوری که در این پژوهش با مطالعات صورت گرفته در خصوص برنامه ریزی شهری و اجرای سیاست ها به روش های مدرن و هوشمند و با نگرش علمی و کاربردی، برای حل این معضل، راهکارهای اجرایی ارایه شده است.
البته با توجه به تبیین مبحث بیست و سوم مقررات ملی ساختمان، بهره گیری از ظرفیت مهندسان وزین رسته ترافیک سازمان نظام مهندسی با تشکیل کمیته های تخصصی و کارگروه های مشترک ابین شهرداری و نظام مهندسی از طریق وزارتخانه های کشور و راه و شهرسازی به طور ویژه دنبال می شود.
در عین حال، این مساله با استاندارد ساختمان سازی در مقوله ترافیک ارتباط مستقیم دارد. عارضه یابی مشکلات ترافیکی ناشی از سو مدیریت این حوزه در اشل های کوچک، متوسط و بزرگ مقیاس و به طور خاص کلان شهرها و مراکز استانها و شهرهای سیاحتی و بین شهری باید مورد توجه قرار گیرد.
در این میان، از سویی، رعایت ضوابط تخصصی مهندسی ترافیک در طراحی و اجرای پروژه های مربوطه، صرفه جوئی در هزینه های منابع طبیعی و ملی به طور چشمگیری تأثیرگذار است. به طور مثال، در احداث خطوط اتوبوس های تندرو در شهرها (BRT) ضرورت مطالعات علمی و میدانی حائز اهمیت است، چراکه با تغییر مدیریت و عدم آینده نگری و بروز مشکلات جدید باعث ایجاد و تخریب های متعدد شده است.
از سوی دیگر، عدم استقبال تحصیل در رشته های ذیربط مهندسی ترافیک به دلیل کمبود بستر مناسب برای اشتغال در این رشته مهم و پرکاربرد در کشور با توجه به افزایش تولید خودرو نیز بیانگر فقدان جایگاه متخصصین در این زمینه است که بازنگری و توجه به سیاستگذاران ذیربط را می طلبد.
در پایان در یک کلام باید گفت، حل این معضل نیازمند اقدامی ملی است که با نگاهی جامع و اصولی و مدون با همکاری وزارت راه و شهرسازی، وزارت کشور، شهرداری ها و در صدر آن سازمان شهرداری های کشور به عنوان متولی و سازمان نظام مهندسی به عنوان متصدی و بهره گیری از دانشگاه ها و مطالعات و تحقیقات تخصصی روز دنیا، با عارضه سنجی دقیق و ایجاد راهکارهای مناسب در پی حل آن بر آیند.
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;