ذخایر کلان فسیلی ایران و بی توجهی به منابع پاک انرژی

به گزارش تاسیسات نیوز، بر اساس آمار بانک جهانی در سال ۲۰۱۳ میلادی سرانه مصرف الکتریسته جهان ۳۱۰۴.۳۸۲ کیلووات بر ساعت بوده است.





برای تولید چنین حجم عظیمی از الکتریسیته به منابع کلان سوخت نیاز است و خود این امر به آلودگی محیط زیست و افزایش تاثیرات آب و هوایی منجر خواهد شد. درهمین راستا بسیاری از کشورهای جهان مانند آلمان، سوئد، فرانسه و اسپانیا برنامه افزایش استفاده از انرژی های تجدیدپذیر را برای تولید الکتریسیته با جدیت دنبال می کنند.




آنها برای تولید برق از هر چیزی که در محیط وجود دارد، استفاده می کنند تا بلکه به نوعی از آلودگی های ناشی از تولید الکتریسیته بکاهند.





از سوی دیگر هرچند روند استفاده از منابع غیر متعارف انرژی برای تولید برق در کشورهای توسعه یافته گسترده تر شده، اما در کشورهایی با ذخایر غنی انرژی فسیلی مانند کشورهای خاورمیانه و از جمله ایران کمتر به آن توجه می شود. البته طی سال های اخیر ایران نیز سعی کرده است با استفاده از ذخایر عظیم گاز طبیعی خود، به حفظ محیط زیست کمک کند. اما منابع انرژی پاک در اختیار ایران فقط به گاز طبیعی منحصر نمی شود.





با وجود ۳۰۰ روز آفتابی در ایران، محاط بودن کشور میان دریاها و فرصت برای استفاده از انرژی های زمین گرمایی و بادی، پروژه هایی که دراین راستا در ایران انجام می شوند، بسیار محدود و انگشت شمار هستند. براساس آمار بانک جهانی سرانه مصرف الکتریسیته ایران ۲۸۹۹ کیلووات برساعت تخمین زده شده است.





این درحالی است که بیش از ۹۰ درصد برق تولید شده در ایران از انرژی های فسیلی تامین می شود. این روند خود به معنای بی توجهی به پتانسیل عظیمی است که در ایران وجود دارد. در هر حال نگاهی به این گزارش نشان دهنده فرصت های بسیاری است که در ایران نیز قابلیت اجرایی دارد و می توان از آنها به عنوان سرمشقی استفاده کرد.







انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;