دی اکسید کربن تهدیدی جدی برای کیفیت غذا

به گزارش تاسیسات نیوز، محققان اظهار داشتند که با تداوم تراکم و انباشت دی اکسید کربن در اتمسفر، در آینده نزدیک دیگر کیفیت غذا و در نتیجه سلامت انسان ها در بسیاری از مناطق جهان از جمله خاورمیانه در معرض خطر جدی قرار خواهد گرفت.


به گفته محققان اگر روند کنونی تولید گازهای گلخانه ای با یک اقدام جهانی تغییر نکند، بین ۳۰ تا ۸۰ سال آینده میزان انباشت دی اکسید کربن در اتمسفر از ۵۵۰ واحد فراتر خواهد رفت. این پدیده موجب کاهش بیش از پیش و ۳ تا ۱۷ درصدی آهن، پروتئین و روی در بسیاری از انواع غلات می شود و این کاهش مواد مغذی پیامدهای منفی بر سلامت ساکنان زمین خواهد داشت.


محققان با استفاده از یک مدل مبتنی بر جنسیت، تاثیر افزایش دی اکسید کربن اتمسفر بر آهن، پروتئین و روی موجود در ۲۲۵ ماده غذایی بر جمعیت ۱۵۱ کشور جهان را مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. بر اساس این تحقیقات، افزایش تجمع دی اکسید کربن در اتمسفر تا سال ۲۰۵۰ میلادی می تواند ۱۷۵ میلیون نفر را دچار فقر روی و ۱۲۲ میلیون نفر را دچار فقر پروتئین کند.


در حال حاضر ۱.۴ میلیارد زن در سن باروری و کودک زیر ۵ سال در کشورهایی زندگی می کنند که در آن ها کم خونی بیش از ۲۰% شیوع دارد؛ براساس یافته محققان، این زنان ۴% از آهن موجود در رژیم غذایی خود را از دست خواهند داد.


بر اساس این تحقیقات آفریقا، جنوب و جنوب شرق آسیا و خاور میانه بیش از سایر مناطق جهان در معرض خطر قرار دارند.


افزایش دی‌اکسید کربن مواد مغذی محصولات کشاورزی را کاهش می‌دهد


پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدیدی اعلام کردند که افزایش دی‌اکسید کربن می‌تواند موجب کاهش مواد مغذی محصولات کشاورزی شود.


بررسی جدیدی نشان می‌دهد که بالا رفتن سطح دی اکسید کربن می‌تواند میزان مواد مغذی را در محصولات کشاورزی اساسی کاهش دهد.


“کریستی ابی”(Kristie Ebi)، مدیر مرکز سلامت و محیط زیست “دانشگاه واشنگتن”(University of Washington) و از نویسندگان این پژوهش گفت: پژوهش‌های صورت گرفته در مورد اثرات افزایش دی‌اکسید کربن بر کیفیت مواد غذایی، موضوع قابل توجهی است.


تغییرات کشاورزی، تحت تاثیر عواملی مانند افزایش دما، تغییر الگوهای بارش، خشکسالی و تشدید موج گرما صورت می‌گیرند. ابی افزود: ما در این پژوهش، از مجموعه داده‌هایی درباره اثرات دی‌اکسید کربن بر مواد معدنی استفاده کردیم.


نکته اصلی پژوهش این است که محصولات برای انجام دادن فرآیند فتوسنتز، از دی‌اکسید کربن جو استفاده می‌کند و با افزایش سطح دی‌اکسید کربن، برخی گیاهان، مقدار بیشتری از آن را در بافت‌های مغذی خود ذخیره می‌کنند. بررسی‌های انجام شده، این اثر را بر انواع مواد غذایی از جمله روی و آهن و محصولاتی مانند برنج و گندم نشان می‌دهند.


به گفته نویسندگان این پژوهش، افزایش سطح دی‌اکسید کربن می‌تواند کمبود مواد مغذی را افزایش دهد. بهترین روش مقابله با چنین شرایطی این است که مناطق آسیب‌پذیر، محصولات خود را مورد بررسی قرار دهند و برای تولید محصولات جدید، روش‌های متفاوت پرورش یا ذخیره ملی، برنامه‌ریزی کنند. روش واضح‌تر حل این مشکل، تلاش‌های جهانی برای کاهش انتشار دی‌اکسید کربن است.

 

 

 

 

 

انتهای خبر

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;