دکتر کول: مغز متفکر استادیوم های هوا خنک قطر ۲۰۲۲

گزارش ویژه ؛ جام جهانی فوتبال در قطر:

 

به گزارش تاسیسات نیوز،  دکتر سعود عبدالعزیز عبدالغنی متولد سودان که با افتخار در استادیوم الجنوب ایستاده است به جمعی از خبرنگاران توضیح می دهد که خنک کردن ورزشگاه درست مانند خنک کردن یک وسیله نقلیه موتوری است.

دکتر سعود عبدالعزیز عبدالغنی ملقب به دکتر کول، مهندس پشت فن‌آوری‌های خنک‌کننده در ورزشگاه‌های جام جهانی ۲۰۲۲ قطر، به خبرنگاران می‌گوید که از مطالعه دکترای خود در مورد تهویه مطبوع ماشین الهام گرفته است.

او به sc.qa گفت: این فناوری‌های خنک‌کننده از همان ابزارها استفاده می‌کنند، اما در مقیاسی بسیار بزرگ‌تر.

دکتر سعود در سال ۲۰۰۹ به پروژه قطر ۲۰۲۲ ملحق شد، زمانی که این کشور برای میزبانی بیست و دومین دوره مسابقات جهانی فوتبال شرکت کرد. کمیته عالی تحویل و میراث (SC) با دانشگاه قطر (QU)، جایی که او استاد دانشکده مهندسی است، تماس گرفت تا راه حلی برای مهار گرمای تابستان قطر در طول مسابقات بیابد.

او گفت: “زمانی که ما در حال آماده سازی برنامه خود برای جام جهانی ۲۰۲۲ بودیم، می خواستیم یک پیشنهاد منحصر به فرد در بین سایر کشورهای پیشنهاد دهنده برجسته شود. اکثر کشورها معمولا ورزشگاه های خود را به عنوان یک ایده طراحی ارائه می کردند و نه یک فناوری. ما استادیوم ها به روشی جدید – به عنوان یک فناوری. عرضه کردیم”.

در سال ۲۰۲۲، فن‌آوری‌های خنک‌کننده متفاوت دکتر سعود در هشت استادیوم جام جهانی مورد استفاده قرار می‌گیرد و خنک‌کننده در استادیوم الجنوب و استادیوم بین‌المللی خلیفه در حال حاضر کاملاً کاربردی است.

با استفاده از ترکیبی از عایق و چیزی که دکتر سعود آن را “خنک کننده هدفمند یا نقطه ای” می نامد – به این معنی که خنک سازی فقط در جایی انجام می شود که مردم واقعاً هستند – ورزشگاه به عنوان یک مانع عمل می کند که حاوی یک حباب سرد در داخل است.

هوای خنک از طریق گریل های موجود در جایگاه ها و نازل های بزرگ در زمین وارد می شود. با استفاده از تکنیک گردش هوا، هوای خنک شده به عقب کشیده می شود، دوباره خنک می شود، فیلتر می شود و به بیرون رانده می شود.

دکتر سعود گفت: “ما فقط هوا را خنک نمی کنیم، بلکه آن را تمیز می کنیم.” ما در حال تصفیه هوا برای تماشاگران هستیم. به عنوان مثال، افرادی که آلرژی دارند در داخل ورزشگاه ما مشکلی نخواهند داشت. ما تمیزترین هوا را داریم.

تخمین زده می شود که فناوری خنک کننده دکتر سعود ۴۰ درصد پایدارتر از تکنیک های موجود است. روش او به این معنی است که ورزشگاه ها فقط باید دو ساعت قبل از یک رویداد خنک شوند، که به طور قابل توجهی مصرف انرژی سالن را در مقایسه با روش های موجود کاهش می دهد.

علاوه بر این، این فناوری با در نظر گرفتن طراحی استادیوم کار می کند و آن را کارآمدتر و دوستدار محیط زیست می کند. نسخه دکتر سعود سخت کار می کند تا هوای خنک را به داخل و هوای گرم را خارج کند.

وی توضیح داد: مهمترین چیز برای خنک کردن موثر این است که نخواهید باد بیرون وارد استادیوم شود به همین دلیل اندازه و طراحی ورزشگاه باید مورد مطالعه و تغییر قرار گیرد تا مانع ورود هوای گرم شود.

استادیوم بین المللی خلیفه، تنها استادیوم از قبل موجود که برای قطر ۲۰۲۲ بازسازی شده بود، در سال ۲۰۱۷ تکمیل شد و آن را به اولین مکان آماده مسابقات تبدیل کرد. بازسازی ها شامل یک سایبان بود که از قسمت های نشیمنگاه در برابر نور خورشید محافظت می کند و نسخه ای از فناوری خنک کننده دکتر سعود. از آنجایی که هفت استادیوم باقی مانده از ابتدا ساخته می شوند، دکتر سعود توانست راه حل های سفارشی برای هر سالن ارائه دهد. این کار در آزمایشگاه او آغاز می شود، جایی که یک مدل سه بعدی از استادیوم در یک تونل باد قرار می گیرد و با دود – نشان دهنده باد – که در فشارهای مختلف به بیرون رانده می شود، آزمایش می شود.

وی افزود: ما نحوه واکنش مدل به باد با سرعت های مختلف را آزمایش می کنیم. سپس از دوربین ها برای بزرگنمایی استفاده می کنیم تا ببینیم هوا از کجا وارد ورزشگاه می شود و از کجا خارج می شود. این روشی است برای مشاهده نحوه تعامل هوا با طراحی ورزشگاه.

با این حال، طراحی اولین استادیوم های جام جهانی سرد شده کار آسانی نیست.

او توضیح داد: “بزرگترین چیزی که علیه شما کار می کند وقتی می خواهید یک استادیوم را خنک کنید، باز شدن سقف ورزشگاه است زیرا هوای گرم خارجی از آنجا وارد می شود. به همین دلیل است که مطالعه کنید که در کجا هوا می تواند خارج شود و چگونه می توانیم فشار دهیم و عقب بکشیم. هوا از استادیوم به استادیوم دیگر متفاوت است زیرا به شکل، ارتفاع و عرض آن بستگی دارد.”

دکتر سعود تاکید کرد که چنین مطالعاتی در کمک به توسعه فناوری های خنک کننده و در نهایت پایدارتر کردن آنها بسیار مهم است. به گفته دکتر سعود، استادیوم آل بیت، که در ابتدا با نمای تیره‌تری طراحی شده بود، اکنون دارای نمای سبک‌تری است – تغییری که دمای داخل ورزشگاه را تقریباً ۵ درجه سانتیگراد کاهش داد.

علاوه بر این، طراحی هایی برای اطمینان از حداکثر راحتی هواداران در طول مسابقات ساخته شده است. دیفیوزرهای زیر صندلی که قبلاً در ورزشگاه الجنوب استفاده می شد، هوا را با زاویه ای به بیرون می راند تا آن را به شیوه ای ملایم منتقل کند.

وی گفت: زمانی که ما طراحی را برای آسایش حرارتی تماشاگران شروع کردیم، در نظر گرفتیم که از سراسر جهان در مسابقات حضور خواهند داشت و می‌خواستیم اطمینان حاصل کنیم که همه این افراد در طول بازی‌ها از آسایش حرارتی برخوردار باشند.

در سال ۲۰۲۲، ورزشگاه ها تا دمای ۱۸ تا ۲۴ درجه سانتیگراد خنک می شوند.

علیرغم این واقعیت که جام جهانی قطر در ماه های نوامبر و دسامبر برگزار می شود – زمانی که دمای هوا حدود ۲۰ درجه سانتیگراد است. برای بازیکنان و طرفداران توسعه فن آوری های خنک کننده یادگاری به یادماندنی در مسابقات ارائه خواهد داد.

دکتر سعود توضیح داد: “استادیوم های ما می توانند ۲۴ ساعته در تمام طول سال استفاده شوند و میراثی برای قطر پس از مسابقات باقی بگذارند .

علاوه بر خنک کردن استادیوم ها، گام بعدی خنک کردن سایر فضاهای عمومی در قطر است. کاتارا پلازا به تازگی به عنوان اولین میدان تجاری در فضای باز و دارای تهویه مطبوع قطر رونمایی شده است. پروژه دیگری در Aspire Park دارای یک پیاده‌روی خنک‌شده است که از پنل‌های خورشیدی برای تولید انرژی استفاده می‌کند.

دکتر سعود امیدوار است که فناوری او در کشورهای دیگر با آب و هوای گرم مورد استفاده قرار گیرد. خط پخش کننده های زیر صندلی او ثبت اختراع نشده است – انتخابی که او برای خدمت به جامعه علمی انجام داد.

او گفت: «دلیل پیوستن من به تیم ۲۰۲۲ خدمت به منطقه عربی بود تا مردم اینجا به دیگران در سرتاسر جهان به شکلی متفاوت ظاهر شوند. خاورمیانه چیزهای زیادی برای ارائه دارد و هیچ چیز بهتر از فوتبال برای نشان دادن آن وجود ندارد.»

 

پایان پیام/.

ممکن است شما دوست داشته باشید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

;